پاسخ ایران به ادعاهای بایدن

به گزارش جهان صنعت نیوز: در آمریکا هم بایدن خط و نشان می‌کشد که تا ایران به غنی‌سازی اورانیوم خود پایان ندهد، تحریم‌های یکجانبه علیه تهران را لغو نمی‌کند. اما وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این زیاده‌خواهی، تاکید کرد که «در مورد برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم.»

با وجودی که پیش از این اعلام شده بود در برنامه‌ای مشخص ایران و آمریکا به طور همزمان به برجام برگردند، ولی جو بایدن رییس‌جمهور جدید آمریکا در اولین اظهارنظر خود درباره برجام و لغو تحریم‌ها در مصاحبه ویدئویی کوتاهی با شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز تاکید کرده که کشورش تا زمانی که ایران به غنی‌سازی اورانیوم خود پایان ندهد، تحریم‌های یکجانبه علیه تهران را لغو نخواهد کرد. همچنین طرف‌های اروپایی هم شرط مذاکره برای موضوعات موشکی و امنیتی ایران را برای بازگشت به برجام پیش کشیده‌اند.

بنابراین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این اظهارات و ادعای جدید طرف‌های غربی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه تلویزیونی با تاکید بر اینکه در مورد برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم، گفته است: «برجام با توجه به عدم موافقت جمهوری اسلامی ایران در مورد سایر موضوعات نهایی شده و مذاکره مجددی در این ارتباط نخواهیم داشت.» او همچنین معتقد است: «طرفی که برجام را نقض کرده، از آن خارج شده و به تعهدات عمل نکرده آمریکا و اروپایی‌ها بوده‌اند و بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب آن کسی که در موضوع برجام طلبکار است، ما هستیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «به برجام چیزی اضافه و از آن کم نخواهد شد. کل برجام مذاکره شده و این‌طور نیست که راجع به مسائل دیگر مذاکره نشده باشد. ایران در برجام هست و آنکه باید به برجام بازگردد دولت ایالات متحده است. ما مراحل مختلفی که در ماده ۳۶ برجام معین شده را طی کرده‌ایم اما رژیم ترامپ بدون هیچ دلیل و بدون طی کردن این مراحل ماده ۳۶ برجام را نقض کرد. آمریکا نه‌تنها برجام را نقض کرد بلکه کشورهای دیگر و اعضای اتحادیه اروپا را هم وادار کرد تا برجام را نقض کنند. این آمریکا بود که برجام را نقض کرد. ایران حتی در زمان نقض برجام توسط ترامپ به مدت یک سال تعهدات خودش را اجرا کرد.»

ظریف همچنین در مصاحبه با شبکه CNN که عصر یکشنبه انجام شد، بار دیگر مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام، بحث مذاکره درباره توان موشکی و گفت‌وگو با همسایگان ایران در حاشیه خلیج‌فارس را متذکر شد. وزیر خارجه کشورمان گفت: «اگر آمریکایی‌ها بخواهند سیاستشان را بر شکست‌های ترامپ بنا کنند، نتیجه‌ای جز ناکامی برای آنها نخواهد داشت.»

به نظر می‌رسد موضوع برجام علاوه بر ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی طرف برجام، کم‌کم حوصله سایر اعضای توافق برجامی را سر برده است چراکه روز گذشته میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتی نسبت به موضوع تحریم‌ها و بازگشت به برجام واکنش نشان داد و با انتقاد به این رویه نوشت: «این همان چیزی است که از آن می‌ترسیدیم و نگرانش بودیم؛ هم آمریکا و هم ایران خواهان احیای اجرای کامل برجام هستند اما خود را درگیر نزاع بی‌نتیجه‌ای کردند که چه کسی قدم اول را بردارد و این موضوع نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت. مشخص است که تنها راه رو به جلو، همگام‌سازی کارهای مربوط است.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 170936
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا