رنجی که مردم ونزوئلا می‌کشند

 به گزارش جهان صنعت نیوز: خوان پرون وقتی دید خزانه بانک مرکزی کشورش پس از بحران ۱۹۲۹ لبریز از دلارهای صادراتی گوشت و برنج و سایر اقلام کشاورزی شده است به این فکر افتاد که آنها را برای مردم خرج کند تا محبوب شود. با این فکر بود که توانست ریاست‌جمهوری در این کشور را به دست آورد و همسرش اوا پرون برای هر کودک آرژانتینی یک عروسک می‌خرید و آنها را با همین عروسک شیفته خود می‌کرد. سال‌های طولانی است که حالا پرون در آرژانتین نیست اما یادگار شوم او برای آرژانتینی‌ها پابرجا مانده است و شهروندان این کشور از کابوس یادگار تلخ خوان پرون رها نشده‌اند.

سال‌ها بعد اما هوگو چاوز در ونزوئلا با همان افکار و عقاید و با رویای سوسیالیسم تخیلی خویش و دلارهایی که در بانک مرکزی این کشور به دلیل افزایش قیمت نفت در جهان پدیدار شده بود، برای خرید محبوبیت شروع به «بولیوار»‌پاشی کرد. بولیوارپاشی او به کشورهای دیگر نیز رسید و کاستر و مارادونا را نیز بی‌نصیب نگذاشت. این گونه بود که دلارهای سرازیر شده به ونزوئلا به جای خوشبخت کردن درازمدت مردم، به خوشی کوتاه‌مدت آنها منجر شد. شهروندان ونزوئلا که به خاک سیاه نشسته‌اند هر روز بیچاره‌تر از روز پیش می‌شوند. تازه‌ترین خبر این است که نرخ تورم در ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیون درصد و در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ میلیون درصد بود. خبرگزاری رویترز گزارش داده نرخ تورم نسبت به سال‌های پیش مقداری بهبود یافته و بنا بر ارزیابی بانک مرکزی ونزوئلا در ماه ژانویه به ۲۶۶۵ درصد رسیده که باز هم بالاترین رقم در جهان است. با نرخ رسمی دلار در ونزوئلا، ارزش یک میلیون بولیوار تنها ۵۲ سنت (تقریبا نیم‌دلار) خواهد شد. بانک مرکزی ونزوئلا می‌گوید غیر از اسکناس‌های یک میلیون بولیواری قصد دارد اسکناس‌های جدید ۱۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بولیواری نیز چاپ کند. افت چشمگیر ارزش نفت طی هفت سال گذشته به همراه فساد، ناکارآمدی مدیریتی و تحریم‌های آمریکا اقتصاد ونزوئلا را به شدت تحت فشار قرار داده است. ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان را دارد اما تولید روزانه نفت آن کشور به ۴۰۰ هزار بشکه سقوط کرده و با توجه به از کار افتادن پالایشگاه‌هایش مجبور به واردات بنزین از ایران شده است.

چه کسی پاسخگوی رنج میلیون‌ها نفر از شهروندان ونزوئلاست که بی‌خردی و هوس‌بازی یک گروه از مدیران بر سر آنها آورده و آنها را آواره و دربه‌در این کشور و آن کشور کرده است و یک کشور آباد را به روزی رسانده که جز رنج و درد، چیزی نصیب آنها نمی‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 176223
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا