رونق تولید و اشتغالزایی روی کاغذ

 به گزارش جهان صنعت نیوز: اگرچه اکنون چند سالی است وزارت صمت مصرانه آمارهایی را مبنی بر احیای واحدهای تولیدی منتشر می‌کند اما امسال به واسطه نامگذاری آن به سال جهش تولید، مانورهای رسانه‌ای در این خصوص شدت بیشتری یافته است. تا چند ماه قبل هدف‌گذاری برای احیای واحدهای تولیدی در سال جاری، دو هزار واحد از سوی مسوولان این وزارتخانه اعلام می‌شد اما رفته‌رفته با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال دوباره به میزان ۱۵۰۰ واحد کاهش یافت.

به عنوان نمونه ۲۱ آبان امسال بابک دین‌پرست قائم مقام رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور اعلام کرده بود سقف هدف‌گذاری برای بازگشت به تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از ۱۵۰۰ واحد به دو هزار واحد افزایش یافته است. تقریبا ۱۰ روز قبل از این صحبت‌های دین‌پرست نیز سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفته بود از ابتدای سال ۹۹، ۸۱۹ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته و حدود ۱۴۵۰۰ فرصت شغلی نیز در این واحدهای صنعتی تثبیت شده است.

در همین رابطه ۱۲ بهمن‌ماه مهدی صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در جریان سفر خود به استان آذربایجان غربی اعلام کرد: امسال برای بازگردانی دو هزار واحد تولیدی راکد به چرخه تولید در کشور برنامه‌ریزی شده بود که تا‌کنون ۱۵۰۰ واحد از این واحدها به مدار تولید بازگشته‌اند و در ۹ ماهه امسال شاهد افزایش تولید بیش از ۱۰۰ درصدی در بسیاری از واحدهای صنعتی کشور بوده‌ایم.

بررسی آمارهای اعلام‌شده از سوی مسوولان وزارت صمت تا همین جای کار حاکی از تفاوت در اعداد و ارقام اعلام شده است. به عنوان مثال وزیر صمت در حالی از بازگشت ۱۴۲۰ واحد صنعتی به چرخه تولید می‌گوید که یک ماه قبل معاون وی این رقم را ۱۵۰۰ واحد اعلام کرده است.

از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که چگونه میزان واحدهای احیا شده از آبان‌ماه تا امروز از ۸۱۹ به ۱۴۰۰ واحد رسیده و میزان اشتغالزایی نیز از ۱۴۵۰۰ به ۲۴ هزار نفر در طول چهار ماه افزایش یافته است؟

احیای تولید، چگونه و کجا

در این راستا سوالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی مطرح می‌کنند این است که با وجود اعلام آمارهای اینچنینی در طول چند سال گذشته، چرا هنوز اثر احیای واحدهای تولیدی در رشد اقتصادی و میزان اشتغالزایی کشور محسوس نیست. همچنین تاکنون از سوی مسوولان توضیح داده نشده که برنامه‌ریزی‌های گذشته برای احیای ۱۰ هزار واحد تولیدی به کجا رسیده، چه میزان واحد راکد و نیمه‌تعطیل در کشور وجود دارد، چه زمانی از چرخه تولید خارج شده‌اند، پراکندگی جغرافیایی آنها به تفکیک هر استان چگونه است و چه میزان ارزش‌افزوده از این رهگذر ایجاد شده است؟

همچنین یکی از طرح‌های وزارت صمت در طول دو سال گذشته بحث تامین مالی و سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی بوده و در این خصوص طبق آمار معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه اقداماتی جهت برطرف کردن مشکل سرمایه در گردش و نیز ورود آنها به بازار سرمایه انجام شده است. با این حال در شرایطی وزارت صمت چند ماه قبل از اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی خبر داده که اکنون شواهد نشان می‌دهد هنوز توافقی با بانک‌ها برای اعطای این تسهیلات صورت نگرفته است. از سوی دیگر صرف هزینه برای بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه تولید در شرایطی صورت گرفته که مشخص نیست دلیل تعطیلی این واحدها چه بوده و این نوع پول‌پاشی چه تضمینی در جهت احیای پایدار آنها خواهد داشت؟

سهم ناچیز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اشتغال صنعتی

از سوی دیگر افزایش میزان اشتغال در واحدهای صنعتی در شرایطی دائما جزئی از اخبار اعلام شده که در اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره تولید ملی- افتخار ملی که در اواخر بهمن‌ماه برگزار شد، طبق گفته قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به دلیل کاهش مداوم ارزش پول ملی در تمامی دولت‌ها که منجر به افزایش نیاز روزافزون تولید به نقدینگی جدید و سرمایه در گردش بیشتر شده، تامین نقدینگی و نیاز مالی بخش تولید و ابراز نارضایتی از عملکرد سیستم بانکی، با توجه به نظرسنجی‌های انجام یافته، در صدر خواسته‌های صنعتگران و معدنکاران قرار دارد. همچنین افزایش رفتارهای مداخله‌جویانه دولت نه‌تنها محیط کسب‌و‌کار را بهبود نبخشیده بلکه در اکثر موارد شاخص‌ها نشان‌دهنده عقبگرد کشور در این حوزه بوده است. به همین دلیل است که رفتارهای شعارگونه راه به جایی نبرده و در عرصه رقابت بین‌المللی شاخص‌ها حاکی از عملکرد و رتبه بسیار نامطلوب ماست.

در این رابطه بررسی اشتغالزایی بر مبنای صحبت‌های وزیر صمت نشان می‌دهد اگر عدد ۲۴ هزار شغل ایجادشده را به ۱۴۲۰ واحد احیاشده در طول امسال تقسیم کنیم، سهم هر واحد تقریبا ۱۶ نفر خواهد شد؛ رقمی که نشان می‌دهد این واحدها احتمالا از نوع صنایع و تولیدی‌های کوچک هستند. از طرف دیگر یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد ترکیب اشتغال بخش صنعت بیشتر معطوف به کارگران ساده و کارگران ماهر غیردانشگاهی است و سهم این گروه‌ها در اشتغال بخش صنعت بیش از ۷۰ درصد است و در سال‌های اخیر سهم جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در اشتغال بخش صنعت تقریبا نزولی بوده است. به همین دلیل بررسی آمارهای دولتی نشان می‌دهد در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به تعداد شاغلان کشور افزوده شده که از میان هفت میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در طول پنج سال تنها بخش کوچکی از آنها موفق به یافتن شغل دائم و تمام‌وقت شده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 176243
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا