دادگاه بلژیکی و دیپلمات ایرانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: تیرماه ۹۷ بود که رسانه‌های غربی از دستگیری یک دیپلمات ایرانی در آلمان خبر دادند. این اسدالله اسدی متولد ۱۳۵۰ شمسی و دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش بود که در اتوبانی در ایالت بایرن آلمان و در حالی که به محل سکونتش در اتریش برمی‌گشت، بازداشت شد.

پلیس آلمان وی را به اتهام واهی تحویل دادن مواد منفجره به یک زوج ایرانی تبعه بلژیک و صدور دستور انجام عملیات تروریستی و انفجار بمب در گردهمایی بزرگی که منافقان ترتیب داده بودند، بازداشت کرد. همزمان یک زوج ایرانی تبعه بلژیک در حالی که با خودروی مرسدس ۵۰۰ گرم ماده منفجره استون پروکسید و یک چاشنی انفجاری جاسازی شده در یک کیف را با خود حمل می‌کردند توسط پلیس دستگیر شدند و گفته شد که قرار بوده این زوج بمب را به فرد دیگری که شهروند فرانسه است، تحویل دهند تا او در گردهمایی «ایران آزاد» منفجر کند و وی نیز دستگیر شده است.

دادگاهی آلمانی سه ماه بعد از این ماجرا حکم استرداد دیپلمات ایرانی را به بلژیک صادر کرد. نخستین جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات وی نیز مرداد ماه امسال و در حالی که اسدالله اسدی در جلسه حاضر نشد، برگزار شد. دومین جلسه نیز در آذرماه و بازهم بدون حضور وی برگزار شد. همان موقع بود که خبرگزاری فرانسه اعلام کرد حکم وی ۲۰ سال حبس خواهد بود. این حکم نهایتا در جلسه روز پنجشنبه دادگاه بلژیکی صادر و اعلام شد.

جمهوری اسلامی ایران که از همان ابتدا اتهامات وارده را قویا رد کرده بود، صدور این حکم را نیز محکوم کرد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به صدور حکم دادگاه آنتورپ بلژیک گفت: «جمهوری اسلامی ایران اعلام دادگاه آنتورپ بلژیک، مبنی بر صدور حکم ۲۰ سال زندان برای آقای اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان را قویا محکوم می‌کند.»

وی افزود: «همچنان ‌که قبل از این هم بارها اعلام کرده‌ایم، تمامی مراحل بازداشت آقای اسدی، فرآیند قضایی و صدور حکم اخیر، غیرقانونی و نقض آشکار موازین حقوق بین‌الملل به ویژه کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک بوده و جمهوری اسلامی ایران آن را به هیچ عنوان به رسمیت نمی‌شناسد.»

خطیب‌زاده همچنین تصریح کرد: «متاسفانه بلژیک و برخی کشورهای اروپایی، تحت تاثیر فضاسازی معاندانه گروهک تروریستی منافقین در خاک اروپا به چنین اقدام غیرقانونی و غیرقابل توجیهی دست زده‌اند. بنابراین باید نسبت به نقض فاحش حقوق دیپلمات کشورمان از جمله شرایط غیرانسانی که آقای اسدی در دوران بازداشت در آلمان و بلژیک با آن مواجه بوده، پاسخگو باشند.»

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در خاتمه تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای توسل به همه راه‌های حقوقی و دیپلماتیک ممکن جهت احقاق حقوق آقای اسدالله اسدی و پاسخگو کردن دولت‌هایی که تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده‌اند محفوظ می‌داند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 170219
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا