سالیوان؛ رویای روحانی و سنگ نینداختن

به گزارش جهان صنعت نیوز: جیک سالیوان ۱۰ بهمن در کنفرانسی ویدئویی که توسط موسسه صلح واشنگتن برگزار شد، عنوان کرد ایران به سرعت به بمب هسته‌ای نزدیک می‌شود. این در حالی است که جو بایدن رییس‌جمهوری جدید آمریکا پیش از این گفته مایل به بازگشت به برجام است اما این بازگشت «آسان» نخواهد بود. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه گفت: اگر ما با ایران بر سر چارچوبی از برجام توافق کنیم، این اقدام بستری برای مهار تهدیدات دیگر ایران از جمله برنامه موشکی ایجاد خواهد کرد.

درباره اینکه میان دولت  ایران و دولت  آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم کدام اطلاعات و داد و ستد خبری و یا احیانا گفت‌وگو یا درز اطلاعاتی رخ داده است که دولت بایدن با این شتاب در مورد بازگشت به برجام پیش‌شرط‌هایی که کار را سخت می‌کردند را کنار گذاشته و می‌خواهد در کوتاه‌مدت داستان را به سرانجامی برساند، اطلاعی در دست نیست اما در بودن آن تردید نباید کرد. این سخنان جیک سولیوان اگر با سدهایی در داخل ایران رو‌به‌رو نشود و منتقدان سنگ بر سر راه آن نیندازند شاید رویای صادرات نفت روزانه ۳/۲ میلیون بشکه را دست کم از نظر تولید محقق سازد و روحانی به تحقق آرزوهایش  در تعادل‌بخشی به دخل و خرج بودجه امیدوار باشد.

البته این سخن سولیوان در خارج از ایران نیز مخالفان سرسختی دارد که در راس آن اسراییل و عربستان سعودی قرار دارند. تردید نداریم روسیه و عراق نیز از اینکه سالیوان می‌خواهد در یک دوره کوتاه‌مدت با ایران به توافق هسته‌ای برسد که معنایش حذف تحریم نفتی و بانکی است خرسند نیستند چون بازارهای نفت ایران را به چنگ آورده‌اند. حالا البته باید دید واکنش‌ها در این باره چیست؟ واقعیت این است که ایران باید از این دگرگونی رفتار و گفتار آمریکایی‌ها شاد باشد و از آن یک فرصت بسازد تا از زیر بار کمرشکن تحریم‌ها بیرون آید و کمر راست کند. منتقدان دولت روحانی نباید با جناحی دیدن هر رخدادی و با تنگ‌نظری دنبال سدسازی باشند و در مسیر  راه احتمالی بازشده سنگ بیندازند. دولت نیز باید با شجاعت و صراحت با شهروندان حرف بزند و از موقعیت پدیدار شده  بهره‌برداری کارآمد داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 169113
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا