xtrim

پیش‌فروش قبل از رونمایی خودرو

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که نهادهای مختلف در طول ماه‌های گذشته هر کدام طرح و برنامه‌ای را جهت ساماندهی به وضعیت صنعت و بازار خودرو ارائه داده‌اند؛ طرح‌هایی که برخی از آنها جدید است و بسیاری هم تکرار راه‌های گذشته قبلی. اما در این میان دو نکته مشترک در میان تمامی این برنامه‌ها وجود دارد. یک اینکه تاکنون هیچ‌کدام از آنها به صورت کامل اجرایی نشده و دوم اینکه هیچ‌کدام از این نهادها حاضر به پذیرش مسوولیت کامل پیامدها و تبعات ناشی از این برنامه‌ها نیستند.

پیش‌فروش شاهین با قیمت ۲۶۷ میلیون تومان

در چنین شرایطی تنها طی یک هفته اخیر علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران بار دیگر گفته‌های قبلی خودش در خصوص صنعت خودرو را برای چندمین بار تکرار کرد و گفت: وزارت صمت در حال تهیه بسته حمایتی ویژه صنعت خودرو با محوریت شکست انحصار در این صنعت است. او همچنین تاکید می‌کند: سیاست‌های وزارت صمت به گونه‌ای است که خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.

opal

رزم‌حسینی همچنین دیروز در یک برنامه تلویزیونی بار دیگر به موضوع خودرو ورود و صحبت‌های قبلی خود را مبنی بر دولتی و انحصاری بودن صنعت خودرو تکرار کرد. اگر صحبت‌های چند روز اخیر وزیر صمت را تحلیل محتوا کنیم، در میان تمامی اظهاراتی که در خصوص صنعت خودرو مطرح کرده است، دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه وی در جلسه با قطعه‌سازان خراسان‌رضوی تصریح کرد که ۵۰ درصد خودروهای تحویل داده شده احتکار شده‌اند. همچنین او گفته که تا پایان سال دو نوع خودرو تارا و شاهین که توسط شرکت ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شوند، رونمایی خواهد شد و علاوه بر یک نوع موتور رونمایی شده تا پایان امسال، موتور دیگری نیز رونمایی و معرفی خواهد شد.

صحبت‌های وزیر صمت در خصوص رونمایی از خودروی شاهین تا پایان سال در حالی مطرح شده که اوایل امسال و در محوطه نهاد ریاست‌جمهوری و در حضور حسن روحانی از این خودرو رونمایی شد و حتی پیش‌فروش آن نیز با قیمت قابل توجه ۲۶۷ میلیون تومان انجام شده است. به گفته کارشناسان در این خصوص بسیاری از متقاضیان نیز برای تحویل این خودرو تکمیل وجه انجام داده و در انتظار تایید محیط‌زیست و نیروی انتظامی جهت شماره‌گذاری هستند. به همین دلیل است که هنوز مشخص نیست منظور وزیر صمت از رونمایی خودروی شاهین چیست زیرا در عرصه صنعت خودرو معمولا منظور از رونمایی یک خودرو، معرفی آن است.

کدام کاهش قیمت

از سوی دیگر در حالی مسوولان وزارت صمت و شخص وزیر همچنان در حال تاکید بر این نکته هستند که روند کاهشی قیمت خودرو شروع شده و ادامه ‌دارد که شواهد میدانی نشان می‌دهد قیمت‌ها اگر از دو هفته گذشته بالاتر نرفته باشد، دست‌کم تغییر چندانی نکرده است. به عنوان نمونه پس از ایجاد جو روانی ناشی از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قیمت ۲۰۶ به ۱۷۰ میلیون تومان نیز رسید اما طی روزهای گذشته باز هم شاهد افزایش قیمت این خودرو بوده‌ایم به طوری که اکنون به حدود ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است.

در شرایطی که سوال این است که آیا ۱۹۳ میلیون تومان برای یک خودروی ۲۰۶ قیمت معقولی به نظر می‌رسد و اساسا چه زمانی قرار است این روند کاهشی به صورت ملموس و مشخص خود را در بازار نشان دهد؟ به گفته کارشناسان ممکن است امروز اندکی ثبات را در قیمت‌ها شاهد باشیم اما همچنان شواهد گویای بالا بودن غیرمنطقی قیمت حاشیه بازار است به طوری که مثلا قیمت همین ۲۰۶ از در کارخانه تا بازار مبلغی در حدود ۸۰ میلیون تومان تفاوت دارد که اولا نشان‌دهنده ضعف بزرگ در زنجیره تولید و توزیع بوده و ثانیا ناتوانی وزارت صمت در مدیریت اوضاع کنونی را نیز نشان می‌دهد.

در این رابطه به گفته ناظران با توجه به اینکه مدت زمان زیادی به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده، هنوز مشخص نیست که سیاست دولت برای صنعت خودرو چیست. بنابراین تحلیل صحبت‌های وزیر صمت در این خصوص بیانگر پافشاری وی روی ادبیات خوش‌بینانه و امیدوارکننده است در حالی که با توجه به شواهد موجود اکنون نشانه امیدوارکننده‌ای در این صنعت وجود ندارد.

دورنمای آینده

در این وضعیت و با تمامی مشکلاتی که صنعت خودرو با آنها دست به گریبان است، هر چند نمی‌توان در مورد کارآمدی یا ناکارآمدی طرح‌های جدید ارائه‌شده مانند عرضه خودرو در بورس کالا صحبت کرد اما تجربه سنوات گذشته نشان می‌دهد بسته جهش تولید وزارت صمت برای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو پیامدها و تبعاتش از همین امروز قابل پیش‌بینی خواهد بود. در واقع در حالی که بنا بر صورت‌های مالی عرضه‌شده سه خودروساز بزرگ کشور در بورس، آنها ۴۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، مشخص نیست با کدام منطق اقتصادی قرار است تولید کالایی که زیان‌ده بوده به میزان ۵۰ درصد نیز افزایش یابد. بنابراین نتیجه چنین امری به گفته کارشناسان حاصلی جز افزایش زیان برای خودروسازان، در هم ریختگی بیشتر بازار به واسطه مشکلات موجود در عرضه خودرو و نیز افزایش بیش از پیش قیمت‌ها نخواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 170931
لینک کوتاه :