ساماندهی بازار بعد از تصویب بودجه

به گزارش جهان صنعت نیوز: به باور فعالان اقتصادی در این خصوص دولت باید جلوی افزایش قیمت‌ها را می‌گرفت تا در پی آن صنایع پایین‌دستی فولاد و تولیدکنندگان مقاطع فولادی مجبور نشوند، شمش را ۲۰ درصد گران‌تر از بازارهای جهانی بخرند و گرانی انواع سازه‌های فلزی در اکثر صنایع رقم بخورد.

ازآنجا که دولت در خصوص افزایش قیمت مقاطع فولادی عکس العملی نشان نداد، مجلس به این موضوع ورود کرد. با توجه به نگرانی‌ها و اعتراضات، این نهاد قانونگذار برای کنترل بی‌سر و سامانی فولاد و جلوگیری از منفعت‌طلبی برخی فولادکاران در برخی از قسمت‌های زنجیره، تصمیم گرفت طرحی را در زمینه نحوه فروش و ساماندهی بازار و عرضه محصولات فولادی در بورس آماده کند و از دولت و مسوولان مربوطه دعوت کرد تا برای ساماندهی این بازار به یک طرح جامع برسند. به این ترتیب طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با ساماندهی وضعیت بازار فولاد کشور توسط مجلس شورای اسلامی تهیه و در تاریخ ۲۳دی کلیات آن مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

 این در حالی است که در کنار طرح یادشده، شیوه‌نامه ابلاغی از سوی معاونت اقتصادی دولت برای بازار فولاد تهیه و ارائه شد که اکنون چانه‌زنی‌های بسیاری برای اصلاح آن در حال انجام است. البته به باور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت با الهام از این طرح، شیوه‌نامه ابلاغی جدیدی را به دستگاه‌های مربوطه ارائه داده و موقتی است چراکه در صورتی که طرح نمایندگان تصویب شود به قانون تبدیل و دائمی خواهد شد.

درخواست تامل‌برانگیز فولادی‌ها

در حالی که مدتی است کارشناسان و نمایندگان مجلس به مواردی همچون سوء‌مدیریت در فولاد مبارکه اصفهان پرداخته‌اند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه موافقت کرده‌اند اما به تازگی انجمن فولاد ایران در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی خواستار تعویق بررسی طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» شده است.

در نامه انجمن فولاد به رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: از آنجا که صنعت فولاد در حال حاضر با بیش از ۲۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و بیش از سه میلیون نفر اشتغال غیر‌مستقیم، پتانسیل صادرات و ارزآوری بیش از شش میلیارد یورو برای کشور را دارد و همچنین در توسعه صنایع پایین‌دستی نقش مهم و استراتژیک داشته و در بازار سرمایه نیز ۲۳ درصد از ارزش بورس اوراق بهادار و بیش از ۳۰ درصد سود این بازار را به خود اختصاص داده است، بنابراین انتظار حمایت از این صنعت از سوی نمایندگان مجلس را داریم.

انجمن فولاد مطرح کرده است: نوسانات و هیجانات مخرب ارزی پیش آمده در سال جاری که بالطبع افزایش مقطعی تقاضا در صنایع پایین‌دستی و برهم خوردن تعادل در بازار محصولات فولادی را به دنبال داشت، موجب نگرانی نمایندگان مجلس و ارائه طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار» شد. حال آنکه روند میان‌مدت و بلندمدت قیمت فولاد نشان می‌دهد که قیمت محصولات فولادی در داخل کشور در همه بازه‌های زمانی کمتر از سطوح جهانی بوده و اساسا تدوین مقررات برای بازار فولاد باید به صورت شناور و خارج از فضای التهابی موقت باشد.

در این خصوص همچنین انجمن فولاد به دنبال این است که برنامه‌ها و راهکارهای مسوولان در تعامل با مجلس به نحو مطلوب و موثر تهیه شود به همین دلیل طرح تحقیق و تفحص باید متوقف شود. همچنین انتظار است که نسخه اصلاح شده طرح یادشده در اختیار تولیدکنندگان فولاد قرار گیرد تا با ارائه نقطه‌نظرات خود به کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به محتوای این طرح بیفزایند.

به هر حال مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح جامع در تلاش است و اعتقاد دارد این طرح ضمانت اجرا به همراه دارد. امروز صحبت از این است که تکلیف نهایی این طرح در بهار ۱۴۰۰ یعنی بعد از تصویب بودجه مشخص می‌شود.

تشکیل کار گروه

در همین رابطه عزت‌الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با اشاره به طرح جامع فولاد اظهار کرد: هماهنگی‌هایی با دولت و وزارت صمت برای این طرح انجام شده و همکاران ما برای این موضوع یک تیم تشکیل دادند و کارگروهی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایراسین، عزت‌الله اکبری تالارپشتی با بیان این مطلب در ادامه افزود: کلیات طرح جامع تصویب شد و به کمیسیون برگشت تا کل نظرات و پیشنهادات دولتی‌ها و کارشناسان بر آن لحاظ شود. در حال حاضر هنوز جمع بندی برای این موضوع تکمیل نشده و در حال بررسی آن هستیم.

وی در خصوص اینکه طرح جامع فولاد چه زمانی به صحن مجلس برای تصویب می‌رسد نیز اظهار کرد: بعد از مشخص شدن وضعیت بودجه سال ۱۴۰۰ این طرح نیز برای بررسی و برای تصویب به صحن خواهد آمد. به این ترتیب طرح جامع فولاد پس از تصویب بودجه نهایی خواهد شد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای بودجه سال ۱۴۰۰ و اینکه آیا این کمیسیون اقداماتی را در این حوزه انجام داده یا خیر نیز این‌گونه پاسخ داد: ۳ نفر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون تلفیق هستند و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام داده‌اند. البته اکنون جمع بندی اولیه کمیسیون تلفیق آماده شده و در حال اعمال نظرات کارشناسی دیگر افراد برای این موضوع هستند.

اکبری تالارپشتی همچنین درباره تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه نیز، بیان کرد: بنده به شخصه تحقیق و تفحص را اولین راه‌حل نمی‌دانم اما چون حق قانونی برای نمایندگان است، درخواست انجام صادر شده است.

اواخر فروردین موضوع نهایی می‌شود

در این خصوص همچنین رییس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح ساماندهی بازار فولاد که به صحن علنی رفته و یک‌سری ایرادات به آن گرفته شده است، گفت: این موارد در کمیسیون صنایع و معادن حل شده است، بعد از تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ مجددا برای تصویب به صحن علنی خواهد رفت و به احتمال زیاد در اواخر فروردین سال آینده موضوع نهایی می‌شود.

الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره طرح ساماندهی بازار فولاد گفت: به خاطر مشکلاتی که در چند ماه گذشته به خصوص در شروع به کار مجلس در تابستان اتفاق افتاد؛ قیمت مقاطع فولادی از قیمت‌های جهانی هم بالاتر رفت. مجلس به دلیل عدم مدیریت صحیح دولت و البته جلوگیری از منفعت‌طلبی برخی از فولادکاران در برخی از قسمت‌های زنجیره، تصمیم گرفت طرحی را آماده کند.

رییس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هدف اصلی این طرح را تکمیل زنجیره‌های فولادی در کشور دانست و تصریح کرد: تمام ظرفیت کشور باید به سمت تولید محصول نهایی، مازاد بر مصرف داخلی و در نهایت صادرات پیش برود. همچنین به واسطه اینکه تولیدات ما بیشتر از مصرف داخلی است نباید قیمت‌های داخلی از قیمت‌های جهانی بالاتر برود.

نیاز به یک طرح جامع

در ادامه نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی به عملکرد دولت در زمینه ساماندهی بازار پرداخت و گفت: دولت قبل از ورود مجلس نباید اجازه می‌داد چنین بازاری در داخل شکل بگیرد که صنایع پایین‌دستی فولاد و تولیدکنندگان مقاطع فولادی مجبور باشند شمش را ۲۰ درصد گران‌تر از بازارهای جهانی بخرند و باعث گرانی انواع سازه‌های فلزی در اکثر صنایع بشود. به همین خاطر مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و از دولت و مسوولان مربوطه دعوت کردیم تا برای ساماندهی این بازار به یک طرح جامع در مجلس برسیم.

این عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: البته همان‌طور که می‌دانید در مجلس تا یک طرح تصویب و به قانون تبدیل شود ممکن است ماه‌ها زمان ببرد، بنابراین قبل از اینکه این زمان و پروسه طی شود؛ دولت با الهام از همین طرح شیوه‌نامه ابلاغی جدیدی را به دستگاه‌های مربوطه ارائه داد. البته همه شیوه‌نامه‌ها موقتی است و در صورتی که اگر این طرح تصویب شود به قانون تبدیل شده و دائمی خواهد بود.

در واقع نمایندگان مجلس این طرح را راهی برای جلوگیری از رانت‌های به وجود آمده در بازار فولاد می‌دانند. این در حالی است که به نظر می‌رسد چالش‌ها و مشکلات به وجود آمده در بازار فولاد ایران با مدد و همکاری مجلس شورای اسلامی و حمایت‌های وزارت صمت قابل حل باشد، اما به شرطی که از نظرات جامع کارشناسان و اهل فن در این حوزه نیز استفاده شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 170928
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا