تاکید فیروزآبادی بر تمهیدات مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای

به گزارش جهان صنعت نیوز: او گفته است برای مواجهه با این فناوری راهکارهای مختلفی باید مورد بررسی قرار بگیرد. پرسش اینجاست که چرا باید برای مواجهه با یک فناوری که هنوز ایجاد نشده و به بهره‌برداری نرسیده است، تمهیداتی صورت بگیرد؟ اگرچه اینترنت ماهواره‌ای در برخی کشورها مانند آمریکا و کانادا به طور محدود اجرا می‌شود اما این فناوری معلوم نیست چه زمانی به طور کامل اجرایی می‌شود و کشور مبدا آن تا ایران فاصله بسیاری دارد و مشخص نیست کی به ایران خواهد رسید.

از سوی دیگر ایران از هر نظر توسط آمریکا تحریم شده و اگر دولت اجازه ندهد، تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای وارد کشور نخواهند شد. پرداخت حق اشتراک نیز از دیگر مواردی است که در ایران ممکن نیست. فعالان استارت‌آپ‌ها معتقدند اگر اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند مناطق محروم و نقاطی را که در حال حاضر به اینترنت دسترسی ندارند تحت پوشش قرار دهد چرا باید با آن مخالفت شود؟ از سوی دیگر تاکید مسوولان بر شبکه ملی اطلاعات نیز جای پرسش دارد. از یک سو می‌گویند این پروژه به معنای قطع ارتباط با اینترنت بین‌الملل نیست و از سوی دیگر معتقدند اینترنت ماهواره‌ای دسترسی مردم را به اینترنت بین‌الملل برقرار می‌کند و با اینترنت ملی منافات دارد. در شرایطی که از داخل کشور بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارها فیلتر بوده و در خارج از کشور فناوری‌ها به علت تحریم مسدود شده‌اند، این همه تاکید روی اینترنت ملی به چه دلیل است؟ شبکه ملی اطلاعات دیگر قرار است چه چیزی را محدود کند؟

تمهیدات مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از برنامه‌ریزی برای تدوین مقررات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خبر داد و گفت: برای آنکه با ورود این فناوری، حکمرانی فضای مجازی خدشه‌دار نشود، باید تدابیری در نظر گرفته شود.

ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است، اظهار کرد: برای مواجهه با این فناوری راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که آن را بررسی و پیگیری می‌کنیم.

او از برنامه‌ریزی برای مقررات‌گذاری استفاده از اینترنت ماهواره‌ای توسط کاربران در کشور خبر داد و گفت: برای شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای اقدام می‌کنند باید مقررات تدوین شود. در همین حال باید یکسری مجوز صادر شود تا کسانی که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌های دسترسی فعالیت کنند حتما مجوز کسب کنند.

فیروزآبادی ادامه داد: علاوه بر حوزه مقررات‌گذاری، برای آنکه حکمرانی فضای مجازی کشور دچار خدشه نشود، باید اقداماتی انجام شود. یک سلسله تدابیری را در مرکز ملی فضای مجازی در نظر گرفته‌ایم که از مهم‌ترین این تدابیر، تقویت شبکه اینترنت ثابت کشور است.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی بیان کرد: شبکه ثابت اینترنت کشور دچار نقص بوده و پاسخگو نیست. به همین دلیل بار بسیار سنگینی به شبکه موبایل کشور وارد شده است. به همین علت شبکه اینترنت ثابت باید توسعه پیدا کند.

او گفت: فناوری اینترنت ماهواره‌ای در حال شکل‌گیری است و با شکل‌گیری آن ممکن است به یکباره کل شبکه ملی اطلاعات کشور زیر سوال برود.

اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملا شبکه ملی تحت‌الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتا هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت. به همین دلیل باید شبکه اینترنت کشور را توسعه دهیم.

فیروزآبادی دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور طی سالیان گذشته را موارد متعددی از جمله نامناسب بودن مدل درآمدی و وجود یک ‌شبه‌انحصار در شرکت مخابرات عنوان کرده است. او در این باره گفته است: وزارت ارتباطات در این رابطه کوتاهی دارد و مقصر است. در این حوزه شبه‌انحصار مخابرات را در مقابل شرکت‌های FCP داریم و در بخشی از قسمت‌های شبکه مانند کابل، شاهد انحصار هستیم. در این راستا یا باید انحصار شکسته شود یا مخابرات ایران بپذیرد که با سرعت کافی، سرویس‌های لازم را ارائه دهد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده در حال مذاکره با شرکت مخابرات ایران، وزارت ارتباطات و سهامداران اصلی مخابرات هستند تا حتما سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه توسعه اینترنت ثابت انجام دهند. او افزود: آنها هم به صورت ابتدایی و پایه‌ای پذیرفته‌اند این سرمایه‌گذاری باید انجام شود. اما متاسفانه در این حوزه با تاخیر مواجه هستیم. ما معتقدیم که باید در اسرع‌وقت این سرمایه‌گذاری صورت گیرد و شبکه دسترسی کشور توسعه پیدا کند.

به گفته فیروزآبادی توسعه شبکه موبایل نیز در دستور کار حاکمیت قرار گرفته تا خدمات متنوع، ارزان‌تر و مناسب‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد. او معتقد است برای اینترنت ماهواره‌ای در حوزه بین‌المللی نیز باید اقداماتی انجام شود تا بحث حاکمیت سرزمین ایران رعایت شود. فیروزآبادی در این رابطه بیان کرد: برای این موارد متعدد، کارگروه‌های متعددی تشکیل شده و مرکز ملی فضای مجازی، ظرفیت قابل توجهی را برای رسیدگی به این موضوع اختصاص داده است.

او گفت: با این عدم توسعه، امنیت فضای مجازی کشور را در خطر می‌بینیم. این موضوع را در مرکز ملی فضای مجازی در سطح کارشناسی جلو می‌بریم.

او تصریح کرد: در کنار این تدابیر، توسعه شبکه موبایل نیز باید در دستور کار باشد که بتواند خدمات متنوع، ارزان‌تر و مناسب‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد. در حوزه فضا نیز باید تدابیری اندیشیده شود. در همین حال برای اینترنت ماهواره‌ای، در حوزه بین‌المللی نیز باید اقداماتی انجام شود تا بحث حاکمیت سرزمینی ما رعایت شود. برای این موارد متعدد، کار گروه‌های متعددی تشکیل شده و مرکز ملی فضای مجازی، ظرفیت قابل توجهی را برای رسیدگی به این موضوع اختصاص داده است.

ورود اینترنت ماهواره‌ای ساده نیست

ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران آنقدرها هم راحت نیست. به هر روی ایلان ماسک که در راه رضای خدا این فناوری را راه‌اندازی نمی‌کند؛ حق اشتراکی از کاربران گرفته می‌شود که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران این امر غیرممکن است. همچنین تجهیزاتی نیاز دارد که اگر دولت اجازه ندهد، امکان واردات آنها وجود ندارد. از سوی دیگر کسی نمی‌داند چه زمانی اینترنت ماهواره‌ای قرار است به بهره‌برداری کامل برسد و وارد ایران شود.

محمود محمدی کارشناس فناوری و مشاور کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: مشخص نیست اینترنت ماهواره‌ای چه زمانی راه‌اندازی می‌شود یا کی به ایران خواهد رسید. اگر هم این پروژه به طور کامل اجرایی شود، باید ابزاری برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای وجود داشته باشد. باید اشتراکی ماهانه توسط کاربران خریداری شده و هزینه اینترنت پرداخت شود که در کشور ما این امر بسیار مشکل است.

او افزود: ایران از سوی آمریکا تحریم است و امکان ندارد شرکت اسپیس‌ایکس در ایران نمایندگی ایجاد کند یا مبادی پرداخت مالی به یک شرکت آمریکایی وجود داشته باشد.

محمدی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر نیز در زمینه اینترنت ماهواره‌ای ورود می‌کنند و اجازه نمی‌دهند ایلان ماسک و آمریکا به تنهایی در این زمینه کار کنند، بیان کرد: امکان ندارد چین و روسیه در این زمینه سکوت کنند. دیگر کشورها نیز در این رابطه قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع خواهند کرد و اینکه تمامی داده‌های کشورشان به یک شرکت آمریکایی ارسال می‌شود حساسیت آنها را نیز برمی‌انگیزاند.

او گفت: احتمالا ایران نیز در این زمینه قوانینی وضع می‌کند اما این کمپانی در کشورمان نمی‌تواند نمایندگی داشته باشد. این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی در بیشتر کشورهای دنیا نمایندگی دارند و براساس قوانین کشور مربوطه شبکه‌های اجتماعی را مدیریت می‌کنند.

محمدی بر این باور است که دولت ایران ناچار است شبکه‌های اجتماعی را از طرف گیرنده محدود کند و نمی‌تواند از طریق مدیران شبکه‌های اجتماعی، این شبکه‌ها را در میان کاربران ایرانی مدیریت کند. او گفت: در مورد اینترنت ماهواره‌ای نیز احتمالا همین شرایط را پیش بگیرد و آن را به طور کامل ممنوع و محدود کند.

مخالفت با فناوری‌ای که هنوز راه‌اندازی نشده است

فعالان اکوسیستم استارت‌آپی معتقدند اگر اینترنت ماهواره‌ای، اینترنت را در اختیار تمامی کاربران در همه نواحی کشور قرار می‌دهد، فناوری بسیار کاربردی و خوبی است و موجب توسعه کسب‌و‌کارهای اینترنتی و خدمات‌رسانی آنها می‌شود.

سیدمحمد فتحی‌لو بنیانگذار یک کسب‌و‌کار اینترنتی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: فناوری اینترنت ماهواره‌ای هنوز وارد کشور نشده و حتی به طور کامل نیز راه‌اندازی نشده و مشخص نیست چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد. اینکه عده‌ای پیش از راه‌اندازی یک فناوری با آن مخالفت می‌کنند جالب نیست و قابل درک نیست که چرا با فناوری‌ای که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده، چنین برخوردی می‌کنند.

دسترسی مناطق محروم به اینترنت

کارشناسان بر این باورند که اگر اینترنت ماهواره‌ای بتواند اینترنت را به مناطق محروم، روستاهای دورافتاده و شهرستان‌های کوچک برساند فناوری بسیار خوب و کاربردی است، چرا باید با آن مخالفت شود؟

او افزود: اگر اینترنت ماهواره‌ای وارد کشور شود و دولت بر این اساس سیاستگذاری کند که اینترنت را در اختیار همگان قرار دهد، خدمات بسیاری شکل گرفته و کسب‌و‌کارها راحت‌تر می‌توانند خدمات‌رسانی کرده و مدیران استارت‌آپ‌ها نیز به آسانی می‌توانند کسب‌و‌کار خود را توسعه دهند.

فتحی‌لو با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استارت‌آپ‌ها در توسعه خدمات‌رسانی نبود اینترنت در بسیاری از نقاط است بیان کرد: بسیاری از مناطق کشورمان به اینترنت دسترسی ندارند. در واقع در توسعه فعالیت‌هایمان به جای اینکه مشکلات فنی داشته باشیم با مشکل نبود اینترنت در بسیاری از مناطق مواجه‌ایم.

او با اشاره به اینکه اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند برای کشور مفید باشد اظهار کرد: هر فناوری‌ای که به تسهیل کسب‌و‌کارها بپردازد باید در اختیار مردم قرار بگیرد نه اینکه پیش از رسیدن به ایران راهکارهای ممنوعیت آن را ایجاد کنیم. ما به عنوان فعال استارت‌آپی همواره با این چالش‌ها مواجه‌ایم که حجم اپلیکیشن‌ها کم باشد، دیتای مصرفی نرم‌افزارها کم باشد و… اگر یک فناوری مشکلات اینچنینی را رفع کرده و به راحتی اینترنت را در اختیار تمامی مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور قرار دهد، چرا باید پیش از ورود با آن مخالفت شود؟

او با اشاره به اینکه اینترنت ملی واژه بسیار عجیبی است بیان کرد: اینترنت ملی یعنی چه؟ اگر ۸۰ میلیون کامپیوتر را به هم وصل کنیم می‌شود اینترنت ملی. این یعنی به جز کاربران ایرانی با هیچ کجای دنیا در ارتباط نباشیم. از سوی دیگر می‌گویند اجرای اینترنت ملی به معنای این نیست که ارتباط ما با دنیا قطع می‌شود! پس به چه معناست؟

فتحی‌لو با اشاره به اینکه ایران در تمامی دنیا به ویژه در حوزه فناوری تحریم است بیان کرد: از فناوری‌های کاربردی جهان نمی‌توانیم استفاده کنیم چراکه تحریم هستیم. برای اینکه اجازه دسترسی به نرم‌افزارهای کاربردی جهانی را داشته باشیم باید از فیلترشکن استفاده کنیم، به طوری که حتی در طراحی سایت نیز مشکل داریم. با وجود این همه محدودیت و محرومیت از فناوری‌های روز دنیا، چطور می‌توانند مسوولان از اینترنت ملی صحبت کنند؟ در داخل کشور با فیلترینگ مواجه‌ایم و در خارج از کشور با تحریم. دیگر با اینترنت ملی می‌خواهند چه چیزی را محدود کنند؟

لازمه ورود آزاد اطلاعات

کارشناسان معتقدند آزادی اطلاعات می‌تواند برخی افراد را بترساند اما فناوری اینترنت ماهواره‌ای چیزی نیست که بتوان از ورود آن جلوگیری کرد.

عادل طالبی دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: مگر دولت موفق شد جلوی استفاده از ماهواره را در کشور بگیرد؟ در مورد اینترنت ماهواره‌ای نیز وضع به همین منوال خواهد بود.

او افزود: افرادی که دنبال تک‌صدایی باشند از ورود آزاد اطلاعات می‌ترسند. در بسیاری از کشورها آزادی اطلاعات وجود دارد و نهادینه شده است بی‌آنکه ترسی در این باره وجود داشته باشد. از سوی دیگر اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند بسیاری از مناطق را تحت پوشش قرار دهد و بسیاری از مشکلات خدمات آنلاین به مناطق مختلف را رفع کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 172006
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا