یک گام تا تشکیل بازار هدف

به گزارش جهان صنعت نیوز: مریم صفاریان افزود: با ابلاغ این مصوبات، بازار هدف به عنوان یکی از بازارهای فرابورس متشکل از دو تابلوی اصلی و فرعی ایجاد خواهد شد. گفته می‌شود بازار هدف می‌تواند به عنوان عرصه‌ای کارآمد برای تامین سرمایه شرکت‌هایی به کار رود که به دلایلی از جمله برخورداری از دارایی‌های نامشهود (مانند استارت‌آپ‌ها)، امکان حضور و پذیرش در دیگر بخش‌های بازار سرمایه را ندارند.

اگرچه بازار سرمایه مدتی است بازدهی ماه‌های نخستین سال جاری را تکرار نکرده اما با این حال همچنان مورد استقبال سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها قرار دارد. در همین حال کارشناسان بازار سرمایه نیز همواره تاکید کرده‌اند که متولیان این بازار می‌توانند با تسهیل‌گری در پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه نه‌تنها مشکلات تامین مالی بخش تولید و خدمات را از میان بردارند بلکه چنین روندی در نهایت به تعمیق بازار سرمایه، گسترش سهامداری و مصونیت از نوسانات منجر خواهد شد.

اکنون فرابورس در نظر دارد با تشکیل بازار هدف در راستای پذیرش شرکت‌هایی گام بردارد که به دلایل مختلفی نمی‌توانند شروط ورود به بخش‌های دیگر بازار را احراز کنند. از همین رو این بازار اقدام به ایجاد تابلوی جدیدی کرده است که می‌تواند پذیرای شرکت‌های با ریسک بالا باشد. با این حال ورود شرکت‌های دارای ریسک بالا در همان ابتدای طرح موضوع بازار هدف مورد توجه ناظران بازار قرار گرفته بود. در همین باره فریبا شاکریان مشاور ارشد سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» تاکید کرده بود: «این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که در بازار سرمایه ما مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت شود این است که حقوق سهامداران خرد حفظ شود.

اگر قرار باشد شرکتی که هنوز معلوم نیست قرار است به چه شکل فعالیت کند، وارد بازار شود و سرمایه تعداد زیادی از سهامداران خردی که به میزان زیادی هم توانایی تحلیل نداشته‌اند یا با بازار ناآشنا بوده‌اند را در روند هیجانی بازار جذب کند، در نهایت موجب تضعیف مالی سهامداران و ذات بازار سرمایه خواهد شد.» وی در این باره به SMEها اشاره کرده و گفته بود: «مهم‌ترین دلیلی که در بازار SMEها جلوی ورود سهامداران خرد برای سرمایه‌گذاری گرفته می‌شود هم همین بوده که می‌خواستند افرادی وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند که به ضرر و زیان این حوزه هم واقف باشند و این امر را که ممکن است این شرکت‌ها ورشکسته یا منحل شوند، مد نظر قرار دهند.» حال به نظر می‌رسد بازار هدف مصوب سازمان بورس هم همین نکته مهم را مد نظر داشته و به همین دلیل ورود افراد سرمایه‌گذار و معامله‌گر به این بازار را منوط به داشتن سوابق عملیاتی در بازار و سواد مالی کرده است.

رفع مشکلات بازار شرکت‌های کوچک و متوسط

سرپرست مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته اظهار کرد: شرکت‌های دارای چشم‌انداز روشن از رشد و سودآوری که شرایط پذیرش در بازارهای اول و دوم فرابورس را ندارند، می‌توانند بر اساس شرایط پیش‌بینی شده در مقررات که نسبت به شرایط پذیرش در دو بازار قبلی ساده‌تر است، در این بازار و هر یک از تابلوهای آن پذیرش شده و اوراق بهادار آنها با شرایط متفاوتی که برای هر تابلو متناسب با ویژگی شرکت‌های پذیرفته شده است، معامله شوند.

صفاریان ادامه داد:  بازار هدف، به منظور رفع موانع و مشکلات شناسایی‌شده در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایجاد و جایگزین این بازار خواهد شد. وی یادآور شد: به دلیل ماهیت شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار هدف، صرفا سرمایه‌گذاران واجد شرایط شامل اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس ضوابط و معیارهایی از قبیل سواد مالی، تجربه کاری و سابقه فعالیت در بازار سرمایه، می‌توانند در این بازار فعالیت کنند.

گفتنی است پیش از این حسین سلاح‌ورزی- عضو شورای عالی بورس- تشکیل این بازار را یک «خبر خوب» خوانده و اعلام کرده بود: به زودی تابلوی جدیدی در فرابورس با نام بازار هدف راه‌اندازی می‌شود که در آن طیف وسیعی از کسب‌و‌کارهای نوآفرین و دانش‌بنیان (حتی در مقیاس استارت‌آپی) امکان ‌پذیرش خواهند داشت و به این ترتیب راه تازه‌ای برای تامین مالی کسب‌و‌کارهای نوآورانه در ایران گشوده خواهد شد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در صورت هموار شدن مسیر ورود شرکت‌هایی با شرایط گفته شده به عرصه تامین مالی به تدریج شاهد رشد و توسعه ملموسی در دنیای استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های نوین خواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 168841
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا