ظرفیت جهش ۲۰۰ درصدی در تولید لوازمخانگی وجود دارد
به گزارش جهان صنعت نیوز: «عباس هاشمی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری با اشاره به آمارهای ۱۰ ماهه تولید لوازمخانگی در کشور، افزود: تولید در سه قلم کالای اصلی یخچال و فریزر با رشد ۳۰ درصدی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه رسید، ماشین لباسشویی با رشد ۵۳ درصدی رقم ۸۸۰ هزار دستگاه را ثبت کرد و تلویزیون با افزایش ۴۴ درصدی به میزان ۹۹۵ هزار دستگاه تولید شد.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای موجود نیاز داخل را بطور کامل تامین می کند، تاکید کرد: این صنعت قابلیت تبدیل شدن به مرکز (هاب) تولیدی و صادراتی در منطقه با جمعیت بیش از ۴۰۰ میلیون نفری را داراست.
هاشمی خاطرنشانکرد: این مهم با برنامهریزی درست از سوی مسوولان و بسترسازی لازم برای ایجاد تعاملات منطقهای، ایجاد تعرفههای ترجیحی، توسعه روابط اقتصادی و کمک به نقل و انتقال پول دستیافتنی است.
به گفته وی، این انجمن در چارچوب سیاستهای داخلی برای تعمیق ساخت داخل و توسعه پایدار صنعتی کشور، نخستین بار دپارتمان قطعهسازی را در این صنعت راه اندازی کرده که تاکنون دستاوردهای خوبی داشته است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران تاکید کرد: اکنون در صنعت لوازمخانگی با توجه به گستردگی مواد اولیه، اجزا و قطعات، باید شبکه تامین مواد اولیه داشته باشیم که این مهم می تواند صنعت کشور را در مقابل وابستگی های ارزی و تنش های خارجی محافظت کند.
وی توضیح داد: برای دستیابی به توسعه پایدار، این صنعت باید بتواند به شکل سیستماتیک به شبکه جهانی متصل باشد و براساس تفاهم نامهای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اتصال قطعهسازان و شرکتهای دانش بنیان به یکدیگر، امیدواری در این صنعت تقویت شده است.
هاشمی یادآور شد: تفاهمنامهای برای ایجاد کانون «دانش، صنعت و بازار» با معاونت یاد شده امضا، تا ارتباط صنعت و دانشگاه را بوسیله شرکتهای دانشبنیان و بازار تقویت کنیم.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران اضافه کرد: براساس برنامه نوین سازی سیستم توزیع در آینده بسیار نزدیک، عرضه متمرکز لوازمخانگی و برندهای مطرح داخلی در فروشگاههای بزرگ و مراکز عرضه ای که تمرکز بر حضور پر رنگ برندهای ایرانی دارند، در دستور کار قرار خواهد گرفت.
برندسازی
وی گفت: وزارت صنعت و این انجمن برای ایجاد سه تا چهار برند ملی در صنعت لوازمخانگی تا افق ۱۴۰۴ تلاش می کنند و تحقق این مهم با توجه به اینکه برای ساماندهی بازارهای صادراتی و صیانت از اعتبار کشور نیاز به مدیریت و ساماندهی داشته و باید از حضور برندهای ناشناخته و بدون شناسنامه، پرهیز شود.
هاشمی افزود: حاکمیت باید با رفع موانع تولید، تسهیل امور واحدهای تولیدی، تامین مواد اولیه و غیره به بسترسازی بپردازد، اما انجام این کار باید از سوی بخش خصوصی انجام شود.
تامین ورق فولادی در رینگ فرعی بورس
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران توضیح داد: امروز با وجود همه محدودیتهای ارزی کشور، با توجه به مطرح بودن لوازمخانگی به عنوان یک صنعت پیشرو و در تعامل با وزارت صنعت و بانک مرکزی، اجزا و قطعات و همچنین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در شمار اولویتهای تخصیص ارز قرار گرفت.
به گفته وی، اکنون در موضوع تامین مواد اولیه داخلی این صنعت که مهمترین آنها ورقهای فولادی، مواد پتروشیمی، مقاطع مسی و آلومینیومی است، بیشترین حساسیت روی فولاد قرار گرفته و وزارت صنعت هم بر شفافسازی و عرضه آن در بورس تاکید دارد.
هاشمی گفت: صنعت لوازمخانگی به انواع خاصی از ورق های فولادی نیاز دارد و در سالهای گذشته این ورق ها بوسیله روش مچینگ عرضه میشد، اما امسال براساس توافق با وزارت صنعت مقرر شد، معرفیشدگان بوسیله سیستم بهینیاب بتوانند در رینگ فرعی بورس این ماده اولیه را تهیه، که دستاورد بزرگی محسوب میشود.
وی با اشاره به برخی مزیتهای عرضه اختصاصی مواد اولیه فولادی در تالار فرعی بورس، خاطرنشانکرد: وقتی مواد در تالار اصلی بورس عرضه شوند، رقابت برای خرید آنها بالاست و در نتیجه قیمت پایه اعلامی با توجه به محدودیتهای عرضه و حاشیه رقابت ایجاد شده، بالا خواهد رفت.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران تاکید کرد: عرضه اختصاصی مواد اولیه در رینگ فرعی بورس کمک میکند تا شرکتها با تقاضای کاذب روبرو نشود و قیمتها به شکل عادلانه به دست تولیدکنندگان برسد.
وی، استمرار تامین مواد اولیه را دیگر مزیت عرضه در بورس برشمرد که شرکتها میتوانند با توجه به نیازهایشان اقدام به سفارشگذاری کرده و عرضهکنندگان ورقهای فولادی میتوانند تسهیلاتی مانند فروشهای اعتباری بوسیله ال.سی برای واحدها قائل شوند، در مقابل واحدهای تولیدی نیز معطل تامین مواد اولیه با ابعاد و کیفیت مورد نظرشان یا تامین از بازار آزاد با قیمت های گزاف نخواهند شد.
وی گفت: اکنون بیشترین مشکل در تامین مواد پتروشیمی است که از جمله آنها ABS مورد نیاز تولیدکنندگان یخچال و فریزر و برخی صنایع لوازم خانگی کوچک قابل اشاره است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه کرد: تولیدکنندگان محدودی در کشور حضور دارند و باید برای تامین این مواد هماهنگی های بیشتری انجام شود، همچنانکه برخی تولیدکندگان داخلی توانمندی بالایی برای صادرات داشتند، اما به دلیل اطمینان نداشتن از استمرار برخی مواد اولیه، نتوانستند قراردادهای صادراتی امضا کنند.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنلینک کوتاه :