xtrim

مکانیسمی برای شفاف‌سازی قیمت‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: در حالی که تا پیش از این سنگ‌آهن به صورت مزایده‌ای عرضه می‌شد اما در الگوی جدید مطرح‌شده از سوی ایمیدرو، فعال اقتصادی قیمت رقبای خود را همان لحظه متوجه شده و این امکان برایش وجود دارد که از یک سقف قیمتی هم بالاتر رود. به این ترتیب این الگو به رقابت سالم کمک کرده و باعث شفاف‌سازی در حوزه فروش سنگ‌آهن خواهد شد. مدیر دفتر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو نیز هدف از «حراج باز» و عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا را فروش محصولات تولیدی، شفاف‌سازی و رقابت خریداران متناسب با نیازشان دانست. امیر صباغ اظهار کرد: از این پس از الگوی «حراج باز» بیشتر استفاده خواهیم کرد به طوری که علاوه بر سنگ‌آهن، دیگر محصولات نیز با همین روش عرضه شوند.

با توجه به نرخ بسیار کم سنگ‌آهن باور بر این است که با کاربرد الگوی «حراج‌ باز» قیمت سنگ‌آهن واقعی‌تر خواهد شد. با اینکه قیمت سنگ‌آهن نسبت به قیمت پایه که بر مبنای کدال است سه درصد افزایش یافته و شاید رقم قابل توجهی نباشد، اما امید است که قیمت سنگ‌آهن به تدریج اصلاح و به قیمت واقعی بازار نزدیک شود. هرچند قیمت سنگ‌آهن ایران با قیمت‌های جهانی فاصله زیادی دارد اما چنین روشی در آینده می‌تواند از حاشیه سود قابل توجه فولادسازان کاسته و از فعالان حوزه سنگ‌آهن بیشتر حمایت کند؛ راهی که به واقعی‌تر شدن قیمت‌ها کمک شایانی می‌کند.

در همین رابطه کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ‌آهن با اشاره به اینکه الگوی «حراج باز» به معنی این است که فعال اقتصادی قیمت رقبای خود را همان لحظه متوجه می‌شود، به مزیت‌های آن برای حوزه سنگ‌آهن کشور اشاره کرد و به «جهان‌صنعت» گفت: مزیتی که «حراج باز» نسبت به مزایده‌های معمولی دارد، این است که مزایده به صورت پاکت در بسته است که قیمت‌ها در آن پیشنهاد می‌شود. به طور طبیعی شرکت‌کننده در مزایده سعی می‌کند قیمتی پیشنهاد دهد که مقرون به صرفه باشد اما امکان اینکه بتواند در مرحله خرید با چانه‌زنی دست به مزایده مجدد بزند، وجود ندارد.

opal

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ‌آهن ادامه داد: در مزایده معمولی قیمت هر فعال اقتصادی که بالاتر باشد، آن محموله به او اختصاص پیدا می‌کند و امکان ندارد که فرد بتواند قیمت را افزایش دهد اما در «حراج باز» این امکان وجود دارد که فرد در محدوده‌ای که برای خود تعریف کرده، چندین بار قیمت را بالاتر ببرد.

قیمت سنگ‌آهن واقعی‌تر می‌شود

جعفری‌طهرانی با اشاره به تصمیم بجای وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: این تصمیم موجب خواهد شد اختلاف میان معدنداران سنگ‌آهن و فولادی‌ها تا حدی کاهش یابد. از آنجا که قیمت سنگ‌آهن نسبت به قیمت‌های پایه که بر مبنای کدال است سه درصد بالاتر پیشنهاد شده، این مهم باعث می‌شود قیمت سنگ‌آهن به تدریج اصلاح و به قیمت واقعی بازار نزدیک‌تر شود.

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ‌آهن در پاسخ به این سوال که چه باید کرد تا قیمت سنگ‌آهن در حد استاندارد دنیا واقعی شود، گفت: به طور حتم قیمت سنگ‌آهن ایران با قیمت‌های جهانی فاصله زیادی دارد. البته نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت قیمت سنگ‌آهن واقعی شده و به دنیا نزدیک شود بلکه به تدریج با چند مرحله مزایده این اتفاق خواهد افتاد و در نهایت شاهد خواهیم بود که عرضه سنگ‌آهن با قیمت واقعی‌تری شکل گیرد.

شکل‌گیری رقابتی سالم

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ‌آهن با بیان اینکه الگوی «حراج باز» کمک می‌کند که رقابت سالمی میان فعالان اقتصادی در عرصه سنگ‌آهن شکل گیرد، گفت: حراج باز این امکان را فراهم می‌کند که فرد روی قیمت مانور دهد و به سقف مورد نظر خود نزدیک شود. این مهم بسیار به رقابت سالم کمک می‌کند و باعث شفاف‌سازی خواهد شد. او تاکید کرد: با این روند، بعد از مدتی شاهد خواهیم بود که نرخ سنگ‌آهن برای هر معدنی بسته به فاصله محل‌های مصرف خریداران مختلف، کشف قیمت شده و هر خریداری که هزینه حمل‌و‌نقل کمتری می‌دهد، با پیشنهاد قیمت بالاتر برنده مزایده شود.

افزایش هزینه فولادسازان

جعفری‌طهرانی با اشاره به اینکه هزینه تمام‌شده فولادسازان به دلیل رقابت بیشتر طبیعتا افزایش می‌یابد، ادامه داد: افزایش قیمت را خود فولادسازان به صورت داوطلبانه پرداخت می‌کنند به دلیل اینکه وقتی حراج باز اتفاق می‌افتد، متقاضی (فولاد‌ساز و گندله‌ساز) داوطلبانه قیمتی را پیشنهاد می‌دهد که برنده شود. او تصریح کرد: هر چند هنوز خیلی فاصله داریم که قیمت سنگ‌آهن به قیمت جهانی نزدیک شود و حاشیه سود قابل توجهی را از فولادسازان کم کند اما حرکت ایمیدرو شایسته است و باید با حمایت گسترده ادامه پیدا کند.

در نظر گرفتن بعد مسافت و هزینه

جعفری‌طهرانی با بیان اینکه در این الگو سقف قیمت برای هر شرکتی متفاوت خواهد بود، گفت: از آنجا که هزینه حمل از معادن مختلف تا کارخانجات فرآوری که قرار است سنگ‌آهن در آنها استفاده شود، متفاوت است بنابراین قیمت‌ها هم متنوع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هزینه حمل‌و‌نقل در کشور ما بالاست و به شدت روی هزینه نهایی محصولات معدنی تاثیرگذار بوده و موجب بروز مشکلاتی شده، گفت: از مزیت‌های دیگر الگوی «حراج باز» این است که خریدار می‌تواند کرایه حمل از محل عرضه سنگ‌آهن تا کارخانه مورد نظر خود را در نظر گرفته و با توجه به آن قیمت‌ها را افزایش دهد.

جعفری‌طهرانی تاکید کرد: فاصله کارخانجات نسبت به معادن متفاوت است و همه یک فاصله ثابت ندارند. ممکن است فاصله کارخانه‌ای با یک معدن ۱۰۰ کیلومتر و در مورد دیگر ۵۰۰ کیلومتر فاصله داشته باشد. به طور حتم خریداری که فاصله نزدیک‌تری نسبت به معدن دارد، می‌تواند قیمت بیشتری پیشنهاد دهد و این مساله به نفع معدندار تمام می‌شود. اما خریداری که با یک معدن مسافت زیادی دارد از یک حد بیشتر نمی‌تواند قیمت را بالاتر ببرد. او تصریح کرد: اینکه برای تمامی معادن کشور یک ضریب قیمت ثابت در نظر گرفته شود، موفقیت‌آمیز نخواهد بود چراکه بعد مسافت و کرایه‌ها متفاوت است.

لزوم تغییر سیاست‌ها

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ‌آهن با بیان اینکه ذخایر سنگ‌آهن کشور رو به اتمام است، گفت: ۱۴ تا ۱۸ سال آینده موجودی سنگ‌آهن کشور تمام خواهد شد و دیگر ذخایری نخواهیم داشت. برای حل این مشکل باید به فکر اکتشافات جدید باشیم.

جعفری‌طهرانی با اشاره به اینکه توسعه اکتشافات نیازمند تغییر سیاست‌ها در خصوص صادرات است، ذکر کرد: این مهم هزینه دارد که باید از محل درآمد و فروش به دست آید. این در حالی است که ما در عمل موانعی از جمله جلوگیری از صادرات را ایجاد کرده و در نهایت مانع توسعه اکتشاف می‌شویم.

او با تاکید بر اینکه جلوی صادرات را به طور کامل گرفتن اشتباه است، خاطرنشان کرد: تمام معدنداران کشور (بخش خصوصی و دولتی) برای درآمدزایی و پرداخت هزینه‌های خود به قطعات، ماشین‌آلات و تکنولوژی خارجی نیاز دارند که تهیه آن باید از محل درآمد ارزی و صادرات تامین شود. به این ترتیب باید سهمیه‌ای برای کارخانه‌ها و معدنداران جهت توسعه صادرات در نظر گرفت تا شاهد رونق معادن سنگ‌آهن باشیم. در عین حال باید کنترل‌هایی هم اعمال شود که سهمیه صادرات بیش از یک حدی استفاده نشود و شاهد مشکلاتی که برای کشورهای دیگر اتفاق افتاد، نباشیم.

جعفری‌طهرانی با اشاره به کشور هندوستان به طور مثال گفت: در این کشور، صادرکننده‌ها برای مدت طولانی با سوءاستفاده از قوانین دست به تقلب می‌زدند. آنها سنگ‌آهن عیار ۵۸ به بالا را که ۳۰ درصد عوارض صادراتی دارد، تحت عنوان کد گمرکی یا کد معافیت از عوارض سنگ‌آهن (عیار زیر ۵۸ درصد) صادر می‌کردند. مسوولین هندوستان بعد از شش سال تازه متوجه شده‌اند که بسیاری از معادن بزرگ این کشور تقلب کرده‌اند. او خاطرنشان کرد: به این ترتیب مسوولین ما نیز ضمن اینکه باید جلوی چنین مواردی را بگیرند نباید مانع توسعه معدنداری شوند. هرچند در گذشته چندین مورد بداظهاری اتفاق افتاده اما این دلیل نمی‌شود که جلوی صادرات را به کلی بگیریم.

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ‌آهن تصریح کرد: باید سیاستی را در پیش گرفت که درآمد ناشی از فروش صادرات به اکتشافات اختصاص یابد تا بتوان ذخایر جدیدی به دست آورد. در این روند «حراج باز» الگوی مناسبی است که کمک خواهد کرد قیمت فروش داخلی واقعی‌تر شود. ضمن اینکه معدندار (خصوصی و دولتی) سود معقول‌تری را از محل معامله به دست خواهد آورد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 170235
لینک کوتاه :