xtrim

تأکید وزیر راه بر تسریع ساخت خط آهن شیراز ـ بوشهر

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمد اسلامی اظهار کرد: وجود کشتی‌های بزرگ با تناژهای بالا یکی از تحولات بزرگی است که برای بندر بوشهر اتفاق افتاده است، این امر موجب شده است که عملکرد بندر بوشهر نسبت به سال گذشته در شرایط کرونایی رشد داشته باشد، این موضوع نشان می‌دهد این هدفگذاری و افزایش ظرفیت جاذبه لازم و کافی را داشته است.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت و استفاده از ظرفیت ساخت داخل در هدفگذاری و اولویت برنامه‌ها و اجرا قرار دارد. شرکت‌های کشتی‌سازی که در بوشهر هستند سفارش‌های جدیدی به آنها داده شده است و قراردادهای جدیدی با آنها بسته شد تا این کارخانه‌جات بتوانند در جهت تأمین شناورهای مورد نیاز بنادر کشور که سازمان بنادر و دریانوردی سفارش داده است سفارش کار داشته باشند و با فعالیت خود نقش و قابلیت عملکرد دریایی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بدهند.

وی درباره خط راه‌آهن بوشهر افزود: یکی از پروژه‌هایی که موفق به اخذ موافقت برای تأمین مالی آن شده‌ایم پروژه راه‌آهن شیراز ـ بوشهر است که هم‌اکنون در فرایند انجام امور حقوقی و مالی آن هستیم تا بتوانیم هماهنگی‌ها را به حداکثر برسانیم و از این فعالیتی که فعلا کند و آرام آغاز شده است زودتر خارج شویم و پیمانکاران بیشتری را در قطعات اجرای این پروژه مستقر کنیم.

opal

وی افزود: به این ترتیب بتوانیم در آینده طبق زمان‌بندی قطار را به شهر بوشهر برسانیم، به‌ویژه بندر بتواند سهم بار خود را با قطار انتقال بدهد و از این طریق شریان‌های استراتژیک را در حوزه ریلی کاملتر کنیم.

اسلامی درباره تخلیه و بارگیری کالاها و پیشرفت در این حوزه اعلام کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم توانستیم از ۱۸۰ میلیون تن ظرفیتی که بنادر کشور داشتند امروز به ۲۸۰ میلیون تن برسیم که حدود ۱۰۰ میلیون تن بنادر کشور توسعه پیدا کرده که بخشی از این توسعه در بندر بوشهر بوده است. عملکرد با توجه به حجم فعالیت و با توجه به شرایط کرونا نسبت به سال گذشته افزایش ۷درصدی را نشان می‌دهد و با این روندی که در توسعه صادرات داریم و وارداتی که در دستور کار تجار و بازرگانان است پیش‌بینی این است که روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد.

وی در خصوص ارتقای راه‌های کشور نیز گفت: راه‌های کشور با همتی که انجام شده است در ابتدای این دولت ۱۲۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور داشتیم و در برنامه است و در نیمه سال آینده این میزان را به ۲۰ هزار کیلومتر خواهیم رساند که این حرکت بزرگی است که مردم ما توانستند از کیفیت متفاوت، ایمن‌تر و روان‌تر در جاده‌های شریانی کشور بهره‌مند شوند.

اسلامی افزود: آزادراه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و با توجه به حجم ترافیک توسعه می‌یابد و شریان‌های محوری که پرترافیک هم هستند جذابیت سرمایه‌گذاری دارند. در ابتدای دولت یازدهم آزادراه‌ها ۲۱۰۰ کیلومتر بودند و حداکثر تا نیمه سال آینده از ۳۱۰۰ کیلومتر عبور خواهند کرد و به همین میزان نیز ۳۰۰۰ کیلومتر آزادراه در دست کار است که در بخش مطالعات و شروع عملیات اجرایی قرار دارد که در سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهند رسید. مهمترین و بزرگترین آزادراهی که افتتاح شد آزادراه کنارگذر جنوبی تهران ـ البرز (غدیر) بود که بخشی از راه ابریشم است که در قالب آزادراه کار شده است.

وی ادامه داد: احداث آزادراه اصفهان ـ شیراز در سال آینده افتتاح می‌شود. گام بعدی آزادراه شیراز ـ بوشهر است که آن آزادراه نیز در دستور کار قرار دارد که در برنامه است تأمین مالی آن از بازار سرمایه انجام شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 175530
لینک کوتاه :