دوئل پوتین با ناوالنی

به گزارش جهان صنعت نیوز: این روزها روسیه شاهد جنبش اعتراضی گسترده‌ای علیه حکومت ولایمیر پوتین است؛ جنبشی که حالا به رهبری الکسی ناوالنی و حول شخصیت او در حال تبدیل شدن به یکی از متفاوت‌ترین جنبش‌های اعتراضی علیه پوتین است. این رویارویی نوین بین جنبش تحت رهبری ناوالنی و حکومت تحت رهبری پوتین به دوئل شبیه شده است. در عین این که جنبش تحت رهبری ناوالنی ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد، اما حکومت پوتین هم با روش‌های خاص خود درصدد سرکوب معترضان برآمده و گویا قصد عقب‌نشینی ندارد.

شجاعت ناوالنی برای بازگشت به کشورش حامیان و طرفدارانش را تشویق کرد که برای پیگیری مطالبات خود با وجود برخورد خشن نیروهای نظامی و امنیتی در خیابان‌ها بمانند و به اعتراض خود ادامه دهند. اعتراضات به دعوت ناوالنی ده‌ها شهر روسیه را دربر گرفت و دامنه آن از مسکو و شهرهای بزرگ فراتر رفت و به بسیاری از شهرهای کوچک‌تر هم کشیده شد، به نحوی که پلیس مجبور شد صدها تن را بازداشت کند.

گستردگی اعتراضات و محدود نبودن آن به مسکو و شهرهای بزرگ نیز، آینده سیاسی پوتین را به خطر انداخته و حکومت روسیه نگران فراگیری اعتراضاتی است که ناوالنی آن را رهبری می‌کند. یکی از راه‌های حکومت برای مقابله با این اعتراضات سرکوب مستقیم معترضان است. روش دیگر حکومت برای مرعوب کردن و از میدان به در کردن معترضان و رهبران آنها بازداشت و محکوم کردن آنها به زندان و حبس بوده است. بسیاری از مخالفان پوتین طعم زندان را چشیده‌اند. ناوالنی بارها و به اتهامات مختلف بازداشت شده است. مجموع این تحولات از یک سو نشانه اصرار معترضان بر ادامه اعتراضات و از سوی دیگر نشانه‌ عدم عقب‌نشینی حکومت است. نتیجه این رویکرد مخالفان و دولت ورود به دوره جدیدی از تحولات سیاسی در روسیه است؛ تحولاتی که پوتین و ناوالنی دو رویکرد متفاوت و متضاد آن را نمایندگی می‌کنند و ظاهرا هیچ کدام قصد عقب‌نشینی ندارند.

محکمه‌ای برای ارعاب مردم

دادگاه مسکو که پرونده او را در دست رسیدگی دارد، محکومیت سه سال و نیم حبس تعلیقی ناوالنی ۴۴ساله را به حبس تعزیری در اردوگاه زندانیان جانی تغییر داد. دادگاه اما مدت حصر خانگی که ناوالنی در گذشته داشته را از مدت محکومیت او کاست. به این ترتیب ناوالنی باید به مدت حدود دو سال و هشت ماه حبس را در اردوگاه بزهکاران و جنایتکاران به سر ببرد. ناوالنی در دفاعیه خود پوتین را فردی کله‌شق و دیوانه نامید که از زنده ماندن او در حد مرگ رنج می‌برد.

کوتاه‌زمانی پس از اعلام محکومیت ناوالنی، هواداران او مردم را به تظاهرات علیه این حکم در مسکو فراخواندند. آنها در توئیتر نوشتند: «به سمت مرکز مسکو می‌رویم» و مردم را فراخواندند تا به آنها بپیوندند.

علت بازداشت ناوالنی این طور عنوان شده که او در زمان تعلیق حکمی که شش سال پیش دادگاه برای او به اتهام فساد مالی صادر کرده، به طور مرتب موقعیت خود را به پلیس گزارش نداده است. بازداشت او به اعتراضات سراسری در روسیه و در پی آن تنش‌های جدید بین روسیه و کشورهای غربی منجر شده است. حکم دادگاه بنا به درخواست هیات فدرال روسیه برای اجرای مجازات صادر شد. هیات فدرال مدعی شده ناوالنی بارها شروط حکم حبس تعلیقی را حتی قبل از انتقال به بیمارستان در آلمان نقض کرده است.

در این جلسه نمایندگان دادستانی تاکید کردند: ناوالنی به صورت برنامه‌ریزی شده و عمدا شروط حکم حبس سه سال و نیمه تعلیقی را نقض کرده و باید حکم اجرا شود. دادگاه سیمونوفسکی مسکو حکم حبس تعلیقی سه سال و نیمه ناوالنی در پرونده فسادی که قبلا صادر شده بود را به حبس قطعی تبدیل کرد.

نماینده هیات اجرایی مجازات گفت: ناوالنی از زمان صدور حکم حبس تعلیقی ۶۰ بار نظم عمومی را به هم زده است. هیات مذکور خواستار تبدیل این حکم به حکم حبس قطعی و جریمه نقدی ۵۰۰ هزار روبل شده بود. این در حالی است که حامیان ناوالنی حکم دادگاه را محکوم کرده و خواستار تظاهرات در مرکز مسکو شدند.

دفاعیه ناوالنی در برابر دادگاه

ناوالنی در جریان رسیدگی دادگاه علیه حکمی که قاضی قصد اجرای آن را داشت به شدت اعتراض کرد و مردم روسیه را به مقاومت فراخواند. این منتقد کرملین و ولادیمیر پوتین در برابر دادگاه گفت که این اقدامات قضایی علیه او تنها با هدف ارعاب میلیون‌‌ها نفر مردم روسیه صورت می‌گیرد.

ناوالنی بی‌آنکه از ولادیمیر پوتین نام ببرد گفت: حکومت ما تلاش می‌کند با کله‌شقی یک دیوانه، من را راهی زندان کند. علت آن چیزی نیست جز نفرت و ترس فردی که در پناهگاه خود زندگی می‌کند. من با زنده ماندنم او را در حد مرگ دلخور کرده‌ام.

ناوالنی در سال ۲۰۱۴ به اتهام فساد مالی به سه سال و نیم حبس تعلیقی محکوم شده بود. حال حبس تعلیقی لغو شده، زیرا به گفته دادگاه، ناوالنی با خروج از کشور به منظور درمان، مقررات حبس تعلیقی را نقض کرده و خود را دو بار در ماه به مقامات معرفی نکرده است.

الکسی ناوالنی در دفاعیه‌ای سرسختانه افزود: علت اصلی تشکیل این دادگاه، این نیست که بر سر من چه می‌آید. مساله اصلی این است که می‌خواهند شمار زیادی از انسان‌ها را مرعوب کنند. این منتقد پوتین در مورد شیوه ارعاب گفت: یک نفر را به زندان می‌اندازند تا میلیون‌ها نفر را مرعوب کنند. من فقط می‌توانم امیدوار باشم که انسان‌ها این دادگاه را این گونه نفهمند که باید ترس به خود راه داد صدها و میلیون‌ها هزار نفر را نمی‌توان حبس کرد.

ناوالنی در این دفاعیه در برابر دادگاه افزود: اگر انسان‌ها به این امر آگاه شوند، همه چیز درهم فرو خواهد ریخت؛ تمام این انسان‌هایی که افق آینده را از آنها ستانده‌اند. من در سلول خود نشسته‌ام که روغن و تخم‌مرغ گران‌تر شده است. شما از این انسان‌ها چشم‌انداز آینده‌شان را گرفته‌اید و می‌کوشید آنها را مرعوب سازید. گاه بی‌قانونی و خودسری به ماهیت یک نظام سیاسی بدل می‌شود. اما گاهی وقت‌ها قضیه بدتر از این، آن زمان است که اونیفورم دادستان‌ها و خرقه قضات را بر سر این بی‌قانونی و خودسری می‌کشند.

ناوالنی افزود: وظیفه هر انسانی است که خود را تسلیم آنها، تسلیم این گونه انسان‌ها، نکند. وکلای ناوالنی گفته‌اند که در مورد حکم دادگاه تقاضای تجدیدنظر خواهند کرد.

ناوالنی بار دیگر مقامات روسیه را به تلاش برای ترور خود متهم کرد. ناوالنی که تابستان گذشته پس از مسمومیت با سم اعصاب نوویچوک برای درمان به آلمان رفته بود، پس از بازگشت به مسکو بازداشت و روانه زندان شد. ناوالنی اظهار کرد: ما ثابت کردیم پوتین با کمک سیستم اطلاعات اف.اس.بی تلاش ترور را مرتکب شده است. او اضافه کرد: الان بسیاری از مردم این را می‌دانند و دیگران هم خواهند فهمید. این مساله این مرد را در مخفیگاه به جنون وامی‌دارد.

واکنش‌ غربی‌ها به حکم زندان ناوالنی

در این میان کشورهای غربی صدور این حکم را محکوم کردند و درخواست‌های مطرح شده از سوی بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و سباستین کورتز صدراعظم اتریش در میان درخواست‌های بسیاری از کشورهای غربی برای آزادی ناوالنی است.

کاخ سفید نیز گفته که نگران این حکم صادره علیه ناوالنی است و جن ساکی سخنگوی آن اعلام کرد: بررسی اقدامات روسیه از سوی آمریکا شامل رسیدگی به پرونده الکسی ناوالنی هنوز در جریان است. او اضافه کرد:‌ اقدامات نگران‌کننده از سوی روسیه همچنان در حال بررسی است. وقتی ما به نتیجه برسیم، روند تعیین و مشخص کردن اقداماتی که باید در قبال روسیه گرفته شود، اعلام می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که آمریکا عمیقا نگران تصمیم مقام‌های روسیه در مورد مجازات حبس الکسی ناوالنی و جایگزین کردن مجازات تعلیقی او به حبس قطعی است.

آنتونی بلینکن نوشت: ما درخواست خود از دولت روسیه برای آزادی فوری و نامشروط ناوالنی و صدها شهروند دیگر روسیه که در هفته‌های اخیر فقط به خاطر بهره‌برداری از حقوق خود، از جمله حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز، در عملی ظالمانه بازداشت شده‌اند را تکرار می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: دادگاه اروپایی حقوق بشر (ای سی اچ آر) نتیجه‌گیری کرد که حکم سال ۲۰۱۴ ناوالنی، که زمینه مجازات فعلی است، غیرقانونی و خودسرانه و با انگیزه‌های سیاسی صادر شده بود. او افزود در حالی که آمریکا برای پیشبرد منافع خود با روسیه تعامل دارد، اما برای پاسخگو کردن مسکو به خاطر نقض حقوق شهروندانش با متحدان و شرکای خود همکاری نزدیک دارد.

در همین حال، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز خواستار آزادی ناوالنی شده است. جاستین ترودو‌ نخست‌وزیر کانادا نیز خواستار آزادی سریع الکسی ناوالنی شده است. وی در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر شد، نوشته است: کانادا قاطعانه محکومیت حبس علیه ناوالنی را محکوم می‌کند. ما خواستار آزادی سریع او و معترضان صلح‌طلب و خبرنگارانی هستیم که در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند. سیستم قضایی روسیه نباید هیچ‌گاه برای اهداف و مقاصد سیاسی مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه نیز خواستار آزادی ناوالنی شد و در توئیتی نوشت: محکومیت حبس برای الکسی ناوالنی غیرقابل قبول است. اختلافات سیاسی را نباید جرم تلقی کرد. ما خواستار آزادی سریع او هستیم. احترام و رعایت به حقوق بشر نظیر آزادی دموکراتیک مساله‌ای نیست که بخواهیم درباره‌اش مذاکره کنیم.

جوزپ بورل رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از روسیه خواست تا هرچه سریع‌تر ناوالنی را آزاد کند و در توئیتی نوشت: ‌محکومیت حبس ناوالنی برخلاف تعهدات روسیه به اجرای قانون و آزادی‌های بنیادی و برخلاف کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 169969
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا