خوزستان تنها است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حال حاضر به جز بیمارستان شهید بهشتی آبادان، همه بیمارستان‌ها پذیرای بیماران مبتلا به کرونا هستند. متاسفانه براساس گزارش‌ها این نمونه ویروس بیشتر کودکان را نشانه گرفته است. در پی آن ریه‌های بیماران ظرف ۷۲ ساعت درگیر و همین امر منجر به فوت آنها می‌شود. چه بسا تا پیش از این کودکان تنها ناقلان این ویروس بودند اما امروزه کودکان یک تا ۱۰ ساله زیادی با ریه‌های درگیر به بیمارستان‌ها مراجعه و سریعا فوت می‌کنند.

مرگ بیماران مبتلا به کرونا زجرآور است و در پی زجر تنفسی شدید رخ می‌دهد؛ مرگ بر اثر کووید۱۹ بسیار ناگوار است. اما با این وجود مسوولان طبق معمول این یک ساله تصمیم جدی برای قرنطینه کردن خوزستان نگرفته‌اند. در همین رابطه رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با انتقاد از «عادی‌انگاری مردم و مسوولان» در خصوص شرایط قرمز خوزستان، بر لزوم تعطیلی چند هفته‌ای این استان تاکید کرده است ولی هنوز خبری از تعطیلی نیست. چه بسا اگر از همان ابتدای شیوع قم را قرنطینه می‌کردند حال این‌گونه مردم با جان کودکانشان تاوان نمی‌دادند. در ادامه تعلل‌ها و روند کند واکسیناسیون باید تعلل در قرنطینه نکردن خوزستان را هم در کارنامه دولت روحانی نوشت.

به عقیده کارشناسان خوزستان باید دو هفته تعطیل و تردد به استان قطع شود اما اکنون در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها از مسافران تست گرفته می‌شود که کار بسیار سختی است. دو هفته خوزستان تعطیل شود و در عوض جان مردم را نجات دهند. سهل‌انگاری تا چه حد؟ دولت باید برای محافظت از جان مردم شدیدترین محدودیت‌ها را اعمال می‌کرد. این در حالی است که در اوج بیماری کرونا مردم در فشار گرانی‌ها مجبور به تردد در خیابان‌ها و مترو بدون واگن بودند. مگر با تعطیلی خوزستان چه اتفاقی می‌افتد؟

افزایش ۶۴ درصدی میزان بستری‌ها

در همین راستا حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص وضعیت وخیم کووید۱۹ در خوزستان به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه اخیرا نوع جهش‌یافته بیماری کرونا کودکان را نشانه گرفته است. براساس آمارها مراجعه زیر ۲۰ سال‌ها به بیمارستان‌ها علی الخصوص خوزستان دو برابر شده است. منتهی هنوز مستنداتی برای اثبات این قضیه در دست نداریم. اگرچه سنین مبتلایان کاهش یافته اما برای قضاوت زود است. البته در این مورد تعدادی مقاله منتشر شده که در آن بررسی شده نوع جهش‌یافته ویروس کرونا یا همان ویروس به اصطلاح انگلیسی جوانان و کودکان را بیش از دیگران درگیر می‌کند. ویژگی دیگر آن این است که تا چند ماه پیش وقتی فردی به کرونا مبتلا می‌شد طول مریضی و درگیری ریه یک هفته طول می‌کشید، گاها اصلا ریه بیمار هم درگیر نمی‌شد و بعد از ۱۴ روز با استراحت مطلق بهبود پیدا می‌کرد. اما درحال حاضر در خوزستان و کمی در تهران با برخی بیمارانی مواجه شدیم که در ۷۲ ساعت اول گرفتار مشکلات جدی ریوی می‌شوند. بنابراین امروزه مشکلات جدیدی پیش روی ما هست اما اینکه به طور رسمی اعلام کنیم این ویروس میزان کشندگی بیشتری دارد، آن هم در بین کودکان کمی زود است زیرا باید از لحاظ آماری این مشکل آن قدر زیاد شود که بتوانیم آن را بیان کنیم. امروزه به دلیل اینکه مشخص نیست افراد بر اثر نوع انگلیسی فوت می‌کنند یا عادی آمار دقیقی از آن نداریم. این موضوع در کشور بریتانیا و اروپا هم همین‌گونه است.

وی افزود: منتهی براساس گزارش‌های اولیه مشخص شده میزان مرگ و میر ویروس جهش‌یافته انگلیسی که احتمالا خوزستان را در بر گرفته  ۳۰ درصد بیشتر از نوع قبلی آن و میزان سرایتش  ۷۰ درصد افزایش یافته است. همچنین نتایج دانمارکی‌ها که تقریبا همه را سکانس می‌کنند، نشان داد که واریانت بریتانیایی ۶۴درصد بیشتر کرونای ووهانی آدم را به سمت بستری شدن می‌برد و نوع موسوم به انگلیسی خطرناک‌تر است. یعنی واگیرتر و شدیدتر است. با این اوصاف باز هم نمی‌توان به این درصد‌ها دلخوش بود زیرا  به اندازه کافی داده‌های علمی وجود ندارد. چون برآورد اولیه این است. چه بسا تعیین سکانس ژن بسیار کار پرهزینه و طولانی است. بنابراین در اصل نمی‌دانیم  در هوا چند درصد نمونه جهش‌یافته انگلیسی و چند درصد معمولی وجود دارد.

مراجعه زودهنگام

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر مراجعه زود هنگام مردم به بیمارستان‌ها بیان کرد: مردم باید بدانند از زمانی که علائم بیماری در آنها نمایان شد باید سریعا به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنند. تاکنون در بحث علائم‌ها از جمله سردرد، کوفتگی، گلودرد و سرفه هیچ تفاوتی رخ نداده است. با وجود این علائم‌ها فرد باید به بخش سرپایی بیمارستان رجوع کند. اگر مشکل تنفسی و حادی نداشت می‌تواند با دارو‌ها و مسکن‌های اولیه بیماری را کنترل کند. ولی اگر اکسیژن بیمار به زیر ۹۳ و ۹۱ رسید باید بستری شود. در حال حاضر بهترین درمانی که تقریبا می‌شود قاطعانه به آن پرداخت استراحت مطلق است. به خاطر اینکه استراحت مطلق نیاز بدن به اکسیژن رو کم می‌کند. اگر تمام این موارد جواب نداد بیمار راهی‌ ای‌سی‌یو می‌شود. پس درمان اولین علائم مراجعه به مراکز سرپایی است. این مراکز در سراسر کشور به صورت ۱۶ ساعته کار می‌کنند. اگر اکسیژن زیر نود و دو و نود و سه باشد حتما ب بیمار به بیمارستان مراجعه کند.

وی افزود: در خوزستان با بیمارانی که ظرف سه روز حالشان وخیم شده و گاها فوت کردند زیاد مواجه شدیم. اما اینکه چون در تهران ۱۰ بیمار در طول ۷۲ ساعت فوت می‌کنند نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم به لحاظ آماری تمام بیماران از این به بعد در عرض سه روز فوت می‌کنند. بنابراین باید جامعه آماری زیادی از این افراد وجود داشته باشد.

بهتر بود خوزستان قرنطینه شود

جمشیدی در خصوص قرنطینه نکردن خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر محدودیت‌های شدیدی بر ورودی و خروجی خوزستان اعلام کردند. مهم‌ترین دلیلی هم که این اتفاق برای استان خوزستان پیش آمد بحث هم مرزی ما با عراق بود. متاسفانه به دلیل باز بودن مرز عراق ویروس جهش‌یافته انگلیسی در خوزستان رخنه کرد. تمام اتفاقات در حالی رخ داد که وزارت بهداشت و دولت بارها بر بسته بودن مرزهای زمینی تاکید کردند ولی کسی توجهی به این امور نمی‌کند. البته بعد از اینکه این ویروس در استان خوزستان اوج گرفته محدودیت‌هایی را در مرز ایجاد کردند. ولی یک بخشی از شروع پیک چهارم در خوزستان برمی گردد به رفتار مردم منطقه، زیرا ما از آنها انتظار جدی داریم و خواهش می‌کنیم مردم به داد خودشان برسند. مدام به زور قانون نمی‌توانیم آنها را در خانه نگه داریم. فرض کنید در استان قرنطینه هم اعمال شد وقتی هنوز مراسم‌ عزاداری و عروسی برگزار می‌شود! این دیگر دست دولت نیست. این روزها مردم  باید به خاطر کارهای ضروری از خانه خارج شوند. نباید آ در محله‌های پر جمعیت با فاصله‌ای چند میلیمتری یا چند سانتیمتری با حجم بالا در بازارها قدم بزنند. تنها راهکار مقابله با کرونا استفاده از ماسک است. با این وجود امیدوارم ظرف چند روز آینده واقعا بتوانیم خوزستان را کنترل کنیم‌، اما خوشبختانه تا الان بحران خوزستان را کنترل کردیم. با این تفاسیر هنوز بحران خوزستان به استان‌های همجوار منتقل نشده است. مهم‌ترین اتفاقی که در خوزستان افتاد این بود که حجم تست‌ها را به شدت افزایش دادیم. به گونه‌ای که روزی ۱۴ هزار تست انجام می‌دهیم اما متاسفانه دو هزارتای آنها مثبت هستند.  با این وجود کادر درمان تمام تلاش خود را برای رسیدگی به بیماران انجام می‌دهد. اگر چه اوایل بحران خوزستان امکانات کم بود اما به مرور بهتر شده است.

وی افزود:  به طور کلی اینکه دولت بخواهد به صورت مطلق مرز‌های کشور را ببندد کار بسیار سختی است. در اصل تمام دنیا  درگیر بیماری کرونا هستند. همچنین ما سالیانه میلیاردها دلار واردات و صادرات داریم. به هر حال حجم زیادی از این ارتباطات وجود دارد. هیچ کشوری نیست که بتواند تمام نیازهایش را به تنهایی رفع کند. در حال حاضر بیش از یک سال است که کرونا در کشور ما وجود دارد. تاکنون کدام کشور توانسته به طور کامل مرزهایش را ببندد.  امروزه اکثر کشورها مرزهای خود را برای مدت معینی باز می کنند و بعد آن را مجدد می‌بندند. البته به نظر من بهتر است برای کنترل تردد‌ها در مرزها حساسیت‌ها کمی افزایش پیدا کند. وضعیت این روزهای خوزستان به ما تلنگری زد تا کمی بیش از قبل محدودیت‌ها را پیگیری کنیم.  با اینکه ناچار هستیم در  یک محدوده مراوده تجاری با کشورهای همسایه برقرار کنیم اما باید شدت محدودیت بر مردم و مرزها را افزایش دهیم. اگر چه من هم دلیل قرنطینه نکردن خوزستان را نمی‌دانم! زیرا واقعا وضعیت در خوزستان بحرانی است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 175714
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا