توپ برجام در زمین کیست!

به گزارش جهان صنعت نیوز: آن روزها که این قرارداد بسته می‌شد، شهروندان ایرانی به اینکه قراردادهای برجام‌های ۲ و ۳ نیز بسته می‌شود و ایران و آمریکا دیگر در تنش و مجادله نخواهند بود و مناسبات دو نظام سیاسی از حالت تخاصم دست‌کم به حالت بی‌تنشی و نه دوستی می‌رسد، امیدوار بودند اما شوربختانه عمر این خوش‌بینی بسیار اندک بود و منتقدان داخلی برجام و نیز کشورهایی که پایان تخاصم ایران و آمریکا برایشان زیان بود راه را بر اجرای تمام و کمال برجام بستند.

شاید از بداقبالی شهروندان ایرانی بود که گروه ماجراجوی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ برنده شدند و رییس‌جمهور آمریکا این کشور را از برجام بیرون برد. این کار ترامپ با تحمیل یکی از گسترده‌ترین تحریم‌های اعمال‌شده بر اقتصاد ایران همراه شد. نتیجه این تحریم‌ها منفی شدن شاخص‌های اصلی اقتصاد ایران بوده و هست. نتیجه، بدتر شدن شاخص‌هایی مثل رشد منفی تولید ناخالص داخلی به مدت سه سال پشت سر هم، تورم شتابان بالاتر از ۳۰ درصد و نیز سقوط رشد سرمایه‌گذاری و نیز از دست رفتن تراز تجاری مثبت و نیز کاهش توانایی قدرت خرید شهروندان شده است. اکنون بار دیگر یک دولت دموکرات از جنس دولت اوباما بر سر کار آمده است و داستان برجام هر روزی که از آمدن بایدن گذشته، پیچیده‌تر شده است. در حالی که در آمریکا و با پیروزی دموکرات‌ها در سنا قدرت یکپارچه شده است اما در ایران با روی کار آمدن مجلس یازدهم بر درجه پراکندگی قدرت اضافه شده است. در چنین وضعیتی است که با فعال شدن اروپا و بی‌تحرکی تاریخی روسیه و چین، توپ برجام به زمین دیگری انداخته می‌شود یا چنین گفته می‌شود.

کارشناسان آگاه و ناظران و تحلیلگران ایران اما باور ژرف دارند که توپ برجام متاسفانه در زمین شهروندان ایرانی است و شهروندان آمریکایی احتمالا چیزی از این داستان نمی‌دانند. دولت آمریکا در حالی که اولویت خود را بر حل مساله دو کشور چین و روسیه گذاشته، بیشتر با برگ کشورهای اروپایی بازی می‌کند و دولت ایران نیز می‌داند تا چند ماه دیگر می‌رود و جایش را به دولتی تازه می‌دهد و تمایل دارد این چند ماه را نیز با کمترین آسیب تمام کند. بنابراین در پاسخ به این پرسش که توپ برجام در زمین کیست، باید گفت در زمین شهروندان ایرانی است که با رنج و زحمت کسب‌وکارشان را حفظ کرده و معیشت‌شان به شدت آسیب دیده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 173613
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا