بی‌برنامگی و بدقولی دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز: آخرین مورد آن افزایش ۲۰ برابری حقوق دولتی این دسته از معادن است. این موضوع باعث دلنگرانی فعالان بخش خصوصی شده و در همین رابطه انجمن زغال‌سنگ ایران نامه‌ای به وزیر صمت نوشته است.

مساله‌ای که جای سوال است اینکه در سال۹۸ حقوق دولتی افزایشی نداشته و سال ۹۷ نیز در ابتدای سال مبلغ افزایشی اعلام شده اما چرا در سال ۹۹ به طور ناگهانی آن هم در آخر سال حقوق دولتی افزایش یافته و این مهم بیشتر از همه برای معادن زغال‌سنگ اتفاق افتاده است!

در متن نامه‌ای که توسط محمد مجتهدزاده رییس انجمن زغال‌سنگ ایران با موضوع «افزایش بی‌رویه ۲۰ برابری حقوق دولتی معادن زغال‌سنگ» نوشته شده است، آمده در مقایسه با سایر حوزه‌ها مانند معادن سنگ‌آهن‌، مس‌، سرب روی  و سنگ‌های ساختمانی، معادن زغال‌سنگ توسعه مناسبی نداشته‌اند. در ادامه مطرح شده که با اینکه عموم کشورهای جهان به دلیل نقش زغال‌سنگ در تامین انرژی و ایجاد اشتغال انبوه به این معادن یارانه‌های مخفی و آشکار پرداخت می‌کنند اما در کشور ما مشکلات وسیعی وجود دارد.

همچنین در این نامه به بحث تولید زغال‌سنگ در کشور اشاره و مطرح شده به نسبت افزایش مصرف زغال‌سنگ در کشور، تولید ثابت بوده است بنابراین به سمت واردات رفته‌ایم. در حالی که کل مصرف سالانه زغال‌سنگ در حال حاضر

۵/۲ میلیون تن است اما تنها ۶/۱ میلیون تن زغال در کشور تولید می‌شود و مابقی وارداتی است. با توجه به نیازی که در کشور وجود دارد، سال آینده باید حدود ۵/۱ (یک و نیم) میلیون تن زغال‌سنگ وارد کشور کرد.  در شرایط فعلی با وجود ذخایر ۲/۱  (یک و دو) میلیارد تنی در صورتی که فکر اساسی برای توسعه معادن نشود، واردات زغال‌سنگ سالانه به دو میلیون تن  خواهد رسید که این امر به اقتصاد معدن آسیب می‌زند چراکه این مهم موجب خروج ارز از کشور، کاهش توسعه معدنکاری و کاهش اشتغال می‌شود.

بر همین اساس دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با انتقاد از اینکه حقوق دولتی معادن زغال‌سنگ در سال ۹۹ حدود ۲۰ برابر افزایش داشته به «جهان صنعت» گفت: سال گذشته حقوق دولتی به ازای هر تن حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ تومان بوده اما امسال ناگهان به بیش از ۳ هزار تومان رسیده است.

سعید صمدی با بیان اینکه افزایش حقوق دولتی در این وقت از سال منطقی ندارد، ادامه داد: این مهم باید در ابتدای سال اعلام شود نه اینکه آخر سال و آن هم به طور ناگهانی مطرح شود. وقتی در ابتدای سال اعلام نمی‌شود تصور فعالان این حوزه بر این است که قیمت حقوق دولتی همچون سال قبل است و افزایشی نخواهد داشت. او با اشاره به وضعیت حقوق دولتی در سال‌های قبل گفت: سال۹۸ حقوق دولتی افزایشی نداشت، سال ۹۷ نیز در ابتدای سال مبلغ افزایشی اعلام شد. از آنجا که همیشه قبل از سال جدید مبلغ حقوق دولتی سال بعد را تعیین می‌کردند به این ترتیب نخستین بار است که در پایان سال مبلغ افزایشی حقوق دولتی اعلام می‌شود و به عبارتی می‌توان گفت که گرفتن حقوق دولتی هیچ‌گاه تا به این حد بی‌نظم نبوده است.

بی‌برنامگی، عامل اصلی

صمدی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین عامل افزایش حقوق دولتی در معادن زغال‌سنگ را در چه موردی می‌دانید، گفت: مهم‌ترین دلیل این مساله،  بی‌برنامگی و ضعف دقت است. برخلاف اینکه برخی تصور می‌کنند عامل اصلی افزایش حقوق دولتی کمک به تامین بودجه دولت است اما باور دارم که بودجه علت اصلی نیست.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در پاسخ به این سوال که چقدر مدت زمان باقی مانده پایان دولت در این موضوع دخیل است، گفت: این موضوع هم اهمیتی ندارد و تنها عامل، وجود بی‌برنامگی است. اگر ۲۰ برابر شدن حقوق دولتی معادن زغال‌سنگ را به رییس‌جمهور هم اعلام کنید، خودش تعجب می‌کند زیرا به طور حتم او هم موافق این مساله نیست. صمدی درباره بحرانی بودن افزایش حقوق دولتی برای معادن زغال‌سنگ مثالی زد و گفت: این مساله مثل این است که یارانه اقشار آسیب‌پذیر حذف شده و بعد مطرح شود تازه مبلغی هم به حساب صندوق دولت واریز کنند. به این ترتیب به دلیل عجیب بودن موضوع تنها عامل را بی‌برنامگی می‌دانم.

دولت به قولش عمل نکرد

صمدی با اشاره به اینکه معادن زغال‌سنگ جزو معادن سخت و آسیب‌پذیر کشور هستند که باید بیش از اینها مورد توجه دولت قرار گیرند، ادامه داد: امسال وقتی حقوق دولتی افزایش یافت، شاهد بودیم که بیشترین حجم افزایش متعلق به معادن زغال‌سنگ بوده است 

او با اشاره به قول‌هایی که دولت به معدنکاران در این حوزه داده بود، ادامه داد: تهیه تجهیزات ایمنی، نگهداری و… از جمله قول‌های دولت به فعالان این حوزه بوده است اما نه‌تنها دولت به قول خود عمل نکرده بلکه آن مقدار درآمد ناچیزی هم که این بخش دارد را می‌خواهد دریافت کند.

مصرف بیشتر از تولید

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید زغال‌سنگ در کشور به چه صورت است، گفت: تولید زغال‌سنگ در کشور ثابت بوده و افزایشی پیدا نکرده در حالی که مصرف هر سال بالاتر رفته است. به طور مثال سال گذشته میزان واردات حدود ۴۰۰ هزار تن بود و امسال به  ۹۰۰ هزار تن رسید. با توجه به نیازی که وجود دارد، سال آینده نیز باید حدود  ۵/۱ میلیون تن زغال وارد کرد.

صمدی با اشاره به آمارها اظهار کرد: ۲/۱ میلیارد تن ذخیره قطعی زغال‌سنگ در کشور وجود دارد و ۱۴ میلیارد تن نیز ذخیره زمین‌شناسی است. در حالی که کل مصرف سالانه زغال‌سنگ در حال حاضر ۵/۲ میلیون تن است اما تنها ۶/۱ میلیون تن زغال در کشور تولید می‌شود و مابقی وارداتی است.

 او با اشاره به اینکه افزایش تولید در کشور چندان کار سختی نیست، گفت: پتانسیل برای افزایش تولید و سرمایه‌گذاری جدید در کشور وجود دارد. باید چراغ سبزهایی در این بخش روشن شود تا علاقه‌مندان در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. او با اشاره به گذشته تولید سنگ‌آهن در کشور گفت: دهه ۷۰ کل تولید سنگ‌آهن به سختی به هفت میلیون تن می‌رسید اما هنگامی که بحث صادرات سنگ‌آهن و مشوق‌هایی مطرح شد، بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد. امروز در عرض ۱۵ سال تولید سنگ‌آهن به ۶۰ میلیون تن رسیده و چیزی حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با تاکید بر اینکه باید این حوزه حاشیه سود داشته باشد‌، گفت: وقتی شرایطی فراهم می‌شود که سودی ندارد یا حاشیه سود پایین است به طور طبیعی سرمایه‌گذار هم ورود نمی‌کند.

او در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از دولت دارید، گفت: مصرف زغال‌سنگ در کشور رو به افزایش است بنابراین انتظار ما این است که شرایطی فراهم شود تا با توجه به پتانسیل‌های موجود معادن را توسعه داد تا فعالان این حوزه با علاقه‌مندی دست به سرمایه‌گذاری جدید بزنند.

صمدی خاطرنشان کرد: دولت باید به بازار علائمی دهد تا معادن در آینده حاشیه سود مناسبی داشته باشند و سرمایه‌گذاران به راحتی به آن ورود کنند. وقتی به ناگهان حقوق دولتی ۲۰ برابر می‌شود تهدیدی برای ورود سرمایه‌گذاران است و نشان می‌دهد در این حوزه هر اتفاقی ممکن است بیفتد. در این روند فرار سرمایه‌گذار‌، تامین نیاز از خارج‌ و افزایش نرخ ارز همه به اشتغالزایی ضربه می‌زنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 170430
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا