درآمد پایین مساوی است با رشوه‌های کلان

به گزارش جهان صنعت نیوز: تقریبا سیستم‌های ۹۰ درصد از سازمان‌های اداری یک روز در میان دچار اختلال می‌شود. اما مشخص نیست واقعا سیستم قطع است یا کارمند مربوطه حوصله ارباب رجوع را ندارد. اصطلاحا به مراجعه‌کننده می‌گویند ارباب رجوع یعنی کارمند اداری باید بداند مراجعه‌کننده ارباب و صاحب اولویت است. اما این روزها از آبدارچی اداره تا مدیر، سرور محسوب می‌شوند و مردم رعیت آنها هستند.

گاه مردمی که برای حل مشکلات‌شان به آنها رجوع می‌کنند باید کسری حقوق مدیران و کارشناسان را جبران کنند تا بلکه کمی روند کاغذبازی‌ها را سرعت ببخشند. سال‌هاست فساد اداری در بدنه سازمان‌ها رسوخ کرده است. فساد اداری از جمله پدیده‌های سازمانی است که روند توسعه کشور‌ها را به طور چشمگیر با مشکل روبه‌رو می‌سازد و در خصوص فساد اداری اصولا تعریف قابل قبول همگانی وجود ندارد و معمولا به گونه‌های متفاوتی با موضوع فساد اداری برخورد می‌شود. برخی فساد اداری را سوء‌استفاده از موقعیت و جایگاه اداری برای مقاصد مشخصی دانسته‌اند، گروه دیگری رشوه‌گیری و پنهانکاری را فساد نامگذاری کرده‌اند و عده‌ای نیز هر گونه ارتباط و رد و بدل کردن منابع و امکانات برای انجام امور غیرقانونی را در سازمان‌ها فساد اداری تعریف کرده‌اند. اما آنچه در تمامی این تعاریف مشترک است نوعی هنجارشکنی و تخطی از هنجار‌های اخلاقی و قانونی در عملکرد اداری و سازمانی است و از این رو است که فساد اداری و تعریف آن تابعی از هنجار‌های مورد قبول در هر جامعه و فرهنگ می‌شود.

فساد اداری دلایل مختلفی دارد اما مهم‌ترین آن فقر اقتصادی و نابسامانی‌های درآمدی کارکنان سازمان‌هاست. از دیگر دلایل فساد‌های اداری می‌توان به فقر فرهنگی، عدم وجود باورهای استوار اخلاقی، نبود مقررات و قوانین بازدارنده، نظام‌های کنترلی موثر و… نام برد. البته شاید مهم‌ترین دلیل اشاعه فساد اداری نبود ساختار‌های شفاف و روشن انجام امور در سازمان‌هاست. در محیط‌های اداری غیرشفاف و مبهم امکان کجروی‌های اداری افزایش می‌یابد و انجام رفتار‌های فسادآلود تسهیل می‌شود بنابراین شاید به جرات بتوان ادعا کرد که موثرترین شیوه‌های مبارزه با فساد اداری خروج از فضای تاریک و شفاف‌سازی محیط و ساختار‌های اداری است.

مسوولیت‌‌پذیری فراموش شده

در همین راستا امیرمحمود حریرچی جامعه‌شناس در خصوص بوروکراسی اداری به «جهان‌صنعت» گفت: اصل بوروکراسی در جهان امروزی امری الزامی است زیرا وقتی قوانین و مقرراتی را وضع می‌کنیم، باید همگان از آن پیروی کنند. این در حالی است که امروزه این قوانین و مقررات در حوزه ادارات از مسیرش خارج شده است. به جای اینکه یک بوروکراسی اداری پویا و فعالی داشته باشیم و در جهت سرعت بخشیدن انجام امور به ویژه در رابطه با ارباب رجوع‌ها ثابت‌قدم باشیم. تمام مراحل اداری به اصطلاح به کاغذبازی تبدیل شده است. اگر در حال حاضر فردی سروکارش به سازمان‌های دلتی بیفتد باید مسیر طولانی را طی کند. چه‌بسا بدتر از آن این است که بوروکراسی‌های اداری تنها برای عامه مردم است. نورچشمی‌ها از این روند طولانی اداری معاف هستند. امروزه افراد بسیاری به دلیل رابطه‌هایی که دارند، برای پرداخت مالیات خود تمام بوروکراسی‌های اداری را دور می‌زنند. زمانی که دور زدن در بوروکراسی مطرح می‌شود، برای عامه مردم به مصیبتی تبدیل می‌شود که بابت کوچک‌ترین موضوعی باید مسیر طولانی را طی کنند. امروزه سیستم‌های اداری ما فاسد شده است. آنها در نظر نمی‌گیرند که فرد مراجعه‌کننده ارباب‌رجوع است در حالی که در ادارات مردم را ارباب نمی‌دانند. در همین راستا مردم هم بر این تصورند که چرا زور این افراد فقط به مردم عامه می‌رسد. این‌گونه موضوعات بسیار تاسف‌آور است. اساسا به عقیده بنده سبک اداره مملکت و سیاست‌های جاری آن غلط است در صورتی که برای اداره مملکت قبل از هر چیزی باید رابطه دولت و ملت ایجاد شود. نباید مردم درگیر دغدغه‌های بوروکراسی اداری و حقوق شهروندی باشند. چرا این همه قوانین داریم ولی اجرا نمی‌شود؟ این روزها وعده‌وعیدهای زیادی به مردم داده می‌شود اما هیچ‌کدام اجرایی نمی‌شود. فریاد اعتراض‌های مردم هم به گوش کسی نمی‌رسد. به همین دلیل مردم از شعارهای مسوولان خسته شدند زیرا تمام این شعار‌ها فقط روی کاغذ است. از سویی کاغذ شده حاکم مملکت.

وی افزود: وقتی کارمندان ادارات دولتی در قبال شهروندان احساس مسوولیتی نمی‌کنند، فرهنگ پشت گوش انداختن هم به امری عادی تبدیل می‌شود. متاسفانه سلسله‌مراتب‌های اداری به جای اینکه کنار یکدیگر باشند مدام زیرآب همدیگر را می‌زنند. از سویی وقتی کارمند اداره‌ای از مدیر و بالاسری خود حمایتی نمی‌بیند آن هم تمام عقده درونی‌اش را بر سر ارباب رجوع بیچاره خالی می‌کند. کارشناس‌های اداری در کشورهای توسعه‌یافته در یک سیستم اداری پویا فعالیت می‌کنند. کارشناس‌ها در کشورهای دیگر اختیارات زیادی دارند. اگر فردی در آنجا دچار مشکلی شود می‌داند که کارشناس دارای اختیاراتی است و او در جهت کمک کردن تمام تلاشش را بدون هیچ چشمداشتی انجام می‌دهد در حالی که تمام مراحل اداری در ایران به پارتی‌بازی تبدیل شده است. متاسفانه از طرفی برخی از کارمندان اداری به گرفتن رومیزی رسمی و مدیران آنها هم به زیرمیزی عادت کردند. این روزها مدیران حقوق نجومی دریافت می‌کنند در حالی که هیچ نقشی هم در مدیریت آن دستگاه ندارند. به همین دلیل اگر امروزه وارد ادارات دولتی شویم، می‌بینید که مردم مدام در حال دعوا با کارمندان و کارشناس‌ها هستند. علی‌الخصوص حالا که فشارهای اقتصادی بر همه تاثیر گذاشته و کم‌کاری سیستم‌های اداری مردم را عصبی‌تر از پیش کرده است. وقتی فردی زیر میزی می‌گیرد، یعنی اختیار دارد در صورتی که بدون زیرمیزی هم می‌توان اختیار داشت. اگر سیستم اداری بتواند شفاف و درست مدیریت کند ناخودآگاه کارمندان اختیار و مسوولیت هم خواهند داشت.

درآمد پایین کارمندان دولتی

این جامعه‌شناس در خصوص حقوق پایین کارمندان اظهار کرد: متاسفانه وقتی دریافتی‌های کارمندان بسیار پایین است در نتیجه انگیزه آنها هم برای قبول مسوولیت کاهش پیدا می‌کند. امروزه آنها حداقل حقوق‌ها را دریافت می‌کنند که با این گرانی و تورم‌ها از صبح زود تا شب سر کار رفتن چیزی جز افسردگی و بی‌میلی برای کارمندان به جا نمی‌ماند. کارمندان این روزها اختیاراتی ندارند و حقوق‌های مکفی هم دریافت نمی‌کنند. به همین سبب بی‌میلی‌ای که در بین آنها به وجود آمده کمی عادی است. دولت باید برای آنها فکری کند. حداقل به نسبت کاری که انجام می‌دهند حقوق کافی هم دریافت کنند. البته باید توجه داشت که بدون بوروکراسی اداری نمی‌توان کشور را در دنیای مدرن امروز اداره کرد. اگرچه بوروکراسی باید پویا باشد نه اینکه تبدیل به گردش کاغذ شود.

شعار حقوق شهروندی

حریرچی با تاکید بر اینکه روحانی در خصوص حقوق شهروندی قدمی برنداشت، بیان کرد: به عقیده من دولت روحانی در خصوص اصلاح بوروکراسی اداری و حفظ حقوق شهروندی هیچ کاری نکرد. اصلی‌ترین وعده‌ای که روحانی مطرح کرد حقوق و تکالیف شهروندی بود ولی این حقوق هرگز قانونی نشد. همچنین در حد یک منشور ابلاغ شد و امروزه هیچ ارزشی ندارد. این روزها هم با تعلل در تهیه واکسن برای مردم نشان داد که مردم هیچ ارزشی برای او ندارد. در پی آن سرمایه اجتماعی و اعتماد بین ملت و دولت به طور کلی از بین رفته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 176499
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا