خطر بومی شدن کووید‌۱۹

به گزارش جهان صنعت نیوز: واکسن‌های ضد ویروس کرونا زودتر از تصور مردم وارد بازار شده‌اند  و عملکرد بهتری از آنچه امید می‌رفت، نیز داشته‌اند. بدون این واکسن‌ها، همه‌گیری جان بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در جهان را تهدید می‌کرد. با این وجود، در حالی که جهان به واسطه تولید واکسن‌های مختلف آماده مقابله با این ویروس می‌شود، اشتباه است که بیندیشیم واکسن پایانی برای کووید‌۱۹  است. در عوض این بیماری سال‌ها در گردش خواهد بود و به نظر می‌رسد بومی شود. هنگامی که برای اولین‌بار کووید‌۱۹ جهان را احاطه کرد، دولت‌ها غافلگیر شدند. حالا آنها باید به آینده بیندیشند.

واکسیناسیون را معجزه خواندن اغراق‌آمیز نیست. کمی بیشتر از یک سال پس از شناسایی ویروس، پزشکان قبلا ۱۴۸ میلیون دوز تجویز کرده‌اند‌.  در اسراییل پذیرش در بیمارستان در میان افراد زیر ۶۰ سال که واکسن دریافت نکرده‌اند‌، بیشتر از همیشه است. در مقابل، در میان افراد بالای ۶۰ سال که واکسینه شده‌اند‌، در حال حاضر میزان مراجعین تقریبا ۴۰ درصد کمتر از اوج اواسط ژانویه است و روند نزولی بیشتری خواهد داشت.  اگرچه واکسن‌ها قادر به جلوگیری از همه موارد خفیف و بدون علامت کووید ‌۱۹ نیستند‌، اما به نظر می‌رسد بیشتر بیماران را از مرگ و شدیدترین عفونت‌هایی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند‌، نجات می‌دهد؛ موضوعی که واقعاً مهم است. شواهد اولیه نشان می‌دهد که برخی از واکسن‌ها نیز ویروس را متوقف می‌کنند. این امر باعث می‌شود که روند همه‌گیری آهسته شود و در نتیجه کاهش محدودیت‌های قرنطینه بدون ایجاد مواردی که واحدهای مراقبت‌های ویژه را تحت فشار قرار می‌دهد، آسان‌تر می‌کند. این یافته‌ها و بسیاری دیگر‌، طی چند ماه آینده با ظهور اطلاعات بیشتر سخت می‌شوند.

با این حال، با وجود همه این خبرهای خوب‌، کار ویروس کرونا هنوز با انسان تمام نشده است. کووید۱۹ به گردش گسترده خود ادامه خواهد داد. ویروس احتمالا خانه دائمی در انسان پیدا خواهد کرد، این پیامدهای عمیقی در چگونگی پاسخ دولت‌ها دارد.

یک دلیل تداوم ویروس کرونا این است که ساخت و توزیع واکسن کافی برای محافظت از ۸/۷ میلیارد نفر در جهان بسیار دشوار است. حتی انگلیس که با سرعت بیشتری نسبت به سایر کشورهای بزرگ در حال واکسیناسیون جمعیت است، تا ماه می واکسیناسیون بالای ۵۰ سال را به پایان نخواهد رساند. برای افزودن به این بار، ممکن است قدرت این ضربه ناگهانی کم‌رنگ شود و تقویت‌کننده‌ها را ضروری کند. خارج از جهان ثروتمند، ۸۵ درصد کشورها هنوز برنامه واکسیناسیون خود را آغاز نکرده‌اند. تا زمانی که میلیاردها نفری که در این کشورها زندگی می‌کنند واکسیناسیون نشوند، که شاید قبل از سال ۲۰۲۳ نباشد‌، آنها به شدت این همه‌گیری دامن می‌زنند.

دلیل دیگر ماندگاری کووید‌۱۹ این است که حتی وقتی واکسن‌ها باعث کم شدن آلودگی سارس-کوو-۲ و محافظت از افراد در برابر مرگ می‌شوند، ویروس‌های جدید برخی از عملکرد مطلوب آنها را لغو می‌کنند. برای دستیابی به سطح مشخصی از سرکوب ویروسی‌، فاصله اجتماعی شدیدتر لازم است.

علاوه بر این، انواع جدید ویروس ممکن است در برابر واکسن‌های فعلی مقاومت کنند. مواردی که در برزیل و آفریقای جنوبی یافت می‌شوند نیز ممکن است ایمنی حاصل از عفونت قبلی کووید‌۱۹ را شکست دهند. امید این است که چنین مواردی خفیف‌تر باشد، زیرا سیستم ایمنی بدن با اولین برخورد با این بیماری آغاز شده است. حتی اگر این واقعیت داشته باشد، ویروس به گردش خود ادامه خواهد داد و افراد محافظت‌نشده را پیدا می‌کند.

و سومین دلیل تداوم سارس-کوو-۲ این است که افراد زیادی با امتناع از واکسیناسیون هدف خود را انتخاب می‌کنند. در مجموع ۱۰ میلیون انگلیسی به دلیل سن یا شرایط زمینه‌ای در معرض این بیماری هستند. مدل‌سازی نشان می‌دهد که اگر فقط ۱۰ درصد از آنها واکسینه نشوند و اگر فاصله اجتماعی از بین برود، در حالی که ویروس هنوز در سطوح بالا ممکن است در گردش باشد، افزایشی عظیم در عفونت و مرگ ایجاد می‌شود.

در واقع، سهم کل جمعیت واکسینه نشده احتمالاً بسیار بیشتر از آزمایش فکری خواهد بود. واکسن‌ها هنوز برای کودکان مجوز ندارند. جوامع اقلیت در بسیاری از کشورها، که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند، اعتماد کمتری به دولت و نهاد پزشکی دارند. حتی در میان برخی از مراقبان‌، با وجود این که ویرانی‌های کووید‌۱۹ را از همان ابتدا دیده‌اند‌، نیمی از واکسیناسیون امتناع می‌کنند. با استفاده از گزینه‌های جدید، به طور متوسط حدود ۸۰ درصد از جمعیت کل برای یک فرد آلوده باید ایمنی داشته باشند تا بیماری را به کمتر از یک تماس منتقل کند؛ آستانه‌ای که اپیدمی در آن فروکش می‌کند.

به همه این دلایل، دولت‌ها باید برنامه‌ریزی برای کووید‌۱۹ را به عنوان یک بیماری بومی آغاز کنند. امروز آنها به عنوان یک موقعیت اضطراری با آن برخورد می‌کنند. برای دیدن اینکه این روش‌های تفکر چه تفاوتی دارند، نیوزیلند را در نظر بگیرید که با بستن درهای خود در برابر جهان سعی در ریشه‌کن کردن کووید۱۹ دارد. از این طریق مرگ‌های ثبت‌شده را فقط به ۲۵ نفر رسانده است‌، اما چنین سیاست سختگیرانه‌ای به عنوان یک دفاع دائمی معنی ندارد، نیوزیلند کره شمالی نیست. با واکسیناسیون نیوزلندی‌های آسیب‌پذیر، کشورشان تحت فشار فزاینده‌ای قرار خواهد گرفت تا مرزهای خود را باز کند و از این رو آغاز به تحمل عفونت و مرگ و میر کووید‌۱۹ را بومی می‌کند.

در سرتاسر جهان دولت‌ها باید تدابیری اتخاذ کنند که چه زمانی و چگونه می‌توانند از اقدامات اضطراری به سیاست‌هایی تبدیل شوند که از نظر اقتصادی و اجتماعی به طور نامحدود پایدار باشند. انتقال از نظر سیاسی در مکان‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی برای مبارزه با کووید‌۱۹ انجام داده‌اند‌، سخت خواهد بود، در هیچ کجا بیشتر از چین واکسیناسیون کند نیست. حزب کمونیست هر مورد کووید۱۹ را غیرقابل قبول و گردش گسترده بیماری به عنوان نشانه انحطاط دموکراسی‌های غربی تعریف کرده است.

موج جدید

سازگاری زندگی با کووید‌۱۹ با علم پزشکی آغاز می‌شود. در حال حاضر کار روی تزریق واکسن‌های منظم و محافظت در برابر انواع مختلف آغاز شده است. این امر باید با نظارت بیشتر بر جهش‌هایی که در حال گسترش هستند و تصویب قانونی را برای تزریق‌های تقویت‌کننده تسریع می‌کنند، همراه باشد. در همین حال برای نجات بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند از مرگ یا بیماری جدی به درمان نیاز است. بهترین نتیجه برای ترکیبی از ایمنی اکتسابی، تزریق تقویت‌کننده منظم واکسن‌های دستکاری شده و منوی درمانی برای اطمینان از اینکه کووید‌۱۹ به ندرت تهدیدکننده زندگی است، خواهد بود، اما این نتیجه تضمین شده نیست.

از آنجا که دارو به تنهایی نمی‌تواند از شیوع کشنده کووید‌۱۹ جلوگیری کند، همان‌طور که در اکثر موارد همه‌گیر اتفاق می‌افتد، بار آن نیز به دوش رفتار خواهد بود. اما به جای قرنطینه ملی و تعطیلی چندماهه مدارس، که هزینه بالایی دارند، مسوولیت آن بیشتر بر دوش افراد است. عادت‌هایی مانند استفاده از ماسک ممکن است جزئی از زندگی روزمره شود. گذرنامه واکسن و محدودیت در فضاهای شلوغ ممکن است اجباری شود. افراد آسیب‌پذیر باید هوشیاری بالایی داشته باشند. کسانی که از واکسیناسیون امتناع می‌ورزند، می‌توانند انتظار آموزش و تشویق بهداشتی را داشته باشند، اما با محافظت محدود. مقاومت در برابر تمایل مردم برای زندگی در نهایت دشوار خواهد بود، حتی در خودکشی‌هایی مانند چین که ممکن است تمایلی به ترک تحمل صفر نداشته باشند.

تداوم عفونت‌های حاد و کووید بلندمدت، مزمن و ناتوان‌کننده به این معنی است که مرحله بعدی همه‌گیری ناخوشایند به نظر می‌رسد. اما حتی اگر کووید‌۱۹ کاملا از بین نرفته باشد، وضعیت بسیار بهتر از آن چیزی است که ممکن است بوده باشد. اعتبار آن به علوم پزشکی تعلق می‌گیرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 171503
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا