زیان انباشته ایران‌ایر به ۸۰۰ میلیون دلار رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از برجام با انعقاد یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای توسعه ناوگان پس از انقلاب چشم‌انداز روشنی را از درآمدزایی ترسیم کرد. در آن زمان عباس آخوندی نفر اول مذاکرات توسعه ناوگان هوایی، رویای تثبیت ایران به عنوان‌هاب حمل‌و‌نقل هوایی را در سر می‌پروراند اما خروج آمریکا از برجام به این رویاها پایان داد. حالا ایران‌ایر نه‌تنها در منطقه حرفی برای گفتن ندارد بلکه در دخل و خرج خود و تامین هزینه‌های جاری هم مانده است. از تامین حقوق پرسنل تا بحران صندوق بازنشستگان از جمله چالش‌هایی است که هما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بازنشستگان این شرکت هواپیمایی چندی است که برای پیگیری مطالبات خود دست به تجمع می‌زنند؛ بازنشستگانی که تعدادشان از پرسنل شاغل ایران‌ایر هم بیشتر است. آنها خواهان اجرای کامل همسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی طبق مصوبه و ابلاغیه دولت و پرداخت مطالبات معوقه مرتبط با افزایش حقوق سالیانه توسط دولت هستند.

یکی از نمایندگان بازنشستگان هما به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در تجمعات اعتراضی که در ماه‌های آذر، دی و بهمن ۹۹ انجام گرفت، بازنشستگان هما تقاضای دیدار و گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که هر بار با مخالفت مدیریت عامل رو‌به‌رو شد. مدیرعامل ایران‌ایر می‌گوید این شرکت ۸۰۰ میلیون دلار زیان انباشه دارد. علیرضا برخور درباره تقاضای بازنشستگان ایران‌ایر مبنی بر همسان‌سازی پرداختی‌ صندوق‌های بازنشستگی و ترمیم حقوق آنها می‌گوید: برابر امریه‌هایی که دولت داد، ما در ایران‌ایر اقدام کردیم و بخشی از خواسته‌های بازنشستگان هما تامین شد، در چارچوب قانون، حداکثر افزایش حقوق را اعمال کردیم، اما به هر حال اینها روی کاغذ است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: تامین اعتبار برای این تناسب‌سازی نیازمند زیرساخت مناسب است که ایران‌ایر ندارد؛ این شرکت هواپیمایی بدهی‌های سنگین از یک دهه قبل تاکنون دارد، تعداد پایین هواپیماهای عملیاتی هما به دلیل نبود نقدینگی برای تهیه قطعه موجب شده است، درآمد ماهانه هما برای پرداخت حقوق کارکنان هم کافی نباشد، چه برسد به اینکه همسان‌سازی و تناسب‌سازی حقوق را انجام دهیم.

تمایلی به جداسازی صندوق بازنشستگی هما از هما نداریم

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۲۳ هزار نفر پرسنل داریم، اظهار کرد: اصلا مایل به جدا کردن صندوق بازنشستگی هما از ایران‌ایر نیستیم، کارکنان ایران‌ایر بازنشسته می‌شوند و بازنشسته‌های هما متعلق به هما هستند، ولی ما در موضوع یکسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی موضوع را پیگیر هستیم و دنبال جداسازی نیستیم.

برخور افزود: وقتی یکسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی مطرح می‌شود، هر اتفاقی که برای دیگر بازنشسته‌ها رخ می‌دهد، برای بازنشسته‌های ما هم باید رخ بدهد.

برای کمک به هما دست به دامن افراد از مسوول‌دفتر رییس‌جمهور تا سازمان برنامه و مجلس شده‌ایم

وی افزود: به هر حال بازنشستگان هما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حق دارند مسائل خود را مطرح کنند، اما من هم به عنوان مدیرعامل هما هم سعی کرده‌ام همه وظایف خود را در این‌باره دنبال کنم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: در این باره پیشنهاداتی ارائه دادیم در بودجه قبول شد، البته بودجه تقدیم مجلس شده بود. پیش مسوول دفتر رییس‌جمهور رفتیم، وی کمک و راهنمایی زیادی کرد؛ باز بودجه مجددا به دولت برگشت، آقای واعظی به رییس سازمان برنامه و بودجه دستور داد با ایران‌ایر همکاری کنند، اما باز هم موضوع مد نظر ما در بودجه درج نشد و همین شنبه که موضوع را پیگیری کردم، مجددا در بودجه درج نشده بود.

برخور اظهار کرد: از مجلس شورای اسلامی در این باره کمک گرفتیم؛ نماینده‌های مجلس خصوصا کمیسیون تلفیق که درد ایران‌ایر را می‌دانستند کاملا همراهی کردند، البته ما مجددا از طریق مجلس موضوع را پیگیری خواهیم کرد و رها نمی‌کنیم.

زیان ۸۰۰ میلیون دلاری ایران‌ایر

وی با بیان اینکه زیان انباشته ایران‌ایر حدود ۸۰۰ میلیون دلار و سه هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: اگر کار انقلابی انجام نشود این بدهی هما به مدیرعامل بعدی می‌رسد و مدیرعامل بعدی هم نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: مشکل امروز هما با یک قرص درمان نمی‌شود، حرکتی جهادی و انقلابی از کل دولت را می‌طلبد تا ایرلاین حامل پرچم کشور را نجات دهند، در واقع ایران‌ایر نیاز به جراحی بسیار سنگین دارد. برخور تاکید کرد: اگر دولت حرکتی انقلابی نکند، وضعیت ایران‌ایر هیچ‌وقت بهتر نخواهد شد.

نوروز امسال هما کمتر از ۱۰ هواپیمای فعال دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ فروند هواپیما در ناوگان هما داریم، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ فروند هواپیما با توجه به زمان چک‌های هواپیما فعال است و به شما می‌گویم در ایام نوروز حدود هفت تا هشت فروند هواپیمای فعال خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ورشکسته است؟ اظهار داشت: خیر، هما ورشکسته نیست.

کمک به ایران‌ایر نیازمند یک عزم ملی است

در همین خصوص رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: کمک به ایران‌ایر نیازمند عزم ملی است و در مورد مسائل آن باید کل حاکمیت تصمیم درستی بگیرند تا از این وضعیت خارج شود.

تورج دهقانی زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هواپیمایی کشوری چه برنامه‌ای برای ایران‌ایر برای خروج از مشکلات موجود دارد، اظهار داشت: تاکنون کمک‌های زیادی به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده و در حال پیگیری تخصیص هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان ایران‌ایر هستیم.

زنگنه تاکید کرد: دولت پیگیر مسائل مربوط به مبالغ و صندوق بازنشستگان ایران‌ایر است و مسوولان و وزیر راه‌و‌شهرسازی هم تمام‌قد پیگیر مسائل ایران‌ایر هستند.

وی ادامه داد: وزیر راه‌و‌شهرسازی تمام‌قد پیگیر حل مشکلات ایران‌ایر است و از همان وقتی در ایران‌ایر بودیم، اعلام کردم که کمک به ایران‌ایر نیازمند عزم ملی است یعنی با دو وزارتخانه نمی‌توانیم مشکل هما را حل کنیم. در مورد مسائل ایران‌ایر باید کل حاکمیت در مورد آن تصمیم درستی بگیرند تا این مجموعه از این وضعیت خارج شود.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی یادآور شد: در زمان برجام، حرکتی ایجاد شد و خون تازه‌ای به ایران‌ایر آمد ولی متاسفانه دوام نداشت. کشورهای استکباری هم به جای اینکه هواپیماهای بزرگ را تحویل ایران‌ایر بدهند هواپیماهای کوچک را تحویل دادند.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این کار برنامه‌ریزی شده بوده، افزود:‌ بعید می‌دانم آنها بدون برنامه کاری را انجام داده باشند، مطمئنم برنامه‌ریزی داشته‌اند. واقعا چگونه است که مجوز اوفک را برای هواپیماهای ATR دریافت کردند، همین کار را برای هواپیمای ایرباس ۲۳۰ و ۳۲۱ انجام می‌دادند.

رییس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه ایران‌ایر توانمندی‌ و استعدادهای بالقوه بسیار زیادی دارد که باید آنها را بالفعل کرد، اظهار داشت: همه مشکلات پول نیست و پول می‌تواند عامل موثر باشد، اما عامل اصلی نیست و باید از ظرفیت‌های هما استفاده کرد.

وی با رد موضوع فروختن ملک در زمان مدیریت خود در ایران‌ایر برای پرداخت حقوق پرسنل، تصریح کرد: به طور قطع به شرکت هواپیمایی هما فشار زیادی وارد شده و ایران‌ایر یک شرکت هواپیمایی عیال‌وار است که تعداد افراد بازنشسته آن چندین برابر پرسنل شاغل آن است که حدود ۱۳ هزار نفر هستند.

زنگنه بیان کرد: تمامی این بازنشستگان مشکلات معیشتی دارند که باید به آنها رسیدگی شود. طبق قانون، صندوق بازنشستگی کشور باید حقوق پرسنل را تامین و کسری آن را از هما جبران کند اما هم اکنون تمامی مبالغ صندوق بازنشستگی توسط خود ایران‌ایر پرداخت می‌شود که فشار زیاد و مضاعفی بر آن وارد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم هما را به یک جریان سودده تبدیل کنیم حداقل باید ۴۰ و ۵۰ فروند هواپیمای آماده و فعال داشته باشیم که هم‌اکنون تعداد ناوگان فعال در هما حدود ۷ تا ۱۰ فروند است.

زنگنه در پایان بیان کرد: درآمد شرکت هواپیمایی ایران‌ایر هزینه‌ای است که با پیگیری کاپیتان برخور و حمایت‌های وزیر راه‌و‌شهرسازی و رییس دفتر رییس‌جمهور سعی کرده‌ایم برای صندوق بازنشستگی آن بودجه در نظر بگیریم که قول‌هایی در این رابطه داده شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 172432
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا