اتحاد فراآتلانتیکی علیه روسیه و چین

به گزارش جهان صنعت نیوز: جو بایدن همزمان چین و روسیه را به سوء‌استفاده اقتصادی و تهدید کشورهای دیگر متهم کرده و گفته واشنگتن با همکاری اروپا برای مقابله با این چالش‌ها سیاستی واحد اتخاذ خواهد کرد. بایدن وعده داده رویکرد مقطعی با نگاه ملی‌گرایانه و متضاد با جهانی‌سازی دولت دونالد ترامپ را کنار گذاشته و آمریکا را با نگاهی بلندمدت و در جایگاهی که مدعی آن است یعنی رهبری جهان آزاد به صحنه دیپلماتیک بازخواهد گرداند. بایدن در این سخنرانی مجازی همچنین به حضور این کشور در افغانستان اشاره کرده و گفته از مذاکرات دیپلماتیک صلح افغانستان قویا حمایت خواهد کرد.

بایدن مسکو را متهم کرد که به دنبال تضعیف اتحاد اروپا با ایالات متحده است و همچنین چین را به رویکرد سوءاستفاده‌گرایانه در اقتصاد جهانی متهم کرد. حمایت بایدن از مذاکرات صلح با طالبان، یکی از معدود زمینه‌هایی است که او همسو با تلاش‌های دولت دونالد ترامپ و رویکرد وزارت خارجه تحت امر مایک پمپئو در پیش گرفته است. با این حال او برخلاف دونالد ترامپ که منتقد جدی پیمان ناتو بود، گفته دولت آمریکا به طور کامل خود را متعهد به همکاری با ناتو و متحدان دیگرش در افغانستان می‌داند.

بازگشت آمریکا به معاهده اقلیمی پاریس

همزمان با سخنان جو بایدن در کنفرانس مونیخ، آمریکا رسما به معاهده اقلیمی پاریس پیوست. این کشور بعد از آنکه یکی از بانیان اصلی معاهده پاریس در سال ۲۰۱۶ شد، با روی کار آمدن دونالد ترامپ در نوامبر همان سال، از این معاهده خارج شد و آن را تهدیدی برای تجارت جهانی خواند. اما اکنون بایدن با نفی سیاست «اول آمریکا» که ترامپ مدافع جدی آن بود، ضمن بازگرداندن کشورش به این معاهده گفته بنا دارد با اختصاص دو تریلیون دلار (۲۰۰۰ میلیارد دلار) در پروژه‌های زیربنایی با نگرش کاهش گازهای گلخانه‌ای، نقش مهمی در رسیدن به اهداف معاهده پاریس ایفا کند.

بایدن همچنین به طور مجازی در اجلاس سران هفت کشور اقتصادی جهان موسوم به جی۷، حضور یافت و با همتایان خود از بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا گفت‌وگو کرد. او گفته بنا دارد به طور حضوری در این اجلاس که قرار است بریتانیا تابستان امسال میزبان آن باشد شرکت کند.

هدیه ۴ میلیارد دلاری آمریکا به واکسیناسیون جهانی کرونا

جو بایدن همچنین از اهدای چهار میلیارد دلار کمک به تلاش‌های جهانی برای واکسیناسیون دنیا در برابر ویروس کرونا خبر داد. انتظار می‌رود این پول در اختیار مکانیسم کوواکس که به همت اروپا برای کمک به واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه تشکیل شده قرار گیرد. به این ترتیب آمریکا که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ رغبتی برای کمک به کوواکس از خود نشان نداده بود، به بزرگ‌ترین حامی مالی آن بدل خواهد شد. تاکنون بریتانیا با حدود ۷۵۰ میلیون دلار کمک مالی، حامی اول کوواکس معرفی می‌شد. کانادا هم یکی دیگر از حامیان بزرگ این طرح است.

چین و روسیه، تهدیدی مشترک برای اروپا و آمریکا

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا شامل اورسولا فون‌درلاین و شارل میشل بر تقویت مناسبات میان این نهاد و آمریکا تاکید کردند. این سه مقام از رویکردهای جو بایدن رییس‌جمهوری جدید آمریکا استقبال و گشایش فصل جدیدی در روابط ترانس‌آتلانتیک را تایید کردند.

استولتنبرگ در کنفرانس امنیتی مونیخ که نشست سالانه رهبران جهان در حوزه سیاست امنیتی بین‌المللی است، گفت: باید دوباره اتحادمان را تقویت کنیم؛ اتحادی که نشات‌گرفته از قول ما برای دفاع از یکدیگر است. دبیر کل ناتو با توصیف آن به عنوان یک فرصت تاریخی پس از اختلافات میان اروپا و آمریکای شمالی به بایدن و رهبران اروپایی تاکید کرد تا برای جلب دوباره اعتماد و تقویت اتحاد تلاش کنند.

ینس استولتنبرگ تاکید کرد که این ائتلاف نظامی به گسترش مفهوم امنیت نیاز دارد زیرا تغییرات اقلیمی و پاندمی کرونا اهمیت انعطاف‌پذیری را نشان داده‌اند. او گفت ائتلاف ناتو باید از طریق کاهش آلایندگی عملیات‌های نظامی و وابستگی آنها به سوخت‌های فسیلی کاری برای تغییرات اقلیمی انجام دهد. او گفت: امنیت و آب و هوا دست در دست هم هستند. دبیر کل ناتو گفت: ما با چالش‌هایی بزرگ نظیر قدرت گرفتن چین، حملات پیچیده سایبری و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده روسیه مواجه هستیم.

دودستگی در مناسبات ترانس‌آتلانتیک

استولتنبرگ در بخشی از سخنانش که به صورت مجازی برای کنفرانس امنیتی مونیخ پخش می‌شد، گفت: در سال‌های اخیر شاهد بروز اختلاف‌هایی بین اروپا و آمریکا بودیم. پرسش‌های جدی درباره قدرت ائتلاف در ترانس‌آتلانتیک مطرح است. مناسبات ترانس‌آتلانتیک نیز دچار دودستگی شدید شده است. حالا فرصتی تاریخی فراهم شده است تا ائتلافی قوی بسازیم تا بار دیگر اعتماد را به دست آوریم و اتحادمان را تقویت کنیم تا اروپا و آمریکا در قالب ناتو با یکدیگر همکاری کنند. ما با چالش‌های بزرگی مواجه هستیم ازجمله قدرت گرفتن چین، حملات پیچیده سایبری، فناوری‌های فریب‌دهنده، تغییرات اقلیمی، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده روسیه و تهدید مستمر تروریسم. هیچ کشوری و هیچ قاره‌ای نمی‌تواند به تنهایی با این مشکلات مواجه شود.

او در ادامه گفت: ما تعهد خود را به اتحاد ترانس‌آتلانتیک نه در حرف که در عمل نشان دادیم. به همین علت، تحت برنامه ناتو ۲۰۳۰ در تلاش هستیم برنامه‌ای بلندپروازانه برای آینده ناتو اجرا کنیم. ما باید مفهوم راهبردی ناتو را به روز کنیم تا مسیری مشترک در حرکت رو به جلو را ترسیم کنیم. باید رویکردمان را در خصوص امنیت، گسترش دهیم. دشمنان بالقوه ما از همه ابزارهایی که در اختیار دارند استفاده می‌کنند اعم از ابزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی تا نهادهای ما را به چالش بکشند، جوامع و امنیت ما را تضعیف کنند.

دبیر کل ناتو تصریح کرد: بی‌تردید برای تامین امنیت به ارتشی قوی نیاز داریم اما در عین حال به جوامعی قوی نیازمند هستیم. در عین حال باید برای حفظ برتری خود در عرضه فناوری سرمایه‌گذاری و اطمینان حاصل کنیم که نیروهایمان قوی باقی بمانند و استانداردهایی اخلاقی در خصوص استفاده از فناوری‌های اخلال‌گرایانه جدید تدوین شود. به تاثیرات امنیتی تغییرات اقلیمی نیز باید بپردازیم. معتقدم ناتو باید اهدافی استاندارد در خصوص نحوه کاهش آلایندگی کربنی تعیین کند و اینکه نیروهای نظامی برای تحقق این هدف چه نقشی می‌توانند ایفا کنند.

او گفت: چین و روسیه در تلاش هستند این قوانین را بازنویسی کنند آن هم به گونه‌ای که به نفع خودشان باشد. قدرت گرفتن چین، موضوعی اساسی برای جوامع ترانس‌آتلانتیک است. ناتو باید روابطش را با شرکای نزدیکش از قبیل استرالیا و ژاپن تعمیق بخشد و مناسبات جدیدی در سراسر جهان به‌وجود آورد. ما فقط با اقدامات هماهنگ می‌توانیم دیگران را ترغیب کنیم که براساس قوانین بازی کنند. دفاع از نظم مبتنی بر قانون با دفاع از ارزش‌های ما در داخل کشورهایمان شروع می‌شود.

اورسولا فون‌درلاین هم که ریاست کمیسیون اروپا را عهده‌دار است، از آمریکا دعوت کرد در مبارزه علیه تغییرات اقلیمی شریک اتحادیه اروپا باشد. او ابراز امیدواری کرد که واشنگتن الگوی اتحادیه اروپا را دنبال کند و به آلایندگی صفر تا ۲۰۵۰ متعهد شود. فون‌درلاین گفت: اطمینان دارم که یک تعهد مشترک ترانس‌آتلانتیک به آلایندگی صفر تا ۲۰۵۰ این امر را به یک معیار جهانی جدید تبدیل می‌کند.

در همین حال شارل میشل رییس شورای اروپا اشاره کرد که می‌خواهند «دوباره یک جهان بهتر، منصفانه‌تر و سبزتر برای همگان» ایجاد کنند. او گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا اکنون «نفوذ بزرگ‌تری برای ارتقای دموکراسی و حرکت دادن اقتصادهایمان رو به جلو» دارند. شارل میشل تاکید کرد: ما در کنار هم، برای دفاع از نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون از حملات نظام‌های خودرای چه روسیه، چین یا ایران، قوی‌تر هستیم. ما همچنین در تضمین صلح و امنیت هم قوی‌تر هستیم.

تاکید مرکل بر اتحاد آمریکا- اروپا در مقابل چین و روسیه

صدراعظم آلمان در نشست امنیتی مونیخ بر لزوم توسعه دستور کار مشترک ترانس‌آتلانتیک برای اروپا و آمریکا با رویکرد روسیه و چین تاکید کرد. آنگلا مرکل در سخنان خود گفت: روسیه بار دیگر سعی دارد اعضای اتحادیه اروپا را به نوعی مقابله با یکدیگر بکشاند. بنابراین بسیار مهم است که ما دستور کار مشترک روسیه و طرح‌های همکاری را تدارک ببینیم و از سوی دیگر موارد اختلافی را مدنظر قرار دهیم. من با رییس‌جمهور آمریکا برای ایجاد یک اروپای قوی موافقم.

وی افزود: وظیفه دشوارتر توسعه یک دستور کار برای چین است که یک رقیب سیستماتیک به شمار می‌آید اما همزمان چین باید مشکلات جهانی نظیر تغییرات اقلیمی را مدنظر قرار دهد. او همچنین تاکید کرد که توافق مینسک در مورد اوکراین به عنوان راهی دیپلماتیک برای حل و فصل مساله اوکراین مد نظر است اما لازم است پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شود. مرکل گفت: در خصوص تمامیت ارضی اوکراین طی سال‌های اخیر هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم. روند مینسک به عنوان تنها راه‌حل باقی‌مانده است اما لازم است پیشرفت‌هایی حاصل شود.

جانسون: بازگشت آمریکا به عنوان رهبر جهان آزاد

 بوریس جانسون به عنوان آخرین سخنران اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ که به صورت مجازی برگزار شد، بر اهمیت روابط فراآتلانتیک تاکید کرد و افزود: آمریکا اکنون به عنوان رهبر جهان آزاد به صحنه برگشته است. او بیان کرد: همواره در این نوع نشست‌ها از زوال غرب و از‌هم‌پاشیدن اتحادهای فراآتلانتیک و کلا دیدگاه‌های بدبینانه گفت‌وگو می‌شود، اما بگذارید من به شما نوید بدهم که دوره ناامیدی تمام شده و اکنون اوضاع در حال بهبود است. جانسون از بازگشت آمریکا به عنوان رهبر جهان آزاد ابراز خرسندی کرد.

 جانسون همچنین نوید حضور انگلیس در عرصه بین‌المللی به عنوان انگلیس جهانی را داد و گفت این کشور به جامعه جهانی برای ساختن دنیایی بهتر و سبزتر و کاهش احتمال این‌گونه همه‌گیری‌ها کمک خواهد کرد. او در ادامه به پنج اصل ارائه‌شده توسط انگلیس به گروه هفت برای پیشگیری از همه‌گیری‌های آینده اشاره کرد و از برنامه‌هایی که کشورها باید برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده انجام دهند سخن گفت.

نخست‌وزیر انگلیس عنوان کرد که کشورها باید در برابر بیماری‌های واگیر مانند وقتی که در برابر حملات نظامی متحد می‌شوند، همکاری کنند. وی در ادامه از هدف پیشنهادی خود مبنی بر کاهش زمان ساخت واکسن‌ها از ۳۰۰ روز به ۱۰۰ روز خبر داد و گفت باید مشعل همکاری بین‌المللی را روشن نگه داریم.

جانسون، انگلیس را از حامیان اصلی برنامه توزیع عادلانه واکسن (کواکس) معرفی کرد و گفت کشورش آماده است که واکسن‌های اضافه بر نیاز را با سایر کشورها شریک شود. وی همچنین از واکسن آکسفورد-استرازنیکا به عنوان واکسنی ارزان و قابلیت توزیع آسان‌تر، به عنوان یک راه‌حل برای گسترش واکسیناسیون سخن گفت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 173146
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا