سردار علیه سردار

به گزارش جهان صنعت نیوز: بیرون آمدن او از فهرست گمانه‌ها و ایستادن در صف کاندیداهای جدی از دو منظر تاثیرش بر آرایش نیروهای سیاسی اصولگرا و همچنین نتیجه انتخابات قابل توجه است. هر دو اینها اما مستلزم آن است که بدانیم سعید محمد کیست؟ از کجا آمده؟ چه بخشی از اصولگرایان را نمایندگی می‌کند؟ رجل سیاسی محسوب می‌شود یا خیر؟ قصد همراهی با مجموعه جبهه اصولگرایی را دارد یا نه؟ اصلا هدف از کاندیداتوری او فرستادنش به پاستور است یا بهشت و سایر کرسی‌های پراهمیت؟

معرفی سردار دکتر مهندس

ویکی‌پدیا منبع موثقی نیست اما اگر فصل انتخابات باشد و هدف بررسی سوابق یک نامزد قطعا قابل مراجعه است زیرا حتما خودش یا مشاوران و تیم رسانه‌اش به آن سر زده و اطلاعات را اگرچه مطابق میل خود اما به روز کرده‌اند. بر همین اساس باید گفت که این نامزد ۵۲ ساله از ۱۹ سالگی عضو سپاه بوده، دکترای مهندسی عمران دارد، هفت سالی مدیرعامل گروه سپاسد (وابسته به قرارگاه خاتم) بوده و از سال ۱۳۹۷ تا همین یکشنبه قبل هم فرمانده این قرارگاه بوده است.

چالش تایید صلاحیت

نه سابقه سیاسی دارد و نه مدیریت در جایی غیر از شرکت‌های وابسته به سپاه لذا اصلا معلوم نیست که از سوی شورای نگهبان به عنوان رجل سیاسی شناخته شود! حامیانش اما انگار خیال‌شان از این بابت راحت بوده و به امور دیگر مثل مهیا کردن زمینه ردصلاحیت سایر رقبا می‌پردازند.

تمرکز بر رسانه‌

حامیانی که محمد را مصداق بارز جوان انقلابی و مناسب‌ترین فرد برای برپا کردن دولت مد نظر رهبری دانسته و معرفی ‌می‌کنند، از ماه‌ها قبل تمرکز خود را بر این امر گذاشته و به شکلی قابل توجه محمد را در میان گزارش‌ها و اخبار روزنامه‌ها حتی از نوع اصلاح‌طلب جای دادند. این‌گونه فعالیت‌ها که بهتر است وارد جزئیات آن نشویم در ماه‌های منتهی به انتخابات البته طبیعی است و محمد تنها کاندیدایی نیست که این راه را می‌رود. ظرافت و دقت در این عرصه اما اهمیت ویژه‌ای دارد و گویا تیم رسانه‌ای او متوجه آن نیستند. شاهدش نیز گاف‌‌‌شان در خرید کانال‌های تلگرامی که اسکرین‌شات‌های مربوط به آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

ترفند رقیب‌تراشی

درست در همین حال که در رجل سیاسی بودن و ضرورت جدی گرفتن سعید محمد تردیدهایی وجود دارد، شاهد بالا گرفتن دعوای او و قالیبافی‌ها می‌شویم! این طور که معلوم است سردار دکتر مهندس قصد از میدان به در کردن سردار دکتر خلبان را دارد. شاهدش نیز انتشار اخباری با این مضمون که جناب محمد کار و زندگی را کنار گذاشته و تخلفات عیسی شریفی و نزدیکان قالیباف را گزارش و تحویل شورای نگهبان داده است! اخباری که بر اساس شنیده‌ها تعمدا به بیرون درز کرده و بعد هم تکذیب می‌شود!

این موضوع نیز از دو جهت قابل تامل است؛ اول اینکه معلوم نیست باید اصل خبر را باور کنیم یا تکذیبیه را. دوم اینکه معلوم می‌شود ترفند مشاوران محمد برای بزرگنمایی او در این انتخابات رویارویی با قالیباف است.

بازی در زمین اصلاح‌طلبان

دیگر موضوع قابل توجه در این ماجرا بازی تیم محمد در زمین اصلاح‌طلبان است. رصد روزنامه‌ها و سایت‌ها در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که بیشترین حجم از گزارش درباره محمد را «اعتماد» نوشته است. «شرق» و سایرین هم البته از توجه به او غافل نشده‌اند اما بازی اصلی تازه شروع شده است. شاهد آن نیز گزارش مفصل کانال تلگرامی امتداد که نزدیک به حزب اتحاد ملت در این باره است؛ گزارشی که این رسانه اصلاح‌طلب را در جایگاه حامی محمد و مخالف قالیباف قرار می‌دهد! این جانبداری مساله قابل تاملی است زیرا قبل از آنکه در رقابت‌های درون‌جریانی محمد و قالیباف تاثیری بگذارد، مخاطب را دچار سردرگمی می‌کند. چرا باید یک رسانه اصلاح‌طلب در دوگانه محمد – قالیباف جانب یکی را بگیرد؟ از موفقیت جناح خود در انتخابات ناامید است و می‌کوشد که طرف خود را انتخاب کند؟ قالیباف را رقیبی جدی‌تر دانسته و قصد دارد به این بهانه حسابش را برسد؟ در محمد چه دیده که از وی حمایت می‌کند؟ و سوالاتی از این دست.

نسبت محمد با جامعه

تمام تلاش تیم رسانه‌ای و حامیان محمد در یک سال و چند ماه گذشته به اینجا رسیده که اکنون دیگر نامش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به خصوص توئیتر مطرح است. اما مساله اینجاست که او برای رییس‌جمهور شدن با یک جامعه هدف به مراتب بزرگتر سر و کار دارد؛ جامعه‌ای که قطعا به پایتخت و چند کلانشهر دیگر محدود نیست. جامعه‌ای که همه افراد آن توئیتر و تلگرام ندارند. جامعه‌ای که محمد را به قدر نمی‌شناسد که غیر از سپاهی بودن در تعریف او حرفی بزند. افزایش توئیت‌هایی با مضمون شنیده شدن نام سعید محمد از سوی عموم مردم در روزهای اخیر حاکی از آن است که تیم وی به این ضعف خوب واقف است و البته برای رفع آن خوب فکر نکرده است.

محمد و آرایش نیروهای سیاسی

گذشته از رویکرد اصلاح‌طلبان، امکان عبور سعید محمد از فیلتر دستگاه‌های نظارتی یا مساله استقبال یا عدم استقبال مردم از وی، موضوع کاندیداتوری او در مرکز توجه است زیرا می‌تواند بر آرایش نیروهای سیاسی اصولگرا اثرگذار باشد. برخی معتقدند که کاندیداتوری او موجب حذف قالیباف و دیگر گزینه‌های نظامی از عرصه رقابت است. برخی دیگر اما از ائتلاف احتمالی بین سعید محمد و محسن رضایی می‌گویند. ائتلافی بنا به گزارش اخیر «شرق» محمد را زیرمجموعه محسن رضایی قرار می‌دهد و به بنا به گزارش دیروز امتداد، یا شکل نمی‌گیرد و یا محسن رضایی را به زیرمجموعه سعید محمد بدل می‌کند.

همراهی محمد با مجموعه اصولگرایی

یکی دیگر از وجوه قابل توجه در بررسی آثار کاندیداتوری سعید محمد، نحوه تعامل او با سازوکار انتخاباتی جبهه اصولگرایی است. گذشته از اینکه هنوز معلوم نیست این جریان سیاسی با شورای وحدت به میدان می‌آید یا شورای ائتلاف، باید دید سعید محمد از جمله کاندیداهایی است که به ایجاد اجماع کمک می‌کند یا از آن دست کاندیداهایی که در هر شرایطی به کار خود ادامه می‌دهد. این نگرانی به قدری جدی است که همین چند روز قبل روزنامه «اعتماد» در گزارشی با اشاره به مواضع و رویکردهای محمد از شکل‌گیری دوقطبی رییسی – محمد در صورت کاندیداتوری رییس قوه قضاییه نوشته بود.

هدف اصلی

موضوع کاندیداتوری سعید محمد را نمی‌توان بررسی کرد و به این نکته نپرداخت که برخی گمان می‌کنند طرح نام او به عنوان نامزد ریاست جمهوری اساسا یک بازی تبلیغاتی است! بر اساس این گمانه محمد، حامیانش و تصمیم‌گیرندگان اصلی در جبهه اصولگرایی خوب می‌دانند که وی در قد و قواره ریاست جمهوری نیست و اگر بنا دارند این مهم روزی محقق شود باید از پله‌های پایین‌تری همچون شهرداری تهران شروع کنند. منطق این گمانه آن است که مطرح کردن محمد به عنوان گزینه شهرداری در حالی که هنوز کسی او را نمی‌شناخت مقدور نبوده و تصمیم‌گیرندگان پشت پرده برای آنکه به هدف خود برسند ناچار بوده‌اند در گام نخست او را تحت عنوان نامزد ریاست‌جمهوری به جامعه بشناسانند و بعد هم وی را به «بهشت» بفرستند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 176537
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا