برادرکشی با نام خدا ممنوع

 به گزارش جهان صنعت نیوز: مرگ و آوارگی سرنوشت صدها هزار نفر از شهروندان ساکن شمال عراق بوده است. سفر پاپ به این مناطق که زمانی تحت حاکمیت «دولت اسلامی» (داعش) قرار داشته، با هدف ایجاد امید در دل مردم صورت می‌گیرد. دیدار با مسیحیان ساکن عراق یکی از اهداف اصلی سفر پاپ فرانسیس به عراق بوده است. در عراق پیش از جنگ سال ۲۰۰۳ حدود یک میلیون و پانصد هزار شهروند مسیحی زندگی می‌کردند. پس از حکومت داعش در مناطق شمالی عراق، بسیاری از مسیحیان یا جان خود را از دست دادند یا ناگزیر به ترک زادگاه خود شدند.

پاپ در فرودگاه بین‌المللی این شهر مورد استقبال نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق و مسرور بارزانی، نخست‌وزیر آن قرار گرفت. در مراسم استقبال از پاپ در این منطقه، گروهی از کودکان با شاخه‌های زیتون در دست، در حالی که ترانه‌هایی را به زبان کردی و ایتالیایی می‌سرودند نیز حضور داشتند.

پاپ در جریان این سفر با مسعود بارزانی رییس پیشین اقلیم کردستان عراق نیز دیدار کرد و از مقامات این منطقه خودمختار برای پناه دادن به مسیحیان آواره در زمان حمله اسلامگرایان داعش سپاسگزاری کرد. او گفت: «این منطقه خانه مسیحیان آواره است.»

نچیروان بارزانی رییس کنونی اقلیم کردستان عراق نیز در جریان گفت‌وگو با پاپ تاکید کرد که این منطقه همواره طرفدار صلح و گفت‌وگو بوده و به همزیستی مسالمت‌آمیز و تنوع مذهبی اعتقاد عمیق دارد. پاپ سپس با هلی‌کوپتر به شهر جنگ‌زده موصل رفت و در آنجا با خانواده‌های مسیحی شهر که تنها شمار اندکی از آنها باقی مانده دیدار کرد. او سپس در محوطه یکی از کلیساهای این شهر که در جریان نبرد برای بیرون راندن داعش نابود شده بود، برای قربانیان جنگ دعا کرد.

پاپ همچنین به شهر مسیحی‌نشین قره‌قوش نیز سفر و با اعضای جامعه مسیحیان گریخته از حملات داعش گفت‌وگو کرد. جامعه مسیحیان عراق، کشوری با ۴۰ میلیون جمعیت اکثریت مسلمان از ۵/۱ میلیون نفر قبل از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق برای سرنگونی صدام حسین که به رهبری آمریکا انجام شد به حدود ۴۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

پاپ فرانسیس پیش از این در سال ۲۰۱۴ میلادی در بحبوحه حملات سنگین اسلامگرایان داعش در عراق و تسلط آنها بر حدود یک‌سوم خاک این کشور اعلام کرده بود که آماده دیدار با آوارگان و دیگر قربانیان این جنگ است و اکنون هفت سال بعد از طرح این موضوع، از ویرانه‌های شهر قدیمی موصل بازدید و با آوارگان و بازماندگان حملات خونین داعش در این شهر و در قره قوش گفت‌وگو کرد.

پاپ پس از دیدار از این دو شهر، بعدازظهر یکشنبه دوباره به اربیل بازگشت تا مراسم عشای ربانی را در ورزشگاه اربیل با حضور حدود ۱۰ هزار نفر اجرا کند. در جریان سفر پاپ در عراق تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا گذاشته شد و جاده‌هایی که کاروان او در آنها در حرکت بود به روی دیگر خودروها بسته شد. در برخی نقاط از مسیر حرکت او، خودروهایی مجهز به مسلسل و حتی تانک نیز مستقر شدند.

صلح از جنگ قوی‌تر است

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در میان آوارهای به جا مانده از کلیساهای حوش‌البیعه برای قربانیان جنگ در زمان داعش دعای مغفرت کرد.

پیشوای مذهبی کاتولیکان، مراسمی مذهبی هم برای قربانیان ناشی از حملات تروریستی داعش در کنیسه حوش‌البیعه در شهر موصل بر پا کرد که نزدیک به یک ساعت طول کشید. حوش البیعه میدانی در موصل است که قبل از هجوم داعش چهار کلیسا در اطراف این میدان وجود داشت که اکنون چیزی جز پاره‌سنگ از آنها باقی نمانده است.

نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در توئیتی بعد از دیدار با پاپ فرانسیس اول، رهبر کاتولیک‌های جهان در اربیل نوشت: برای من مایه افتخار است که از پاپ فرانسیس در اربیل استقبال کنم. همزمان با سفر پاپ به اقلیم کردستان ما بر پایبندی دائم خود به صلح، آزادی مذهبی و برادری تاکید می‌کنیم. همان‌طور که قهرمانان پیشمرگ و تمام کسانی که فداکاری‌های مطلقی را برای دفاع از صلح و آزادی تمام عراقی‌ها انجام دادند، یادآور می‌شویم.

از سوی دیگر مسعود بارزانی رهبر حزب دموکراتیک اقلیم کردستان گفت: سفر پاپ به اربیل یک سفر تاریخی است و پیام‌آور همزیستی مسالمت‌آمیز است.

در این راستا پاپ فرانسیس در جریان سفر به موصل در کلیسای حوش‌البیعه گفت: نشانه‌ها و آثار جنگ در شهر موصل کاملا واضح است و جای تاسف دارد که سرزمین تمدن‌ها در معرض این هجمه تروریستی قرار گرفته است. او گفت: کاهش فاجعه‌بار تعداد مسیحیان در شهر موصل ناراحت‌کننده است. از خانواده‌های مسیحی می‌خواهم به موصل بازگردند و نقش حیاتی خود را از سر بگیرند. او تاکید کرد: صلح از جنگ قوی‌تر است. پاپ فرانسیس گفت: کاهش تعداد مسیحیان در اینجا و خاورمیانه آسیب بزرگی به بافت اجتماعی وارد می‌کند. امید به آشتی همچنان وجود دارد.

او گفت: به خاطر تمام قربانیان جنگ دعا می‌کنیم. برادری قوی‌تر از کشتار و صلح قوی‌تر از جنگ است. باید به خاطر تمام قربانیان با هم دعا کنیم و به نیایش بپردازیم تا بتوانیم در صلح و دوستی زندگی کنیم. او سپس به به شهر قرقوش در نینوا رفته و مورد استقبال گسترده مردمی قرار گرفت.

پاپ اضافه کرد: اگر خداوند خدای صلح است که هست پس اجازه نداریم به نام او جنگ‌افروزی کنیم. اگر خداوند خدای محبت است که هست پس اجازه نداریم از برادرانمان نفرت داشته باشیم. الان برای همه قربانیان جنگ دعا کنیم تا خداوند قادر و توانا زندگی ابدی و آرامشی به آنها عطا کند که پایانی ندارد و با محبت خود از آنها استقبال کند. همچنین برای خودمان دعا کنیم تا در آرامش و صلح در کنار هم زندگی کنیم و تعصب به ادیان را کنار بگذاریم، زیرا همه ما می‌دانیم که در برابر چشم خدا هستیم.‌ ای خدای بزرگ پروردگار زمان و تاریخ، تو از روی عشق جهان را آفریدی و همچنان برکات خود را بر خلقت نازل می‌کنی و به رغم وحشت درد‌ها و مرگ و تمایل به خشونت و ظلم و درآمد‌های گناه‌آلود، همچنان همچون پدری مهربان فیض خود را بر خلقت می‌رسانی، اما ما انسان‌ها نعمت‌هایت را منکر شدیم و آرزو‌های زمینی بر ما چیره گشت؛ ما غالبا اهداف صلح تو را فراموش کردیم به منافع خاص خود فکر کردیم و به تو و دیگران توجه نکردیم؛ بنابراین در‌ها را به سمت صلح بستیم ما دستان پاکی به سمت آسمان بلند نمی‌کنیم. بله فریاد خون‌های بیگناه از زمین به آسمان می‌رود. ما از تو نعمت توبه را خواستاریم.

شهر قرقوش در ۳۲ کیلومتری شرق موصل مرکز منطقه «سهل نینوا» و بزرگ‌ترین شهر مسیحی‌نشین عراق است. کلیسای «طاهره الکبری» از بزرگ‌ترین کلیساهای عراق در این منطقه واقع شده و قرار است پاپ در آن مراسم عشای ربانی برگزار کند. پس از آن پاپ به اربیل بازگشته و مراسم عشای ربانی را در ورزشگاه حریری برگزار می‌کند. پاپ پس از آن شبانه به فرودگاه بین‌المللی بغداد رفته و امروز عراق را به مقصد واتیکان ترک می‌کند.

پاپ فرانسیس از زمان ورود به بغداد خواستار پایان خشونت و افراط‌گرایی شده و گفته است که جمعیت رو به افول مسیحیان عراق باید به عنوان شهروندانی با حقوق، آزادی‌ها و مسوولیت‌های کامل نقش پررنگ‌تری در جامعه این کشور ایفا کنند. او در اولین سخنرانی خود گفت: حضور تاریخی مسیحیان در این سرزمین، و خدمات آنها به حیات کشور، تشکیل‌دهنده میراثی غنی است که مایلند همچنان آن را در خدمت همگان قرار دهند.

چندین روز است که با برداشتن آوار و بقایای جنگ، مقدمات پذیرش پاپ در این کنیسه فراهم شده است. اربیل و موصل در زمان تسلط داعش شاهد اخراج و مهاجرت گسترده مسیحیان و ایزدیان از سرزمین‌های خود بود. داعش در مدت اشغال این مناطق به کلیساها و صومعه‌های مسیحیت خسارت زیادی وارد کرد. بنا به گفته اسقف اعظم موصل هیچ کلیسا و کنیسه‌ای برای استقبال و پذیرایی از پاپ وجود نداشت و نزدیک به ۱۴ کلیسا در این شهر تخریب شده‌اند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 176234
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا