در تعقیب ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز: پلوسی در این نامه ضمن اشاره به طرح‌های در دست اجرا برای تشکیل کمیسیون یاد شده نوشت: برای حفاظت از امنیت‌مان گام بعدی تشکیل کمیسیونی مستقل از نوع یازدهم سپتامبر است تا در آن کلیه حقایق و ریشه‌های حمله تروریستی داخلی ششم ژانویه به ساختمان کنگره ایالات متحده به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌ از این و قبل از استیضاح دونالد ترامپ نیز خواهان تشکیل چنین کمیسیونی شده و تحقق آن را بسیار لازم و ضروری دانسته بود. کمیسیونی از نوع یازده سپتامبر قاعدتا با اساسنامه‌ای ویژه که به تصویب نمایندگان دو مجلس کنگره برسد و رییس‌جمهوری نیز آن را امضا کند قابلیت تشکیل شدن را دارد. اعضای این کمیسیون را عمدتا افرادی خارج از دولت تشکیل می‌دهند.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: برای این امر راسل هونوره، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا را موظف کرده است تا به ارزیابی و بررسی موارد امنیتی در کنگره بپردازد. پلوسی همچنین از اختصاص بودجه اضافی برای تامین امنیت اعضا و ساختمان کنگره خبر داد. وی تاکید کرد: از وقایع رخ داده و تبرئه شدن ترامپ می‌توان این نتیجه را گرفت که چطور باید به حقیقت این اتفاق دست یافت.

جمهوریخواهان طلبکار شدند

در حالی که قانونگذاران دموکرات از تبرئه‌شدن دونالد ترامپ در جلسه استیضاح خشمگین هستند، نمایندگان جمهوریخواه اما به‌دلیل حمله هواداران هم‌حزبی خود به کنگره از دموکرات‌ها طلبکار شدند.

فاکس‌نیوز در خبری اختصاصی گزارش داد که اعضای ارشد جمهوریخواه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان خواستار جواب پس دادن نانسی پلوسی رییس دموکرات این مجلس درباره تدابیر امنیتی هستند که منجر به حمله حامیان ترامپ به کنگره در تاریخ ششم ژانویه شد.

رادنی دیویس عضو ارشد کمیته اداری، جیم جردن، عضو ارشد کمیته قضایی، جیمز کومر، عضو ارشد کمیته نظارتی و دِوین نونز عضو ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای به پلوسی گفتند سوالات بسیاری درباره مسوولیت‌های وی برای تامین امنیت کنگره بدون پاسخ مانده‌اند.

این نمایندگان جمهوریخواه، در این نامه به ادعاهای مطرح‌شده از سوی استیون ساند، رییس سابق پلیس کنگره اشاره کردند، مبنی بر اینکه مقام‌های ارشد وی به درخواست‌های مکررش برای اعزام نیروی پشتیبانی به کنگره در زمان حمله حامیان ترامپ به کنگره بی‌توجهی کردند. در این نامه آمده است: «همان‌طور که مستحضر هستید، رییس مجلس نمایندگان نه‌تنها رهبر حزب اکثریت است بلکه مسوولیت‌های سازمانی عظیمی نیز دارد. رییس مجلس نمایندگان مسوول تمام تصمیمات عملیاتی است که در داخل این نهاد گرفته می‌شود.»

جمهوریخواهان که بعد از تبرئه ترامپ از اتهامات مطرح شده در استیضاح، اکنون از دموکرات‌ها طلبکار شده‌اند، در این نامه نوشتند: طی دو سال گذشته شاهد رویکرد بی‌مهارت و ضعیف در خصوص تصمیمات عملیاتی مجلس نمایندگان بودیم که توسط شما (پلوسی)، کارمندان شما و لشکری از مسوولان منصوب خود در این نهاد اتخاذ شده بود.

نمایندگان هم‌حزبی ترامپ از پلوسی پرسیدند: وقتی رییس پلیس سابق،‌ ساند درخواست حمایت گارد ملی در چهارم ژانویه را دارد، چرا این درخواست رد شد؟ آیا مامور پائول ایروینگ در تاریخ چهارم ژانویه و قبل از رد درخواست ساند برای استقرار گارد ملی، از سوی دفتر شما دستورالعمل یا مجوزی دریافت کرده بود؟

بر اساس این گزارش، دفتر ریاست مجلس نمایندگان آمریکا نیز در پاسخ به این اتهامات، گفت امنیت کنگره و دموکراسی، اولویت این اعضای ارشد جمهوریخواه نیست و کمیته‌های مجلس نمایندگان پیش از روز ششم ژانویه و حمله هواداران ترامپ به کنگره، گزارش‌های تدارکات امنیتی را دریاف بودند. در بیانیه دفتر پلوسی آمده است: این وظیفه هیات‌مدیره سه‌نفره پلیس کنگره است که برنامه مناسبی را تدوین کرده و برای تهدیدات امنیتی علیه کنگره آمریکا آماده شوند.

این در حالی است که پیشتر، یک سازمان امنیتی آمریکایی هشدار داد حامیان افراطی و تندرو ترامپ، خواستار برخورد خشن و حتی اعدام قانونگذاران جمهوریخواه و دموکراتی هستند که به محکومیت او رای دادند.

سناتورهای آمریکایی بامداد یکشنبه گذشته طی رأی‌گیری در جریان پنجمین روز بررسی دومین استیضاح رییس‌جمهور سابق این کشور، او را از اتهامات تبرئه کردند. سناتورهای جمهوریخواه در حالی از رییس‌جمهور سابق هم‌حزبی خود دفاع کردند که سه روز پیش، مدیریت‌کنندگان دادگاه استیضاح رییس‌جمهور سابق آمریکا، فیلم‌های بهت‌آوری از روز حمله حامیان وی به ساختمان کنگره، ضرب و شتم ماموران پلیس و گریختن هراسان مسوولان آمریکایی از جمله معاون رییس‌جمهور سابق منتشر کردند. همچنین این تبرئه در حالی انجام شد که مدیریت‌کنندگان دموکرات دادگاه استیضاح ترامپ پیشتر هشدار داده بودند اگر او در این دادگاه محکوم نشود، می‌تواند دوباره حمله به ساختمان کنگره را تکرار کند.

در روز ششم ژانویه، حامیان ترامپ رییس‌جمهور سابق آمریکا به بهانه تقلب در انتخابات و همچنین تحریک وی برای ایجاد آشوب به ساختمان کنگره یورش بردند. پس از این اتفاق بسیاری از سناتور‌ها بر این امر معتقد بودند که ترامپ به دلیل تحریک هوادارانش باید برای بار دوم استیضاح و محاکمه شود که چندی پیش مجلس نمایندگان این کشور به این موضوع رای مثبت نداد و ترامپ تبرئه شد.

حمله فاجعه‌بار ششم ژانویه که از سوی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری به ساختمان کنگره صورت گرفت دست‌کم پنج کشته برجای گذاشت و خشم اغلب سیاستمداران از جناج‌های مختلف را در ایالات متحده برانگیخت.

دموکرات‌ها پس از این حمله طرح دومین استیضاح دونالد ترامپ را کلید زدند که پس از تصویب در مجلس نمایندگان سرانجام در سنا رای لازم را برای تصویب نیاورد. اغلب مخالفان طرح استیضاح در سنا با این وجود حمله به کنگره را به عنوان اقدامی شرم‌آور محکوم کردند و دونالد ترامپ را نیز در تحریک به آن مقصر دانستند اما با این استدلال که محاکمه یک رییس‌جمهوری برکنار شده وجه قانونی ندارد، با آن مخالفت کردند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواهی که به تبرئه دونالد ترامپ رای داده بود نیز خواهان تشکیل کمیسیون یازده سپتامبری برای بررسی اتفاقات ششم ژانویه شده و تاکید کرده که برای جلوگیری از تکرار اقداماتی نظیر حمله به کنگره باید ریشه‌ها و دلایل این اقدام به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

نمایندگان کنگره پس از اتفاقات اخیر به اتفاق خواستار تقویت امنیت این نهاد قانونگذار در ایالات متحده شده و دو کمیته از مجلس سنا نیز در حال حاضر مشغول بررسی کوتاهی‌های امنیتی احتمالی صورت گرفته در جریان حمله به ساختمان کنگره هستند.

دودستگی در جمهوریخواهان

در پی تبرئه ترامپ در سنا در ایالت‌هایی که بیشتر ساکنان آن حامی جمهوریخواهان هستند، در صدد مجازات سناتور‌هایی هستند که ضد ترامپ رای دادند. صد‌ها تن از حامیان ترامپ در حالی از وی در مسیر بازگشت از خلیج مکزیک استقبال کردند که او همچنان در حزب جمهوریخواه نفوذ دارد.

نتیجه یک نظرسنجی جدید نشان داد ۷۵ درصد جمهوریخواهان خواستار ایفای نقش عمده ترامپ در حزب جمهوریخواه هستند. لورا ترامپ، عروس ترامپ که اهل کارولینای شمالی است، با قاطعیت درصدد شرکت در انتخابات دو سال دیگر و به دست آوردن کرسی این ایالت در سنا است. این در حالی است که حزب جمهوریخواه در ایالت کارولینای شمالی قصد دارد ریچارد بِر، سناتور این ایالت را که به زودی بازنشسته می‌شود، به علت رای دادن به محکومیت ترامپ بازخواست و محکوم کند.

جمهوریخواهان در لوییزانا بلافاصله بیل کاسیدی، سناتور این ایالت را به خاطر رای دادن به محکومیت ترامپ، محکوم کردند. او در گفت‌وگو با‌‌ ای‌بی‌سی‌نیوز گفت: تلاش من این است که ترامپ را وادار به پاسخگویی کنم و من اعتماد مردمی را که مرا انتخاب کردند، دارم. من کاملا مطمئنم با گذشت زمان، افراد به سمت این موضع گرایش خواهند یافت.

اما کنترل ترامپ بر حزب جمهوریخواه و جمع‌آوری وجوهش، از موضع دوگانه کوین مک کارتی، رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آشکار است. گفته می‌شود وی که در زمان شورش در کنگره از رییس‌جمهور ترامپ عصبانی بود، یک هفته بعد از شورش، ترامپ را محکوم کرد و گفت: رییس‌جمهور در مورد حمله روز چهارشنبه شورشیان آشوبگر به کنگره مسوول است. اما مک کارتی بعدا با پروازی به مارالاگو رفت تا با ترامپ صلح کند.

برندان باک مشاور سابق حزب جمهوریخواه در کنگره گفت: موضوع استیضاح به پایان رسید، اما این مبارزه ادامه خواهد یافت و در سال ۲۰۲۲ شاهد نبرد‌های نیابتی در سراسر کشور خواهیم بود، به طوری که جمهوریخواهان حامی ترامپ احتمالا بسیاری از قانونگذاران را به چالش خواهند کشید.

به گفته کارشناسان، احزابی که اختلاف و تفرقه داخلی دارند، در انتخابات پیروز نمی‌شوند. هر دو رییس‌جمهور سابقی که در تاریخ اخیر آمریکا یک دوره رییس‌جمهور بودند، در حالی کاخ سفید را از دست دادند که حزب مخالف کاخ سفید را به دست گرفت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 172410
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا