حرف امام (ره) درباره فعالیت سیاسی نظامیان روشن است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برخی موافقان به بهانه اینکه شرایط مساعد است و جامعه پذیرش رییس‌جمهوری نظامی را دارد، کوشیدند این ایده را به مرحله اجرا بگذارند. چیزی که آن زمان اصلاح‌طلبان حتی به خواب هم نمی‌دیدند تا این حد جدی شود. هرچند که در ابتدا سردار اسماعیل کوثری، منتقدان را به «جنگ روانی» علیه «بچه‌های سپاه» متهم کرد، اما حالا آنچه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را متفاوت از انتخابات ادوار گذشته می‌کند، تعدد کاندیداهای نظامی در انتخابات پیش‌رو است چرا که تا پیش از این رقابت انتخاباتی بین جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بود و حالا به نظر می‌رسد رقابت جدی بین کاندیداهای نظامی شکل گرفته است!

سردار حسین دهقان از ماه‌ها پیش کاندیداتوری خود را اعلام کرد و حالا خبر آمده که علاوه بر محسن رضایی و محمدباقر قالیباف که کاندیداهای نظامی پیش از این بودند، سعید محمد، فرمانده ارشد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که تا‌کنون کسی حضورش در انتخابات را جدی نمی‌گرفت با کناره‌گیری از پست نظامی و انتشار ویدئویی در این باره، کاندیداتوری و حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را رسما اعلام کرده است.

رییس‌جمهوری نظامی از نظر موافقان و مخالفان

حضور نظامیان در انتخابات هم مثل هر اتفاق دیگری موافقان و مخالفانی دارد، اما به دلیل اهمیت موضوع مخالفان آن صراحتا به بیان دلایل خود از جمله سخنان بنیانگذار انقلاب مبنی بر منع دخالت نظامیان در انتخابات می‌پردازند و موافقان حضور نظامیان به توجیه و تفسیر از سخنان امام خمینی روی آورده‌اند.

مخالفان این امر رییس‌جمهوری نظامی را مترادف با نظامی‌گری در کشور دانسته‌اند، اما موافقان به ذکر دلایل و رد این ادعا اصرار دارند. عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصولگرا با رد این ادعا معتقد است که رهبری اجازه نظامی‌گری را در کشور نمی‌دهند. این فعال سیاسی اصولگرا در توجیه این موضوع، نظامی بودن را یک حرفه مثل پزشکی یا مهندسی می‌داند و می‌گوید: «خصوصیات اصلی یک نامزد این است که در چارچوب قانون حرکت کند نه در چارچوب قانون نظام‌گری یا نظام پزشکی یا نظام مهندسی. هر کدام از اینها بیایند به نظامات خودشان پایبند نخواهند بود، به قانون اساسی و چارچوب‌های کلان کشور پایبند می‌شوند.»

سلیمی‌نمین سعی دارد شخص نظامی را از نظامی‌گری مبرا بداند. او در این باره گفته است: «در سخت‌ترین شرایط نه امام و نه رهبری نپذیرفتند که حتی انتخابات را تاخیر بیندازیم و یک شرایط ویژه اعمال کنیم. در شرایط جنگ بعضی‌ها مایل بودند که یک شخصیت نظامی هم امور اداری کشور را به عهده داشته باشد هم امور جنگ را در دست داشته باشد، اما امام هرگز نپذیرفت، امروز هم رهبری چنین چیزی را نخواهند پذیرفت که چارچوب‌های قواعد دموکراسی را کنار بگذاریم و نظامی‌گری را در کشور دنبال کنیم، به هیچ‌وجه چنین چیزی مدنظر نخواهد بود.»

حسین دهقان کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم با برداشت و نگاه خود از رییس‌جمهوری نظامی و نظامی‌گری سعی دارد تفسیر خاص خود را ارائه دهد. او در تحلیل خود و جداسازی دوقطبی شکل گرفته از رییس‌جمهوری نظامی و غیرنظامی در کشور به «برنا» گفته است: «معتقدم به جای نگرانی از «صنف» نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید تلاش کنیم تا اهمیت «شایسته‌گزینی» و شاخص‌های فرد شایسته وارد ادبیات جامعه شود. همان‌گونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می‌شود، نامزد شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست و با فرد غیرنظامی هیچ تفاوتی ندارد.»

او البته دلیل نگرانی‌ها از رییس‌جمهوری نظامی را منوط به حضور سازمان‌یافته نظامیان در انتخابات دانست و گفت: «البته من هم این نگرانی را دارم زمانی که نظامیان سازمان‌یافته بخواهند یک جایگاه سیاسی را اشغال کنند که شدیدترین نوع آن کودتا و در حداقل‌ترین سطح روی کار آمدن یک نظامی به کمک سایر نظامیان است که هر دو حالت مذموم و غیرقابل قبول است.»

برداشت شخصی از سخنان امام خمینی

سردار دهقان همچنین در تحلیل خود از سخنان امام خمینی مبنی بر ممانعت از حضور نظامیان در انتخابات، دست به تحریف زد و گفت: «این استدلال مصداق این سخن امیرالمومنین خطاب به خوارج است، کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ. در وصیتنامه امام آمده است که نظامیان در سیاست نباید ورود کنند اما این به معنی این است که نظامیان نباید ابزار جناح‌های سیاسی بشوند.»

نکته‌ای که مورد انتقاد و اعتراض حسین انصاری‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس قرار گرفت.

نمی‌شود حرفه نظامی و استراتژی جنگی داشت اما سیاستمداری بی‌طرف بود

حجت‌الاسلام انصاری‌راد در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» نسبت به تفسیر شخصی کاندیداها و حامیان رییس‌جمهوری نظامی از سخنان بنیانگذار انقلاب در ممنوعیت ورود نظامیان به انتخابات گفت: «نظر امام راحل مشخصا شفاف است و عین عبارت و کلام امام این است که نباید نظامیان وارد سیاست شوند و کسی نمی‌تواند این سخنان را تحریف کند.»

حجت‌الاسلام انصاری‌راد ضمن مخالفت با ورود نظامیان به انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: «اگر نظامیان وارد انتخابات شوند از مسوولیت نظامی خود درمی‌مانند. همچنین زمانی که یک نظامی وارد این عرصه شود، چون نظامی تفنگ و اسلحه دارد و طرفدارانی در بدنه سپاه و ارتش، این کار برای کشور خطرناک است. حکمت حرف امام در این است.»

این نماینده ادوار ضمن مخالفت با رییس‌جمهوری نظامی، تفکر نظامی‌گری را نیز مضر دانست و گفت: «تفکر نظامی‌گری بسیار خطرناک است و در میانمار و پاکستان شاهد آن هستیم و در دنیای عاقل ارتش کار خودش را می‌کند و ملت کار خودش را انجام می‌دهد. پس انتخابات نباید آلوده به نظامی‌گری شود.»

او ضمن رد ادعای موافقان رییس‌جمهوری نظامی از جمله سلیمی‌نمین و حسین دهقان که نظامی بودن را با نظامی‌گری متفاوت می‌دانند، گفت: «این حرف را قبول ندارم. نمی‌شود حرفه شخص نظامی‌گری و جنگ باشد و استراتژی جنگی داشته باشد اما سیاستمدار بی‌طرف باشد. این حرف‌ها با هیچ عقلی جور درنمی‌آید. نظامی، نظامی است و استراتژی و اصولش نظامی است و نگاهش به  کشور نظامی است و با سیاستمداری که به نان، شکم، سفره، بهداشت، نیازها و فرهنگ مردم نگاه می‌کند، متفاوت است.»

این فعال سیاسی و نماینده سه دوره مجلس تاکید کرد: «رییس‌جمهوری نباید نظامی باشد و از نگاه نظامی‌گری هم به کشور باید منزه باشد تا بتواند به نیازهای واقعی مردم توجه کند. این حرف که حرفه نظامی با نظامی‌گری متفاوت است، حرف و شعار انتخاباتی است و نباید آن را جدی گرفت.»

این نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس در ادامه توضیح داد: «جدا از این کشور در اختیار اراده ملت است و بر حسب قانون اساسی آنچه رییس‌جمهوری، نمایندگان مجلس، اعضای شوراها و خبرگان رهبری را تعیین می‌کند رای و اراده مردم است که باید بتوانند در انتخاباتی آزاد این کار را انجام دهند. بنابراین جمله معروف امام راحل درباره حضور نظامی‌ها در انتخابات هم بسیار شفاف است و نیاز به توضیح یا تفسیر ندارد. امام راحل آنها را از این عرصه منع کرده چرا که اگر وارد شوند هم خودشان و هم کشور را تضییع می‌کنند. این حرف حکمتی دارد و نباید آن را نادیده گرفت.»

انصاری‌راد با تاکید بر اینکه جدا از رییس‌جمهوری نظامی یا غیرنظامی، باید اجازه دهیم در انتخاباتی آزاد مردم رای و نظر خودشان را اعلام کنند، گفت: «پیشنهادم این است که مقام رهبری اجازه دهند هر دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات حضور داشته باشند. البته مراد من از اصلاح‌طلب، فقط اصلاح‌طلبان اصطلاحی نیست بلکه جدا از احزاب شناخته‌شده، برخی شخصیت‌های مستقل مثل آقایان سریع‌القلم، زیباکلام، خانم ستوده و… هم هستند که اصلاح‌طلب هستند و کارشناس. مملکت‌شان را دوست دارند و هرگز راضی نیستند که خللی به کشور وارد شود و خواستار اصلاح امورند.»

این نماینده چند دوره مجلس با تاکید بر اینکه باید زمینه انتخابات آزاد و به دور از رد صلاحیت‌های تنگ‌نظرانه فراهم شود، گفت: «باید زمینه‌ای فراهم شود که همه سلایق اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخاباتی آزاد و جدای از فیلترهای تنگی که فقط افرادی خاص از آن عبور می‌کنند، بتوانند در انتخابات شرکت کنند و مردم هم بتوانند به گزینه مدنظر خود رای بدهند. هر چند که ورود نظامی‌ها به انتخابات ممنوع است اما اگر انتخابات آزاد برگزار شود، این مردم هستند که در نهایت تصمیم می‌گیرند به چه کسی رای بدهند.»

انصاری‌راد فیلتر شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها را به مثابه این مثال دانست و گفت: «در صورتی که فیلتر شورای نگهبان مانع از ورود بسیاری به عرصه انتخابات شود، حکایت آش خاله است که بخوریم یا نخوریم به پایمان نوشته می‌شود.»

جنگ روانی میان موافقان و مخالفان رییس‌جمهوری نظامی با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تندتر می‌شود و هر یک از سوی خود می‌کوشند افکار عمومی را با خود همراه کنند. جدای از اینکه شورای نگهبان اعلام کرده حضور شخص نظامی در صورت استعفا برای انتخابات ریاست‌جمهوری منع قانونی ندارد، اما باید دید که این امر چقدر از سوی جامعه مورد پذیرش قرار می‌گیرد. ضمن اینکه باید دید در صورت داشتن انتخاباتی آزاد و حضور نامزدهای اصلاح‌طلب که در بین جامعه اقبالی دارند، چقدر گرایش جامعه به سمت رییس‌جمهوری نظامی جدی خواهد بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 176710
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا