اقتصاد مبتنی بر توسعه، نیاز امروز کشور

جهان صنعت نیوز| کمال اطهاری- معاون اول رئیس‌جمهور چندی پیش از صاحب‌نظران درخواست کرد تا به‌طور شفاف اظهارنظر کنند که کدام‌ سیاست باید در شرایط کنونی در دستور کار دولت قرار بگیرد، اقتصاد آزاد یا اقتصاد دولتی؟

در رابطه با سوال اسحاق جهانگیری، در ابتدا باید بیان کنم که اقتصاد آزاد لفظی اشتباه است و باید به‌جای آن از اقتصاد بازار نام برد. در ادامه اینکه  متأسفم باگذشت این‌همه زمان، معاون اول رئیس‌جمهور تکلیف اقتصاد کشور را به یک سؤال تستی ختم می‌کند؛ اقتصاد آزاد یا دولتی؟ از طرح سؤال معاون اول رئیس‌جمهور این‌گونه برداشت می‌شود که باید علم اقتصاد را به‌کلی دور انداخت تا یک پاسخ را انتخاب کرد. درحالی‌که نوبل اقتصاد هرساله به کسانی اهدا می‌شود که برای حل مشکلات اقتصادی روشی تازه ابداع کرده‌اند؛ بنابراین روش‌های مختلفی وجود دارد و نباید راه‌حل‌ها را محدود کرد.

هیچ اقتصاددانی هم در پاسخ به این سؤال، اقتصاد آزاد را انتخاب نخواهد کرد که اگر این کار را انجام دهد شکی نخواهد بود که او اقتصاددان نیست. چراکه در کشورهای درحال‌توسعه، باید «اقتصاد توسعه» منطبق بر شرایط را طراحی و اجرا کرد.

در این خصوص اول ‌از همه باید توجه داشته باشیم که اقتصاد مبتنی بر توسعه یک فرآیند است و در این فرآیند، دولت است که نهادهای لازم را با توجه به شرایط اقتصادی کشور می‌سازد. دوم اینکه دولت در این اقتصاد، یک نقش سازنده دارد نه اینکه یک‌مرتبه تصمیم بگیرد بازار را نابود کند.

در جهان معمولاً اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه، هر ۳۰ سال یک‌بار دچار بحران شدید می‌شوند اما در اقتصاد ایران، هر سه سال، یک بحران شدید داریم که به طور حتم این اتفاق سبب توسعه ناقص در ایران می شود. از این رو اقتصادی که کشور در شرایط فعلی به آن نیاز دارد، اقتصادی مبتنی بر توسعه و مختص شرایط ایران است.

پژوهشگر توسعه

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانیادداشت

شناسه : 17310
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا