حرف جدی ایران

جعفر قنادباشی * مقام معظم رهبری روز گذشته تاکید کردند آمریکایی‌ها اجازه شرط گذاشتن برای بازگشت به برجام را ندارند. این تاکید قطعا منطبق بر واقعیت‌های جهانی است و برای درک آن باید به این مهم توجه داشت که اکنون آمریکایی‌ها در تلاش هستند ضرباتی را که در دوران ترامپ و این اغتشاشات اخیر به وجهه سیاسی آنان وارد شده، به نوعی در موضع‌گیری‌های خارجی خود جبران کنند.

به عبارت دیگر قصد آمریکایی‌ها ترمیم چهره خود از طریق سیاست خارجی و تداوم مواضع قلدرمآبانه است. البته بخشی از این سیاست‌ها از جمله فشار حداکثری و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، ناشی از لابی‌ها و فرامین صهیونیست‌ها و درخواست کشورهای مرتجع منطقه است که با دلارهای خود دموکرات‌ها را تشویق به فشار بیشتر علیه ایران می‌کنند.

موضع‌گیری‌های طرف آمریکا در عرصه برجام در همین چارچوب است و به هیچ‌وجه با واقعیت‌های داخلی آمریکا، همچنین واقعیت‌های بیرونی و منطقه‌ای تطابق ندارد. موضع فعلی آنان در قبال ایران مصداق کشیدن چک بی‌محل است. آمریکا به خاطر ضعف‌های داخلی، مشکلات اقتصادی و سیاسی فعلی توانایی و امکان برخورد تهاجمی در قضیه برجام را ندارد. بالاخره دیپلماسی برآیند عقبه و قدرت داخلی یک کشور است. در مقابل ایران نیز قدرتمندتر از زمان ترامپ است. نادرستی تصور اینکه با صفر کردن فروش نفت ایران و اعمال فشار حداکثری کار تمام می‌شود، ثابت شده و در این شرایط است که مقام معظم رهبری موضع‌گیری و سیاست قطعی ایران را بیان کرده‌‌اند.

یکی از دلایل تاکیدات دیروز رهبری این است که در دنیای غرب و به طور کلی جهان کسانی قلم به دست گرفته و به تحلیل پرداختند که در ترسیم واقعیت شرایط آن‌طور که هست، موفق نبودند. متاسفانه در ایران نیز مواضع و گفته‌ها یا نوشته‌های هیچ‌یک از کسانی که موضع‌گیری کردند، با واقعیات و مناسبات فعلی ایران و آمریکا تطابق نداشت. بنابراین مقام معظم رهبری اقدام کردند و این به خاطر اشراف ایشان به هر دو سوی قضیه است.

 رهبری در سخنان دیروز به طور دقیق آنچه واقع معادلات موجود بین ایران و آمریکاست را منعکس کردند. فرمودند که ما حق شرط گذاشتن داریم و آمریکا ندارد. این سخنی است مبتنی بر واقعیت موجود چراکه مردم ایران بعد از چهار سال مقاومت جانانه و تحسین‌برانگیز حق دارند برای آنان که از برجام خارج شدند و به تعهدات خود پایبند نماندند، شرط بگذارند. قطعا کسانی که این موضوع یعنی حق تعیین شرط مردم ایران را نادیده بگیرند به نوعی به حق مسلم مردم در قضیه برجام خیانت کرده‌اند.

مقام معظم رهبری همچنین به نوع دیگری به دشمن اعلام کردند شما در مواضع اخیر خود از حق خود تجاوز کرده‌اید و تنها مناسبات بین‌المللی را نادیده می‌گیرید، سخنی می‌گویید که منطبق با توانایی شما نیست به خصوص که به مشکلات آمریکا اشاره کردند و گفتند که تصور نکنید مشکلات آمریکایی‌ها با رفتن رییس جمهور قبلی رفع می‌شود و این کشور در قهقرا قرار گرفته است.

سوال احتمال اینجاست که بعد از تاکیدات دیروز رهبری و اصرار ایران بر مواضع و حقوق خود، مساله برجام به کجا می‌رسد؟ برای پاسخ به این پرسش باید دقت کرد که مسلما کشورهای غربی به غرور نادرست و نامنطبق با توانایی خود ادامه می‌دهند با این تفاوت که دیگر می‌دانند حرف و موضع ایران بسیار جدی است. آنها می‌دانند که در اعمال فشار علیه ایران به انتهای راه رسیده‌اند و نمی‌توانند بیش از این فشاری وارد کنند بنابراین ناگزیر هستند در مواضع خود تردید کنند. اگرچه اکنون هم تردیدهایی دارند اما مسلما به زودی تسلیم نمی‌شوند. در نهایت اما اجازه شرط گذاشتن نخواهند داشت و اگر بخواهند در عرصه دیپلماسی حرکت کنند، چاره‌ای ندارند غیر از برداشتن تحریم‌ها.

به مردم ما بعد از تحمل این فشارها ثابت شده که توانایی مقابله با آمریکایی‌ها را دارند به خصوص که ایران در مسیر قدرتمند شدن و آمریکا در مسیر تضعیف است. وضعیت اروپا نیز بهتر نیست و در این شرایط سرنوشت چیزی غیر از پیروزی بزرگ و پایدار ایران در عرصه بین‌المللی نیست.

* دیپلمات پیشین

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 170698
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا