کادر درمان در اولویت

به گزارش جهان صنعت نیوز: براساس شواهد با رایزنی‌های سفیر ایران در روسیه و وزارت بهداشت تنها ۲۰ هزار دوز وارد کشور شده است. چه بسا واکسن روسی باید در دو دوز و در یک فاصله زمانی برای هر نفر تزریق شود و این میزان محموله اول واکسن که وارد شده برای ۱۰ هزار نفر کفایت می‌کند. این در حالی است که نزدیک به دومیلیون نفر کادر درمان در کشور وجود دارد، عملا توزیع آن در بین کادر درمان منتفی است.

اگرچه محمدرضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به دلیل تاخیر در وارد کردن واکسن‌ کرونا به ایران گفته بود: «هرچه واکسن دیرتر تحویل داده شود قیمت کمتر می‌شود و اینکه می‌بینید مسوولان از جواب دادن صریح و آشکار طفره می‌روند و پاسخ آشکار نمی‌دهند، به این دلیل است که ما در مرحله چانه‌زنی هستیم. به طریقی هرچه دیرتر واکسن وارد کنیم، ارزان‌تر است!» این سخنان در حالی بیان می‌شود که تاکنون هزاران نفر به خاطر تعلل در تهیه واکسن جانشان را از دست دادند و میلیون‌ها نفر نیز در خطر مرگ به سر می‌برند.

هنوز بر سر تعداد دوزهای وارداتی تناقض فاحش وجود دارد. با پیگیری‌های «جهان ‌صنعت نیوز» از مسوولی در وزارت بهداشت پاسخگوی این موضوع نشد. با این وجود پیش از ورود واکسن مسوولان وزارت بهداشت از تهیه ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا روسی خبر داده بودند. روز چهارشنبه هم رییس سازمان غذا و دارو طی یک نشست خبری گفته بود برای تهیه ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی رایزنی صورت گرفته است. با محاسبه این میزان و بر مبنای این که هر دو دوز واکسن برای یک نفر کافی است، محموله واردشده با فرض وجود ۵۰۰ هزار دوز باید برای تزریق به ۲۵۰ هزار نفر کفایت کند، در حالی که بعد از ورود واکسن به کشور شانه‌ساز آن را ۱۰ هزار نفر عنوان می‌کند. اگرچه وی در ادامه اظهارات اشاره کرده که قرار است محموله‌های بعدی که مجموعا دو میلیون واکسن را تشکیل می‌دهد، طبق برنامه زمان‌بندی که اعلام شده به فاصله زمانی «یکی دو هفته» پشت سر هم وارد شوند. البته اگر محموله بعدی هم همانند سری اول کمتر نشود!

با این تفاصیل هنوز وزارت بهداشت قصد ندارد جزئیات محل نگهداری و توزیع این واکسن‌ها را اعلام کند زیرا جهانپور رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در لفافه گفته، این واکسن‌ها به انبار منتقل می‌شود و تصمیم‌گیری بعدی درباره آنها اطلاع‌رسانی می‌شود. حتی فیلمی که از بارگیری از این محموله منتشر شده جزئیاتی را که افکار عمومی در انتظار شنیدن آن است، مشخص نمی‌کند. ولی آنطور که مسوولان وزارت بهداشت قول داده‌اند، هر دوز واکسن دقیقا طبق برنامه و اولویت‌های علمی به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید و کسی پارتی‌بازی نمی‌کند.

اولویت‌های توزیع واکسن

طبق بررسی‌های «جهان ‌صنعت نیوز» وزارت بهداشت هنوز تصمیمی برای اولویت‌بندی توزیع واکسن روسی کرونا نگرفته است. همچنین سخنگوی ستاد مقابله با کرونا پیش از این گفته بود: «بر اساس جمعیت کشور، سن، جنسیت و بیماری‌های زمینه‌ای اولویت‌های تزریق واکسن تعیین شده است.» پیش‌تر برخی مسوولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفته بودند: «اولویت تزریق واکسن در ایران ابتدا با کادر درمان و در مرحله بعدی قشر آسیب‌پذیر دارای بیماری زمینه‌ای و در آخر واکسیناسیون عمومی است.»

واکسن روسی هنوز به تایید مجامع جهانی نرسیده

در حالی کارشناسان روسی از تاثیرگذاری ۹۵ درصدی واکسن «اسپوتنیک» خبر دادند که این واکسن هنوز مورد تایید مجامع جهانی از جمله سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است. واقعیت این است که واکسن روسی این روزها حواشی زیادی دارد و بعضی از مقامات کشوری از جمله مینو محرز به «جهان صنعت» گفته که به عنوان کادر درمان این واکسن را نمی‌زنند. شاید برای همین است برخی خبرها درباره واقعیات واکسن روسی که قرار است فرشته نجات شود، منتشر می‌شود تا خیال مردم را تخت کند که این بار، محصولات روسی کارایی قابل قبولی دارد.

 اما سعید نمکی وزیر بهداشت هم درباره فواید واکسن کرونا سخنرانی کرد و گفت: واکسن روسی در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شود. او با بیان اینکه به کوری چشم دیگران واکسن را ابتدا به خود و خانواده‌اش تزریق می‌کند، در ادامه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و واکسن کرونا افزود: از شرکت‌هایی به دلیل نیاز بازار داخل، واکسن وارد می‌کنیم. همچنین از اسپوتنیک روسیه نیز قرار بود وارد کنیم و خیلی‌ها صحبت‌هایی کردند. چند روز پیش  مقاله‌ای در این زمینه در مجله لنست منتشر شد. سیاست ما این بود که واکسن ثبت‌شده اول باید در چند کشور موجه در دنیا ثبت و مصرف شده باشد و کارآزمایی بالینی در سه فاز را در بیرون مرزها گذرانده باشد.

وی ادامه داد: واکسن اسپوتنیک روسیه در کشورهای برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آرژانتین، ونزوئلا، مالزی، بولیوی، صربستان، مجارستان، روسیه و بلاروس هم مصرف می‌شود و هم ثبت شده است. واکسن شرکت سینوفارم چین نیز در چین، امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، پرو، اندونزی و بسیاری از کشورها ثبت و مصرف شده است. واکسن دو شرکت هندی نیز در جاهای مختلف دنیا ثبت شده است.

نمکی بیان کرد: امیدواریم در بهمن‌ماه با پیگیری‌های رییس‌جمهوری و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه برای حمل و نقل واکسن‌ها، هر چه سریع‌تر این واکسن‌ها را وارد کشور و تزریق را به گروه‌های آسیب‌پذیر با رعایت اولویت‌ها آغاز کنیم.

همچنین وزیر بهداشت گفت: تحویل ۲/۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در فوریه (ماه جاری) در قالب کوواکس آغاز خواهد شد.

زمستان آینده نیز واکسیناسیون عمومی

چند روز پیش مصطفی قانعی از تعویق زمان واکسیناسیون عمومی خبر داد و گفت: واکسن کرونا با استفاده از توان داخلی و هم با خرید از دیگر کشورها تامین می‌شود. زمستان آینده نیز واکسیناسیون عمومی آن شروع می‌شود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش از این مسوولان وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام از آماده شدن واکسن ایرانی کوو۱۹ و آغاز واکسیناسیون عمومی در انتهای بهار آینده خبر داده بودند. با این حساب، زمانی که واکسیناسیون کل جمعیت هدف که حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر برآورد می‌شود، به انتها برسد، دو سه سال زمان نیاز خواهیم داشت.

هر چند این برآوردها تقریبی است ولی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور اعلام کرد تا ۱۰ روز آینده مطالعات فاز انسانی آزمایشات واکسن ایرانی کرونا وارد مرحله تازه‌ای می‌شود که به خودی خود نوید برداشتن گام‌های بعدی در تولید این داروی حیاتی برای جمعیت کشور است.

محمدمهدی گویا مسوول مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم اعلام کرد: ضمانت می‌دهم هر واکسنی که برای ایرانیان تهیه شده، مسوولان در اولویت دریافت این واکسن نباشند.

او گفت: هر ارگان و سازمانی می‌تواند از طریق بخش خصوصی واکسن بگیرد و اقدام کند اما تصمیم‌گیری کلان کشور برای واکسن اینجاست. این قاعده هیچ‌وقت شکسته نمی‌شود. ممکن است شما یک واکسنی از فرد دیگری دریافت کنید. این ربطی به CDC کشور ندارد. با وجود اینکه واکسن ما بسیار محدود بود، آن را به طور درست اولویت‌بندی کردیم یعنی به کادر درمان و افراد حساس واکسن داده شد. این فرمول کشور ماست، درباره واکسن کووید هم روند به همین شکل با یکسری تغییرات اولویتی است.

تشدید محدودیت‌ها

همچنین از سوی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در کشور خبر رسید محدودیت‌های تردد به سه استان شمالی، گیلان، مازندران و گلستان دوباره برقرار شده و پلیس راهور مکلف است از ورود خودروهای پلاک شخصی غیربومی به این مناطق جلوگیری کند. این مصوبه پس از آن برقرار شده که ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه رسید رنگ کرونایی برخی از شهرستان‌های شمالی، باید همچنان نارنجی بماند و تردد مردم با محدودیت‌های بیشتری مواجه شود.

هر چقدر محدودیت‌های کرونایی توسط پلیس راهور جدی گرفته شده، برخی مسوولان بهداشتی از جمله دکتر زالی فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در استان تهران نسبت به برخی بی‌ملاحظه بودن‌ها معترض است. زالی اعلام کرد بی‌توجهی به محدودیت‌های کرونایی در جشنواره فیلم فجر تاسف‌برانگیز است و باید هنرمندانی که به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند سرزنش شوند.

همزمان با این گلایه‌ها، رییسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت هم با اظهار تاسف از انتقاداتی که نسبت به واردات واکسن کرونا از روسیه می‌شود، گفت: چرا برخی از افراد با یک حرف، تمام زحمت‌های وزارت بهداشت را به باد می‌دهند؟ او گفت: ما امسال حتی با وجود کرونا به بیماری‌های غیرواگیر توجه ویژه داشتیم. اگر ما می‌توانستیم بار بیماری‌ها را کاهش دهیم و زمان مقابله با این بیماری را به صورت دقیق‌تری محاسبه کنیم مشکلات کمتری در حوزه کرونا داشتیم به طوری که اولویت‌بندی برای واکسن کرونا راحت‌تر انجام می‌شد.

پس با این حساب در ماه جاری علاوه بر محموله واکسن اسپوتنیک روسی، واکسن آسترازنکا که تولید یک شرکت سوئدی است هم به ایران راه پیدا خواهد کرد. همه امیدوارند این واردات آغازی بر پایان شب سیاه کرونا باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 170238
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا