سد مقاومتی ۲۵ هزار تومان شکسته شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که دولت جدید آمریکا برخلاف تصورات رایج مسیر احیای برجام را هموار نکرده و ایران راه درازی در پیش دارد تا بتواند از اثرات و پیامدهای توافق دو طرفه بهره‌مند شود. افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر نیز واکنشی است به افزایش نگرانی‌ها در خصوص آینده سیاسی و اقتصادی کشور. بدیهی است افزایش احتمالات در خصوص عدم تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام بازار ارز را دچار شوک‌های قیمتی تازه‌ای خواهد کرد.

دلار در روزهای پایانی هفته گذشته بر موج افزایش قیمت سوار و آمادگی خود برای سقف‌شکنی در بازار ارز را اعلام کرد. هرچند کارشناسان احتمال عبور دلار از محدوده قیمتی ۲۵ هزار تومان را بعید می‌دانند اما تحولات سیاسی افسار بازار ارز را در دست گرفته و انتظارات را به سمت افزایش دوباره قیمت‌ها هدایت کرده است. شکسته شدن مقاومت ۲۴ هزار تومانی و عبور از سد ۲۵ هزاری چنین موضوعی را تایید می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار در آخرین روز هفته گذشته با قیمت ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شده است. این موضوع نشان می‌دهد که دلار علاوه بر عبور از سد مقاومتی ۲۵ هزار تومان در تلاش است کانال قیمتی ۲۶‌هزاری را نیز فتح کند. به نظر می‌رسد افزایش نااطمینانی‌ها نسبت به آینده اقتصادی و سیاسی می‌تواند این موضوع را تسریع ببخشد.

در حال حاضر دولت جدید آمریکا تمایل خاصی برای احیای برجام از خود نشان نداده و همین موضوع باعث افزایش نگرانی در کشور شده است. این مساله می‌تواند دو معنای متفاوت داشته باشد. نخست آنکه دولت آمریکا زمان برگشت به برجام را طولانی می‌کند که بازار اقتصادی ایران واکنش مثبتی به این مساله نشان نخواهد داد. در عین حال اگر این موضوع به معنای عدم احتمال بازگشت آمریکا به برجام باشد پیامدهای منفی ناشی از آن اقتصاد را دربر خواهد گرفت. آنچه روشن است این است که در هر دو حالت بی‌ثباتی و نوسان مهمان اقتصاد ایران خواهد شد. ضرب‌الاجل مجلس برای افزایش غنی‌سازی در صورت عدم بازگشت آمریکا به برجام تا سوم اسفند ماه نیز می‌تواند بر نگرانی‌ها در خصوص عدم دستیابی به گشایش اقتصادی بیفزاید.

در هر صورت این مساله واکنش سریع بازار ارز و سکه را به همراه داشته، به طوری که در کنار رشد قیمت دلار، سکه نیز دچار جهش قیمتی شده است. آنطور که نایب رییس اتحادیه سکه و جواهر تهران می‌گوید: حباب سکه که تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود، طی یک هفته اخیر مجدد رو به بزرگ شدن گذاشته و تا حدود ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

محمد کشتی‌آرای در تشریح وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: سه عامل تاثیرگذار در صعودی شدن قیمت سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت در این بازار مشهود بود؛ بدین صورت که قیمت جهانی طلا با وجود اینکه در طول هفته نوسانات جزئی داشت اما به طور متوسط ۲۴ تا ۲۷ دلار نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت پیدا کردکه علت آن نیز به سبب تغییرات سیاسی بود که در آمریکا صورت گرفت و این تغییرات سبب نوسانات اونس جهانی و افزایش سهام شد.

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در بازار داخلی نیز با توجه به بحث‌های سیاسی که در کشور وجود داشت، تاثیرگذار در نرخ ارز بوده و در حالی که انتظار می‌رفت قیمت ارز کاهش پیدا کند اما دلار به عنوان شاخص قیمت ارزها در کشور از کانال ۲۳ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومان صعود کرد. این صعود حدود ۱۱۰۰ تومانی قیمت دلار، سبب شد که قیمت سکه و طلا نیز سیر صعودی پیدا کند؛ به طوری که هر قطعه سکه به طور متوسط یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر مثقال طلا حدود ۳۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان در طول هفته اخیر افزایش قیمت داشته است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت سکه و طلا، سبب افزایش حباب سکه، در نتیجه افزایش تقاضا شد که همین افزایش تقاضا در سایه افزایش حباب، عامل سوم صعودی شدن قیمت‌ها بوده است. ضمن اینکه در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هستیم و هرساله در این ایام، معمولا تقاضاهایی در بازار ایجاد می‌شود؛ بنابراین افزایش تقاضا، باعث شد حباب سکه که تا هفته گذشته تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود، مجدد بزرگ شده و این هفته حباب سکه تا حدود ۵۵۰ هزار تومان افزایش یابد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 171526
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا