جریانی که بخواهد با جنگ به حاکمیت برسد را به رسمیت نمی‌شناسیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: هیات مورد بحث که به ریاست ملابرادر روز سه‌شنبه وارد کشور شده و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفتند، دیروز مهمان علی شمخانی دبیرکل شورای عالی امنیت ملی کشورمان شدند.

این گفت‌وگو در حالی صورت گرفت که نماینده ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در امور افغانستان طی روزهای گذشته دیدارها و رایزنی‌های مفصلی را با همتایان روس، آلمانی، افغانی و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان انجام داده بود. هدف از همه این ملاقات‌ها و مذاکرات کمک به ایجاد صلح پایدار در همسایه شرقی بوده و ورود به گفت‌وگو با طالبان به عنوان بخشی از واقعیت افغانستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آن‌طور که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش‌تر گفته بود، ایران امیدوار است «شرایطی فراهم شود که بتوانیم شاهد یک افغانستان باثبات و آرام باشیم و مردم این کشور فارغ از مسائل قومی مذهبی و جناحی در کنار هم زندگی کنند و آنچه به عنوان دستاورد ملت افغانستان در این سال‌ها به دست آمده در پایان این فرآیند حفظ شود.»

با وجود روشن بودن موضع ایران در جریان ایجاد صلح در افغانستان، نشستن پای حرف‌های طالبان و مذاکره با آنان مساله حاشیه‌ساز و قابل توجهی است. برای همین هم شاهدیم که این موضوع در فضای رسانه‌ای و مجازی بسیار مورد توجه بود و برخی با اشاره به جنایات طالبان از تغییر موضع ایران نسبت به آنان ابراز تعجب کردند. پاسخ این تعجب کردن‌ها و بعضا اعتراض ‌کردن‌ها را اما قبلا محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز داده بود. واکنش دولت افغانستان به سفر طالبان به تهران نیز شاهد دیگری بر این بود که گفت‌وگو با طالبان به معنی تغییر سیاست و یا نادیده‌گرفتن سوابق طالبان نیست. تهران صرفا مایل است که در کشور همسایه و مرزهای شرقی خود صلح و ثبات را برقرار کند و برای حصول این نتیجه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

دولت افغانستان نیز به این مهم واقف است و برای همین در بیانیه‌ای تاکید کرد: «تهران می‌خواهد طالبان را در بخش جامع صلح در چارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، آگاه سازد. ایران می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستانِ پس از جنگ بار دیگر به‌ پایگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نخواهد شد و همچون مرکز اتفاق و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باقی خواهد ماند.»

در نتیجه همین سیاست است که هیات سیاسی طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر معاون دفتر سیاسی دیروز در تهران مقابل دبیرکل شورای امنیت ملی کشورمان نشست. به گزارش خبرگزاری‌ها، شمخانی در این دیدار با اشاره به سابقه شرارت و جنگ‌افروزی آمریکا در منطقه تصریح کرد: «آمریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست. راهبرد آمریکا تداوم جنگ و خونریزی میان طیف‌های مختلف افغانستانی است.»

شمخانی گفت: «آمریکا نمایش مذاکرات صلح را با هدف ایجاد بن‌بست در مذاکرات میان طرف‌های مختلف افغانستانی دنبال می‌کند تا آنها را مقصر ناامنی و بی‌ثباتی نشان دهد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد، به رسمیت نخواهد شناخت، بر ضرورت مشارکت همه اقوام در تعیین سرنوشت افغانستان در روندی کاملا مسالمت‌آمیز تاکید کرد.

شمخانی امنیت افغانستان به ویژه در استان‌های هم‌مرز با ایران را امری غیرقابل اغماض دانست و بر همکاری طالبان با دولت افغانستان برای مبارزه با هر گونه ناامنی و مقابله با تحرکات داعش تاکید کرد.

گفتنی است در این دیدار ملا عبدالغنی برادر نیز با ارائه گزارشی از روند مذاکرات صلح در افغانستان و با اشاره به بدعهدی‌های ترامپ در اجرای توافقنامه صلح تصریح کرد: ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد، می‌جنگیم.

وی گفت: ما معتقدیم که در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته باشند و ایفای نقش کنند.ملا عبدالغنی برادر حفظ امنیت مرزهای افغانستان و ایران را مورد تاکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 168572
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا