پیشروی دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز: رییس‌جمهور جدید آمریکا اگرچه پیش از روی کار آمدن از بازگشت این کشور به برجام سخن رانده بود اما به تازگی اعلام کرده که احیای برجام تنها در صورتی امکان‌پذیر می‌شود که ایران نیز به تعهدات خود پایبند باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد ایران راه طولانی و دشواری برای دستیابی به یک توافق جامع با آمریکا در پیش دارد. این موضوع توانست بازار ارز ایران را تکان دهد به طوری که دیروز نیز شاهد تداوم روند رو به افزایش قیمت دلار بودیم. در بازار آزاد دلار به قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه ۳۰ تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی اما بدون تغییر ماند.

اما آنچه دیروز در بازار ارز جلب توجه می‌کرد عدم اعلام قیمت رسمی دلار از سوی صرافی‌های مجاز بانک مرکزی بود. به نظر می‌رسد با توجه به اظهارنظر جدید رییس‌جمهور آمریکا بازار آماده رویارویی با موج قیمتی جدیدی بود و از همین رو از اعلام قیمت امتناع می‌کرد. با این حال قیمت‌های ثبت‌شده در تابلوی معاملات صرافی‌ها در روز گذشته و ساعاتی پس از عدم ثبت قیمت نسبت به روز یکشنبه بدون تغییر ماند. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد معامله‌گران بازار در تلاش هستند بازار را به نفع خود تغییر دهند و افزایش قیمت دلار را به بهانه عدم تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام امکان‌پذیر کنند. اما تا این جای کار هنوز موفقیتی در عبور از سد مقاومتی بازار حاصل نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار سکه و طلا نیز قیمت‌ها روند رو به رشدی داشته‌اند به طوری که سکه بعد از مدت‌ها درجا زدن در کانال ۱۰ میلیون تومان توانست سد مقاومتی بازار را بکشند و به کانال ۱۱ میلیون تومان وارد شود. بدیهی است تداوم افزایش قیمت دلار بازار سکه را نیز با خود همراه خواهد کرد و عبور دلار از سد ۲۵ هزار تومانی به معنای افزایش حباب قیمتی سکه خواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 170933
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا