میزان مرگ‌و‌میر ۲ برابری

به گزارش جهان صنعت نیوز: محققان بر این عقیده‌اند که روزهای سختی پیش‌روی ما است و باید خودمان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس موتاسیون‌یافته‌ای که دارد مملکت را گرفتار می‌کند، آماده کنیم زیرا این ویروس چندین برابر ویروس قبلی قدرت سرایت دارد و بیماری‌زایی و مرگ‌زایی بالاتری هم دارد. جوانان و کودکان نیز بیشتر گرفتار می‌شوند. اگرچه با بازگشایی‌های بی‌قید و شرط اخیر که منجر به عادی‌انگاری در بین مردم شد، همگان انتظار شروع پیک چهارم را در اسفند ماه داشتند. اما کسی انتظار جهش‌های پی در پی ویروس کرونا را آن هم دقیقا زمانی که واکسیناسیون شروع شد، نداشت.

اخیرا دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز از روند صعودی کرونا به ویژه در بخش سرپایی خبر داد و گفت: تجربه نشان داده که ابتدا موارد سرپایی افزایش می‌یابد، بعد از آن موارد بستری و در نهایت میزان مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری. از نظر زمانی هم این ماه، ماه بسیار حساسی است. به هر حال آخر سال است و مردم می‌خواهند خریدهایشان را انجام دهند. از طرفی بسیاری از بازارها و فعالیت‌های اقتصادی، اوج فعالیت‌شان در اسفند ماه است. از سوی دیگر هم مصادف با ماه مبارک رجب و شعبان است و در عین حال پیش‌بینی‌های هواشناسی این است که اسفند سردتری نسبت به متوسط ۵۰‌ساله خواهیم داشت که منجر به بسته شدن درب و پنجره خانه‌ها و عدم تهویه مناسب هوا می‌شود. در نهایت هم عید نوروز و بعد از آن انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است. اکنون در عرض چند روز شهرهای آبی خوزستان، به قرمز بدل شدند. در برخی شهرها خصوصا در خوزستان رعایت دستورالعمل‌ها در یک ماه اخیر به زیر ۱۰ درصد و حتی به صفر رسیده بود.

اگرچه به گفته استاندار تهران میزان بستری‌های کرونایی در استان افزایش یافته است، بنابراین با توجه به شرایط متزلزل کرونا برپایی مراسم اعتکاف توصیه نمی‌شود. براساس گزارش‌ها از اول بهمن ماه شاهد خیز ملایم افزایش مراجعین سرپایی و بستری بودیم به طوری که اول بهمن تعداد ۱۸۷۹ بستری و روز ۲۶بهمن تعداد ۲۱۹۰ بستری در بخش‌های بیمارستانی استان داشتیم و این افزایش بستری بسیار نگران‌کننده است. هرگونه نگاه سطحی و عادی‌انگاری در مدیریت کرونا باعث شکننده‌تر شدن مدیریت کرونا در استان تهران خواهد شد. محسنی بندپی در ادامه اظهار می‌کند: میزان مرگ‌و‌میر کرونای انگلیسی بسیار شدید‌تر از کرونای معمولی است و همه رده‌های سنی را شامل می‌شود و در فرودگاه‌ها نیز اقدام به گرفتن تست کامل کرونا از مسافرین می‌شود.

مسوولان وزارت بهداشت در حالی درباره شروع پیک چهارم و چرخش نمونه جهش‌یافته کرونا هشدار می‌دهند که دیروز حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در توئیتی نوشت: شروع شد. اورژانس دو تا، بخش ۲۶ نفر و آی‌سی‌یو هم در حال پر شدن. علت: با هم رفته بودیم بیرون. علت: جلسه بودیم، ماسک رو برداشتیم چای بخوریم. علت: صبح جمعه دوستم اصرار کرد بیا دعای ندبه. علت: همه چیز را تا الان رعایت کردیم، سری به مادر زدیم. این‌طور شد، مادر الان آی‌سی‌یو هست.

میزان کشندگی ۲ برابری

در همین رابطه دکتر محمدرضا ناظر، رییس بخش عفونی بیمارستان شهدای عشایر لرستان در خصوص وضعیت بیمارستان به «جهان‌صنعت» گفت: در حال حاضر وضعیت در بیمارستان‌های لرستان معقول است. این در حالی است که در بهمن‌ماه شیب مبتلایان و فوتی‌ها کمی بیشتر از قبل شده بود ولی امروزه تعداد مراجعه‌کنندگان مانند روال قبل شده است. خوشبختانه مردم بیش از ماه‌های گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. به همین دلیل امکان دارد پیک چهارم آنگونه که نگرانش هستند بروز نکند. البته اگر ویروس جهش‌یافته انگلیسی کرونا معادلات را بر هم نزند.

وی افزود: قدرت انتقال ویروس جهش‌یافته ۷۰ درصد بیشتر از قبلی است. همچنین پیش‌تر محققان اعلام کردند این ویروس در میزان مرگ‌و‌میر تاثیری ندارد اما با گذشت زمان مشخص شد میزان مرگ‌و‌میر با این ویروس دو برابر نمونه قبلی آن است. همچنین به طور کلی نمی‌توانیم این ویروس را مورد پیش‌بینی قرار دهیم زیرا مدام جهش پیدا می‌کند. امروزه ایمنی نسبی در کل جهان به وجود آمده است. اگر ویروس کرونا جهش تازه‌ای یابد و بهبودیافتگان را هم مجدد مبتلا کند، دیگر قطعا باید کشور قرنطینه شود.

هدف این ویروس آسیب‌پذیران است

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر مراقبت بیشتر در افراد آسیب‌پذیر بیان کرد: متاسفانه نمونه جهش‌یافته ویروس کرونا افرادی را که دارای نقص ایمنی، بیماری سرطان، دیابت کنترل‌نشده و مشکلات قلب و عروقی هستند، بیشتر از دیگران در معرض ویروس جهش‌یافته انگلیسی قرار می‌دهد. همچنان این ویروس کودکان را مورد هدف قرار داده است. بنابراین تمام افراد سراسر کشور باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

برگزاری مراسم عزا ممنوع است

ناظر در خصوص علل اوج‌گیری کرونا در خوزستان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل شروع پیک چهارم کرونا عادی‌انگاری بین مردم است. در پی همین عادی‌انگاری بسیاری از مردم مراسم‌های عزاداری و عروسی را همانند سابق برگزار می‌کنند. همچنین در برخی استان‌های کشور خصوصیت قومیتی و عشیره‌ای وجود دارد و زمانی که فردی از بین می‌رود، می‌بینیم که مراسم ختم چندهزارنفری برایش برگزار می‌کنند. همه این موارد در روند بیماری تاثیر دارد. ضمن اینکه باید توجه کرد که اکنون با ویروس خطرناک‌تری مواجه هستیم؛ ویروسی که در عرض چند روز رشد پیدا می‌کند. مثال بارزش خوزستان است که در عرض چند روز به اوج رسید. بهتر است استانداری مقابل این‌گونه برگزاری‌ها ایستادگی کند. با وجود شیوع ویروس جهش‌یافته هنوز در تالارها، عروسی برگزار می‌شود! اصرار برگزاری عروسی‌ها چیست؟ با بازگشایی‌ها ویروس کرونا به طور کل برای مردم عادی شده است. در صورتی که میزان کشندگی این نوع جهش‌یافته بسیار خطرناک‌تر از قبلی است.

کادر درمان خسته است

این متخصص عفونی اظهار کرد: مردم باید بدانند که پرسنل پزشکی و پرستاری نه‌تنها خسته شده‌اند، بلکه افسرده هم شده‌اند و این به واسطه مواجهه طولانی با یک فضای افسرده‌کننده است و بنابراین درخواست ما این است که تا پایان واکسیناسیون تمام محدودیت‌ها و خستگی‌ها را تحمل کنند و عدم برگزاری تجمع و تفریح‌ها را بپذیریم، چون پذیرش سختی‌ها می‌تواند جان خیلی از افراد را نجات دهد و عدم تفریح در عید به حفظ جان درصد قابل توجهی از جامعه کمک می‌کند زیرا هر روز تعدادی از همکارانمان جلوی چشمان ما پرپر می‌شوند. یک‌سال است که هر روز شاهد مرگ چند نفر در آی‌سی‌یو هستیم، انرژی همه گرفته شده و تاب تحمل‌شان بسیار پایین است.

بازگشت به محدودیت‌ها

وی افزود: با وجود اینکه استفاده از ماسک در زندگی مردم ضروری شده اما شاید بهتر بود در این آخر سالی که مصادف شده با همزمانی شیوع ویروس جهش‌یافته دو هفته کشور را قرنطینه می‌کردند یا حداقل برخی از محدودیت‌ها مجدد به دور از رنگ‌بندی شهرها اعمال می‌شد. البته همه ما می‌دانیم که برخی افراد کارگران روزمزد هستند و با این شرایط اقتصادی عملا قرنطینه کشور امکان‌پذیر نیست. متاسفانه این بار هم چرخه اقتصاد بر سلامت مردم ارجحیت پیدا کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 172000
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا