برجام نیاز به میانجی ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل وزارت خارجه برگزار شد درباره بازگشت به برجام طرف‌های غربی بیان کرد: اگر آمریکایی‌ها بخواهند رفتار عاقلانه‌ای در پیش بگیرند ما نه‌تنها جلوی آنها را نمی‌گیریم بلکه از این موضوع استقبال و آنها را تشویق می‌کنیم. منتظر می‌مانیم که طرف مقابل به کلیه تعهدات خود عمل کند و اگر چنین اتفاقی بیفتد ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم و مسیر بازگشت به تعهداتمان را پیگیری می‌کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که به تازگی آقای ماکرون رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرده که حاضر است در ارتباط با موضوع برجام بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند، اظهار کرد: برجام نیاز به میانجی‌گری ندارد. همه چیز در این توافق بین‌المللی نوشته شده و در زمان تدوین این توافق حتی در مورد ویرگول‌ها و کاماها نیز بحث و گفت‌وگو شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید مجدد مبنی بر اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید به صورت موثر از گذشته فاصله بگیرند و نشان دهند که طرف قابل اعتمادی هستند، افزود: متاسفانه این اعتماد با نقض تعهدات از سوی آنها مخدوش شده است. اگر آنها می‌خواهند مسیر گذشته را همچنان ادامه دهند، پاسخ ما به این موضوع در بالاترین سطح مقامات کشور مشخص شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران در صورتی که طرف‌های برجام به تعهدات خود بازنگردند، اظهار کرد: باید به این مساله توجه داشته باشیم که ایران موضوع پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرده و ما عضو آن نیستیم که بخواهیم خارج شویم. توقف برخی از نظارت‌های فراپادمانی در صورتی که طرف‌های مقابل تا تاریخ مشخص شده به تعهدات خود بازنگردند در چارچوب برجام است. ما هر کدام از گام‌های کاهش تعهدات برجامی خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده‌ایم و آژانس نیز راستی‌آزمایی کرده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه رایزنی‌های ما با طرف‌های اروپایی از نزدیک ادامه دارد و گفت‌وگوهایی انجام شده و در حال انجام است، ادامه داد: نمایندگی ما در بروکسل فعال است و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با همتایان‌شان در اروپا از جمله آقای بورل در تماس هستند. برخی از این تماس‌ها اعلام می‌شود و در مورد برخی لزومی برای اعلام شدن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر قالیباف به روسیه اظهار کرد: از همان ابتدا برنامه‌ای برای ملاقات با پوتین طراحی نشده بود. آقای پوتین برای دیدارهای خارجی خود پروتکل‌های خاص خودشان را دارند و اگر موضوع کرونا و برخی از پروتکل‌ها نبود ممکن بود که برخی از ملاقات‌ها انجام شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 170943
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا