دوشنبه خشم

به گزارش جهان صنعت نیوز: دولت لبنان در طول دو سال گذشته با مشکلات اقتصادی و فساد مقامات دولتی این کشور مواجه شده است. این کشور در ابتدای آغاز بحران اقتصادی به دلیل خروج برنامه‌ریزی شده مقادیر زیادی ارز توسط برخی طرف‌ها از بانک‌های لبنان، با چالش منابع مالی نیز مواجه شد.

گفته می‌شود بیش از ۱۳ میلیارد دلار در ابتدای شروع بحران اقتصادی از لبنان توسط برخی طرف‌ها و به صورت برنامه‌ریزی‌شده از این کشور خارج شده است. با شیوع ویروس کرونا و ناتوانی دولت لبنان در مواجهه با این بیماری که مهم‌ترین مشکل آن کمبود منابع مالی بود و پس از آن انفجار بندر بیروت در مردادماه سال جاری که گفته می‌شود بیش از ۱۰ میلیارد دلار خسارت به پایتخت این کشور وارد کرد، لبنان به مرحله جدیدی از بحران رسید.

پس از انفجار بندر بیروت مصطفی دیاب نخست‌وزیر لبنان مجبور به استعفا شد و میشل عون رییس‌جمهوری این کشور با چراغ سبز پارلمان بار دیگر سعد حریری را نامزد ریاست کابینه لبنان کرد. حریری که اعتقاد فراوانی به کسب رضایت برخی کشورهای منطقه و اروپایی دارد، در طول حدود شش ماه گذشته به دلیل مواضع ضدمقاومت نتوانسته کابینه لبنان را به پارلمان این کشور معرفی کند.

در میان جنگ و جدل‌های میان سیاسیون لبنان، مردم این کشور که با شیوع ویروس کرونا مشکلات‌شان چندین برابر شده، با راه‌اندازی تظاهرات مختلف علاوه بر مخالفت با طرح‌های حریری، خواهان ریشه‌کنی فساد اقتصادی و مالی مقامات پیشین این کشور به منظور حل بحران‌های داخلی هستند.

این در حالی است که حسان دیاب رییس دولت پیشبرد امور لبنان هشدار داد لبنان به سرعت به سوی بی‌نظمی پیش می‌رود. او از سیاستمداران و احزاب لبنانی خواست با کنار گذاشتن اختلاف‌ها هر چه زودتر کابینه جدید را تشکیل دهند.

این تهدید دیاب در لبنان بحران‌زده غوغا به پا کرد و در این مدت به دلمشغولی سیاستمداران و احزاب این کشور تبدیل شد. اگر اعتراض‌های اجتماعی چند روز گذشته بیروت و چند شهر دیگر را هم در کنار تبعات این هشدار دیاب قرار دهیم، بهتر می‌توان پی برد که لبنان گرفتار چه وضعیت خطرناکی است و با چه آینده مبهمی مواجه شده است.

نخست‌وزیر پیشبرد امور که خود نیز تابستان امسال قربانی اوضاع بحرانی لبنان شده بود و انفجارهای مردادماه بندرگاه بیروت وی را مجبور به کناره‌گیری کرد، بیشتر از هر سیاستمدار این کشور می‌داند که چه سرنوشت شومی در انتظار عروس خاورمیانه است.

موج جدید اعتراضات در لبنان

موج جدید اعتراضات در لبنان در پی بحرانی شدن اوضاع اقتصادی این کشور از سه‌شنبه هفته گذشته از سر گرفته شده و شهروندان لبنانی دوباره با حضور در مناطق مختلف این کشور علیه وضعیت معیشتی تظاهرات کردند. در پی افزایش بی‌سابقه قیمت ارز در لبنان و رسیدن هر دلار به قیمت بی‌سابقه حدود ۱۰ هزار دینار در روز سه‌شنبه گذشته، مناطق گوناگون لبنان هر شب شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی است.

در هفتمین روز از اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی و کاهش ارزش پول ملی در لبنان، معترضان دیروز در شماری از شهرهای این کشور جاده‌ها و معابر را مسدود و تظاهرات «دوشنبه خشم» را برگزار کردند. معترضان لبنانی اعلام کردند دیروز «دوشنبه خشم» است و از همان ساعت‌های اولیه صبح با آتش زدن تایر خودروها برخی از جاده‌ها و خیابان‌ها در مناطق مختلف لبنان را مسدود کردند. همزمان با حضور معترضان در خیابان‌ها، فعالان خواستار حضور گسترده‌تر مردم در تظاهرات دیروز شدند. برخی معترضان نیز با به صدا درآوردن ناقوس کلیساها خواستار حضور مردم در خیابان‌ها شدند. تظاهرات شهروندان لبنانی از سه‌شنبه هفته گذشته در اعتراض به اوضاع نامناسب معیشتی این کشور و افزایش ارزش دلار آغاز شد.

این در حالی است که چهارشنبه گذشته میشل عون رییس‌جمهوری لبنان خواستار تحقیق درباره علت سقوط ارزش پول ملی شد و از رییس بانک مرکزی این کشور خواست نتیجه تحقیقات در این باره را فوری در اختیار دستگاه قضایی قرار دهد تا متخلفان در صورت اثبات تخلف تحت پیگرد قرار گیرند.

معترضان همچنین جاده بین‌المللی بین شهر طرابلس و المنیه و عکار را با کامیون، سطل‌های زباله، سنگ و آتش زدن لاستیک بستند که باعث ترافیک سنگین خودروها در منطقه شد. در شهر صیدا در جنوب لبنان نیز برخی از معترضان در میدان «الثوره» تجمع کردند و با آتش زدن لاستیک‌ها، جاده را بستند که نیروهای ارتش لبنان وارد شدند و جاده را باز کردند.

در همین حال برخی رسانه‌ها مدعی شدند که این افراد به حزب‌الله و جنبش امل وابسته هستند. اما این جنبش مقاومت در بیانیه‌ای هر گونه ارتباط خود را با این افراد تکذیب کرد.

در این بیانیه مشترک آمده است: «برخی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که طرفداران ما در ضاحیه جنوبی اقدام به بستن راه‌ها و اقدامات تخریبگرانه در برخی مناطق به خصوص در میدان امام حسین(ع) کرده‌اند. جنبش امل و حزب‌الله هر گونه ارتباط طرفدارانش با اقدامات تخریبگرانه را تکذیب کرده و از دستگاه‌های امنیتی و قضایی می‌خواهند هر فردی که به اموال عمومی و خصوصی آسیب زده است را تحت پیگرد قرار دهند.»

دیاب در دوراهی

همزمان حسان دیاب رییس دولت پیشبرد امور لبنان هشدار داد لبنان به سرعت به سوی بی‌نظمی پیش می‌رود. او از سیاستمداران و احزاب لبنانی خواست با کنار گذاشتن اختلافات هر چه سریع‌تر کابینه جدیدی را تشکیل دهند. دیاب پیش‌تر هم هشدار داده بود که لبنان در خطر است و اگر دولت جدید به زودی در لبنان تشکیل نشود او چاره‌ای جز کنار رفتن نخواهد داشت. نخست‌وزیر پیشبرد امور تنها راه برون‌رفت از بحران موجود در لبنان را تشکیل دولت جدید دانست و گفت: هیچ راهکاری جز تشکیل دولت جدید و هیچ راه‌حلی برای بحران اجتماعی جز حل شدن بحران مالی وجود ندارد.

از سوی دیگر وقوع انفجار بزرگ تابستان گذشته در بندر بیروت، دولت جدید لبنان به ریاست حسان دیاب را وارد بحران تازه‌ای کرد و پیامدهای سیاسی و اقتصادی این انفجار در مردادماه سال جاری باعث شد او مجبور به استعفا شود. دیاب کابینه خود را در دی‌ماه ۱۳۹۸ تشکیل داده بود اما در پی انفجار بندر بیروت از مقام خود کناره گرفت.

سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان یک سال پس از کناره‌گیری در مهرماه سال جاری پس از رای مثبت پارلمان از سوی میشل عون رییس‌جمهور لبنان، مامور تشکیل کابینه شد اما وی هنوز نتوانسته کابینه خود را تشکیل دهد یا حتی به پارلمان معرفی کند.

کلاف سردرگم مشکلات سیاسی و اختلافات احزاب لبنانی مدت‌هاست پیچیده شده و تاکنون با وجود رایزنی‌های داخلی نتیجه‌ای برای تشکیل دولت جدید حاصل نشده است. همین امر سبب شده همه نگاه‌ها معطوف به رییس‌جمهوری فرانسه شود تا شاید او با ابتکار عمل راهکاری برای حل این بحران ارائه دهد.

این در حالی است که تلاش‌های قبلی ماکرون پس از انفجار بیروت برای متقاعد کردن نیروهای سیاسی لبنان به تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی باشد، نتیجه‌بخش نبوده است.

علاوه بر دخالت فرانسه در لبنان، مشکل اساسی لبنان دخالت‌های آمریکا در امور این کشور و پیروی عربستان و برخی کشورهای اروپایی و منطقه از سیاست واشنگتن است، به این معنا که اگر توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا علیه لبنان که در مسیر تامین منافع رژیم صهیونیستی است، کاهش یابد، مشکلات لبنان نیز به طور خودکار کاهش خواهد یافت. از دیگر مشکلات جدی و عمده لبنانی‌ها، دخالت کشورهایی همچون فرانسه، عربستان و آمریکا در امور داخلی و حمایت این کشورها از برخی جریان‌های فاسد داخلی لبنانی است؛ جریان‌هایی که بیشتر به منافع کشورهای یادشده فکر می‌کنند تا به منافع لبنانی‌ها.

احتمال گشایش در پرونده تشکیل دولت لبنان

این در حالی است که شارل جبور رییس سازمان اطلاع‌رسانی در حزب القوات اللبناینه وابسته به سمیر جعجع گفت تهدید حسان دیاب نخست‌وزیر پیشبرد امور به عزلت‌گزینی و صرف‌نظر از انجام وظیفه‌اش در چارچوب تلاش‌ها برای اعمال فشار سیاسی بر رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر مکلف جهت تسریع در تشکیل دولت جدید قرار می‌گیرد.

او گفت: به لحاظ قانون اساسی نباید هیچ مسوولی به کناره‌گیری از انجام وظایف در سایه بحران معیشتی و اقتصادی تهدید کند. نخست‌وزیر پیشبرد امور ارتباطی به نزاع سیاسی کنونی ندارد و باید به مسوولیت‌هایش برای مهار این فروپاشی عمل کند.

شارل جبور درباره موافقت میشل عون رییس‌جمهوری لبنان با تعیین شش وزیر دولت شامل ۱۸ وزیر آن‌طور که در گزارش‌های رسانه‌ای آمده، گفت: با وجودی که این مساله ثابت نشده و هیچ اظهارنظر رسمی مطرح نشده است، اما مشخص است دستوری از مکانی مبنی بر لزوم تسریع در تشکیل دولت صادر شده و عقب‌نشینی عون در راستای اجرای توافق یا فشار معین در این راستاست. او تصریح کرد: فشار بر سیاستمداران لبنانی برای سرعت بخشیدن به تشکیل دولت و امکان عقب‌نشینی عون در این زمینه وجود دارد.

او درباره تاثیر اوضاع اقتصادی و اعتراض‌های مستمر علیه روند تشکیل دولت گفت در صورت ادامه وضعیت کنونی لبنان از همه جهت به سمت بدتر شدن می‌رود. لبنان نیاز به کنفرانسی بین‌المللی برای نجات دارد و از سال ۹۰ با بحران قانون اساسی درگیر است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 176498
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا