انقلاب واقعی در وال‌استریت

به گزارش جهان صنعت نیوز: ناگهان در هفته‌های اخیر گروهی از سرمایه‌گذاران تازه‌کار که از اپلیکیشن‌های رایگان معاملاتی مانند اپلیکیشن رابین‌هود استفاده می‌کنند، به شکلی قمارگونه وارد این سهام شدند که تا پیش از آن نکته قابل توجه و جذابی برای خریداران نداشت. در شبکه‌های اجتماعی گوناگونی چون ردیت و دیسکورد هم تبلیغات فراوانی روی این سهم صورت گرفت و بر تعداد معامله‌‌گران افزوده شد. همین مساله باعث شد بازار شاهد رشدی شدید در سهام بسیاری از شرکت‌ها باشد. اکونومیست در آخرین جلد خود به شرایط این روزهای وال‌استریت پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

وقایع وال‌استریت به قدری عجیب شده که گفته می‌شود نتفلیکس در حال برنامه‌ریزی یک نمایش برای جاودانه ساختن آن است. اما این طرح باید چه باشد؟ یک داستان مربوط به جنبشی ضداستقرار است که باعث ایجاد هرج و مرج در سرمایه‌گذاری‌های بالا می‌شود، درست مانند آنچه در سیاست رخ داده است. مورد دیگر این است که سهام بی‌ثبات، معامله‌گران آنلاین و خرده‌فروشی‌ها در شرکت‌های کارگزاری نشان می‌دهد یک بازار ناپایدار برای سقوط آماده است. هر دو این موارد تفسیری از آنچه واقعا می‌گذرد، ارائه می‌کنند. از فناوری اطلاعات برای آزاد کردن معاملات‌، جابه‌جایی جریان اطلاعات و کاتالیز کردن مدل‌های جدید تجاری و تغییر شکل عملکرد بازارها استفاده می‌شود و باوجود سر و صدای هفته‌های اخیر، این نوید را می‌دهد که منافع طولانی‌مدت زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

واضح است که انتظار ندارید نویسندگان این سناریو در این مورد صحبت کنند. تمرکز آنها بر هشت میلیون طرفدار، «وال‌استریت بتس»، در شبکه اجتماعی ردیت که یک مجمع سرمایه‌گذاری است، ماجراجویی‌های مالی جدیدی را ابداع کرده و آن را تجارت گسترده نامیده است. آنها با هم قیمت اواخر ژانویه برخی از شرکت‌های مبهم را افزایش دادند. این امر ضررهای هنگفتی را در صندوق‌های تامینی که در سقوط قیمت سهام شرط بسته بودند، ایجاد کرد و منجر به فشار نقدی در کارگزاران آنلاین شد که در صورت افزایش نوسانات باید وثیقه ارسال کنند. از ۲۸ ژانویه پلتفرم معاملات سهام و رمزارز رابین‌هود‌، ۴/۳ میلیارد دلار برای حمایت از خود جمع کرده است.

در ۲۸ ژانویه، رابین‌هود اقدام به متوقف کردن معاملات سهام‌ در حال رشدی مانند «گیم‌استاپ» و «ای‌ام‌سی اینترتینمنت» کرد که منجر به جنجال وسیعی در جامعه معاملاتی شد. همان‌طور که گزارش شد، قیمت سهام گیم‌استاپ به طور چشمگیری توسط جنبش «وال‌استریت‌بتس» در ردیت در حال افزایش است. در کنار تعلیق سهام پرطرفدار، رابین‌هود همچنین در همان روز معاملات «دوج کوین» را متوقف کرد، پس از افزایش ناگهانی ارزش که گمان می‌رود باز هم توسط ردیت مهندسی شده باشد، دوج در کمتر از دو روز افزایش ۹۰۰ درصدی را تجربه کرد و تا ۲۹ ژانویه، به لیست ۱۰ رمزارز برتر بازگشته است.

در این هفته قیمت برخی از سهام سقوط و نقره جهش کرد. در همین حال در بسیاری از بازارها قوانین عادی بازی به حالت تعلیق درآمده است. سال گذشته تقریبا ۳۰۰ شرکت خرید اهداف ویژه معرفی شدند‌ که بیش از ۸۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد بدون دردسر پیشنهاد اولیه عرضه شوند. تسلا به پنجمین شرکت ارزشمند آمریکا تبدیل شده است. ارزش کل بیت کوین از حاشیه به جریان اصلی ۶۸۰ میلیارد دلار رسیده است. حجم معاملات سهام حداقل در یک دهه گذشته در بالاترین حد خود قرار دارد و مقدار آن برای برخی از مشتقات خارج از نمودار است.

بانک‌ها آنقدر نقدینگی اضافی دارند به طوری که آنها سپرده‌گذاران را پس می‌زنند مانند بانک چی‌پی مورگان که حجم سپرده‌گذاری‌اش در همه‌گیری به ۵۸۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. در قرنطینه به جای یادگیری زبان و کشف تولستوی‌، برخی از افراد از چک‌های محرک خود برای تجارت روزانه استفاده کرده‌اند. اگرچه این جنون نگران‌کننده است‌ اما شما می‌توانید دلایلی برای حمایت از قیمت‌های امروز پیدا کنید. وقتی نرخ بهره بسیار پایین است، سرمایه‌گذاری‌های دیگر به نظر جذاب می‌رسند. در مقایسه با بازده واقعی خزانه‌داری پنج ساله‌، سهام اینک ارزان‌تر از سقوط سال ۲۰۰۰ است.

با این حال این هیجان همچنین نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در امور مالی است. در دهه‌های اخیر هزینه‌های تجارت سهام تقریبا به صفر رسیده است. اولین نفری که به سود آنها رسید، بودجه کمی و مدیران دارایی کلانی مانند BlackRock  بودند. در حال حاضر سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی نیز شامل این امر می‌شوند، به همین دلیل آنها یک‌چهارم کل معاملات ژانویه را به خود اختصاص دادند. در همین حال در جریان اطلاعات‌، خون حیاتی بازارها، تفکیک شده است. اخبار مربوط به بنگاه‌ها و اقتصاد قبلا از گزارش‌ها و جلسات مربوط به تجارت داخلی و قوانین دستکاری بازار به دست می‌آمد. اکنون تعداد گسترده‌ای از داده‌های فوری از بین بردن وب‌سایت‌ها، ردیابی سنسورهای صنعتی و نظارت بر گفت‌وگوهای رسانه‌های اجتماعی در دسترس کسانی است که صفحه نمایش دارند و وقت کافی برای صرف کردن ندارند. اخیرا مدل‌های جدید تجاری از وال‌استریت عبور می‌کنند. رابین‌هود‌، یک پلتفرم فناوری از کالیفرنیا‌، معاملات خود را از طریق کارگزار Citadel‌ در شیکاگو انجام می‌دهد. در ازای تجارت رایگان‌، معاملات کاربران به کارگزارانی معطوف می‌شود که همانند فیس‌بوک برای برداشت داده‌ها از آنها هزینه پرداخت می‌کنند.

مدل‌های جدید تجاری، برهم زدن بازارها را تشدید خواهد کرد. رایانه‌ها می‌توانند سبد دارایی‌های غیرنقدینگی را جمع و الگوریتم‌هایی را برای قیمت‌گذاری دارایی‌های مشابه اما نه یکسان مستقر کنند و باعث گسترش جهان دارایی‌های قابل معامله شوند. نسبت فزاینده‌ای از اوراق قرضه از طریق وجوه قابل معامله با مبادلات نقدینگی مورد معامله قرار می‌گیرد؛ واسطه‌ای از گونه جدیدی از بازاریاب که مانند جین استریت (یک شرکت تجارت جهانی انحصاری) است. مدعیانی مانند Zillow  در تلاشند فروش مسکن را سریع و ارزان انجام دهند و به مرور ممکن است سهام املاک تجاری و سهام خصوصی را به دنبال داشته باشد.

روی کاغذ این دیجیتالی شدن نوید بزرگی می‌دهد. افراد بیشتری می‌توانند با دسترسی ارزان به بازارها دسترسی پیدا کنند، مستقیما در مالکیت طیف وسیعی از دارایی‌ها مشارکت داشته باشند و درباره نحوه اداره آنها رای دهند. هزینه سرمایه برای دارایی‌های غیرنقدینگی امروز کاهش می‌یابد.

اما پیشرفت مالی اغلب بی‌نظم است. برای اولین بار‌، نوآوری‌ها می‌توانند بحران‌هایی ایجاد کنند، همان‌طور که رونق اعتباری ساختاریافته در سال‌های ۲۰۰۹-  ۲۰۰۷ رخ داد. ظرفیت رسانه‌های اجتماعی در انتشار اطلاعات نادرست و سرایت آن نگران‌کننده است. دشوار است درک کنید که چگونه برخی دارایی‌های اساسی افزایش قیمت‌های چند هفته گذشته را توجیه می‌کنند. برخی می‌ترسند شرکت‌های قدرتمندی که داده‌های هر یک از سرمایه‌گذاران را اندوخته‌اند، از آنها بهره‌برداری کنند. در حال حاضر حماسه رابین‌هود باعث شده سیاستمداران راست و چپ در مورد ضرر و زیان برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی‌، دارایی‌های بی‌ارزش و تهدید به ثبات مالی ناراحت شوند زیرا زیرساخت‌های بازار باید تحت فشار قرار گیرد چراکه سرمایه‌گذاران از یک دارایی به دارایی دیگر می‌روند. گفتنی است‌ تنها بازار بزرگ سهام که تحت نفوذ سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی فناوری پیچیده است، بازار چین است. دولت این کشور با استفاده از سانسور و آرایه‌ای از قیمت و کنترل‌های رفتاری سعی می‌کند جلوی آن را بگیرد.

اگرچه خوشبختانه این گزینه در آمریکا نیست، جعبه ابزار تنظیم‌کننده‌ها باید به روز شود. باید روشن شود که دلالان آماتور و حرفه‌ای باز هم متحمل ضرر خواهند شد، حتی اگر مورد علاقه سیاستمداران قرار گیرند. بی‌منطقی در سیاست‌های آنلاین رشد می‌کند زیرا هیچ هزینه مستقیمی را تحمیل نمی‌کند.

قوانین برخورد داخلی و دستکاری نیز برای مقابله با جریان اطلاعات جدید باید مدرنیزه شود. حماقت‌، طمع و غریزه قاتل کاملا قابل قبول است؛ فریب‌، از جمله گسترش اطلاعات غلط‌، پذیرفتنی نیست. داده‌های حساس به قیمت باید به طور گسترده در دسترس باشند. سیستم حل و فصل تجارت آمریکا با دو روز تاخیر کار می‌کند‌، یک عدم تطابق زمانی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به کسری پول شود. باید بتواند با معاملات سریع‌تر دامنه در حال گسترش دارایی کنار بیاید تا سیستم در برابر خرابی مقاومت کند. درام تلویزیونی نتفلیکس بدون شک قهرمانانی مانند Roaring Kitty را در برابر حرفه‌ای‌های شرور در وال‌استریت قرار خواهد داد. در خارج از صفحه، در انقلاب واقعی در امور مالی، بازیگران بسیار بزرگ‌تری می‌توانند برنده شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 170226
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا