بمب سیاسی در برزیل

به گزارش جهان صنعت نیوز: با تصمیم دیوان عالی برزیل برای لغو مجموعه‌ای از حکم‌های قضایی علیه لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رییس‌جمهور پیشین این کشور، احتمالا این مقام عالی‌رتبه سابق این کشور آمریکایی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی برزیل در مقابل ژائیر بولسونارو رییس‌جمهور فعلی برزیل شرکت خواهد کرد.

بنا بر گزارش گاردین، حکم دیوان عالی برزیل که تحلیلگران آن را یک بمب سیاسی می‌نامند، به مفهوم آن است که لولا داسیلوا قطعا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲، ژائیر بولسونارو را به چالش خواهد کشید. توماس تراومان، ناظر سیاسی مستقر در ریودوژانیرو در این خصوص تصریح کرد: انتخابات امروز آغاز می‌شود، تقریبا بعید است که لولا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل نشود. اگر مدل آمریکایی آن را بخواهیم بیان کنیم، شبیه رقابت سندرز مقابل ترامپ است.

روزنامه اقتصادی برزیلی «والور اکونومیکو» نیز در خصوص حکم دیوان عالی برزیل نوشت: «لولا به بازی بازمی‌گردد». لولا در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ برای دو دوره، رییس‌جمهور بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین (برزیل) بوده و شاهد دوره تاریخی رشد اقتصادی و کاهش فقر در برزیل بود.

سال ۲۰۱۴ به دنبال آغاز بررسی پرونده فساد مالی در شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» در برزیل، شمار زیادی از مقامات این کشور با اتهامات فساد مالی روبه‌رو شدند. این پرونده جنجال‌های بسیاری را در این کشور منطقه آمریکای جنوبی به همراه داشت. داسیلوا نیز در حالی به دریافت رشوه از یک شرکت ساختمانی به نام «او‌ای اس» محکوم شد که براساس اعلام دادستان‌ها هدف از این کار تسهیل قرارداد این شرکت ساختمانی به شرکت «پتروبراس» بود. از زمان زندانی شدن داسیلوا برای گذراندن محکومیت ۱۲ساله، حامیان وی بارها به این حکم اعتراض کرده و خواهان آزادی او شده بودند.

لولا که سیاستمدار حزب کارگران (PT) برزیل است و هم اکنون ۷۵ سال دارد، امیدوار بود که در سال ۲۰۱۸ برای سومین بار به عنوان رییس‌جمهور کشورش پیروز شود، اما به رشوه‌خواری متهم شد و یک سال و نیم در زندان محبوس بود و راه برای پیروزی بولسونارو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ برزیل هموار شد.

داسیلوا که به عنوان یک چهره چپگرا محبوبیت فراوانی در میان مردم برزیل دارد، سه سال پیش به اتهام فساد مالی به زندان رفت اما بارها تاکید داشت که این پرونده علیه او با مقاصد سیاسی طرح شده است. او در جریان پرونده فساد دولتی به نام «عملیات کارواش» که رسوایی بزرگی در ارتباط با رد و بدل‌شده رشوه میان سیاستمداران و تجار به راه انداخت، محاکمه شده و به زندان افتاده بود.

لولا پس از گذراندن ۵۸۰ روز در پشت میله‌های زندان، در نوامبر ۲۰۱۹ آزاد شد، اما محکومیت او باعث شده بود که از تمامی حقوق سیاسی خود محروم شود.

دسون فاچین، قاضی دیوان عالی ونزوئلا دوشنبه گذشته طی حکمی اعلام کرد که دادگاه شهر کوریتیبا صلاحیت محاکمه لولا به اتهام فساد را نداشته و او باید در دادگاه‌های فدرال شهر برازیلیا پایتخت برزیل محاکمه می‌شده است.

لولا داسیلوا که به پسر واکسی معروف است، در آوریل سال گذشته میلادی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ را کم اهمیت جلوه داد، اما بولسونارو را متهم کرد که با واکنش نامتناسب خود به شیوع ویروس کرونا، مردم برزیل را به سمت کشتارگاه سوق می‌دهد.

طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز‌هاپکینز»، برزیل با ۱۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۶۶۵ مورد ابتلا و ۲۶۶ هزار و ۳۹۸ مورد فوتی، بعد از ایالات متحده و هند در رده سوم کشورهای جهان با بیشترین آمار مبتلایان به کووید۱۹ قرار دارد.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، حکم دیوان عالی برزیل برای لغو احکام قضایی علیه لولا داسیلوا را یک نقطه عطف و خبری مثبت تلقی کرده‌اند. تراومان در این خصوص گفت: «اگر کاملا با بولسونارو مخالفید، این حکم دیوان عالی برزیل خبر خوبی است، زیرا نامزدی داریم که به طرز غیرقابل انکاری قدرتمند و محبوب است و می‌تواند بولسونارو را شکست دهد.»

گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که لولا داسیلوا همچنان در برزیل یک چهره بانفوذ و با جذابیت‌های خاص تلقی می‌شود و طرفداران زیادی در بین قشر کارگر برزیل دارد و در دوران ریاست‌جمهوری خود، با اجرایی طرح‌هایی رفاه اجتماعی و دست و دلبازانه، میلیون‌ها کارگر را از فقر رها کرد.

برآورد موسسات نظرسنجی نشان می‌دهد که در بین ۱۰ کاندید احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ برزیل، لولا داسیلوا از شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری برخوردار خواهد بود. در این نظرسنجی ۵۰ درصد از ۲۰۰۲ نفری که با آنها مصاحبه شده گفته‌اند که «به طور حتم» یا «احتمالا» به لولا رای می‌دهند. ۴۴ درصد آنها هم گفته‌اند که هیچ‌وقت به او رای نخواهند داد. اما آمار کسانی که گفته‌اند به هیچ وجه به بولسونارو رای نمی‌دهند ۵۶ درصد است.

بولسنارو که در یک سال گذشته به علت نحوه مدیریت شیوع کرونا در برزیل، مورد انتقاد وسیع قرار گرفته، در واکنش به این رای، قاضی دیوان عالی، ادسون فاچین را به سوگیری در هنگام صدور رای متهم کرده است. در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی برزیل و در حالی که عموم نظرسنجی‌ها لولا را با فاصله برنده انتخابات نشان می‌داد، او در پرونده فساد مالی موسوم به «عملیات کارواش» به تحمل نزدیک به ۹ سال زندان محکوم شد و با حذف لولا از صحنه، ژائیر بولسونارو که گرایش‌های دست راستی شدیدی دارد به قدرت رسید.

ژائیر بولسونارو رییس‌جمهوری برزیل به‌سرعت به رای اخیر دادگاه واکنش نشان داد و گفت که دولت حزب کارگر به رهبری داسیلوا «فاجعه‌بار بوده. فکر می‌کنم مردم برزیل نمی‌خواهند چنین نامزدی حتی در انتخابات بعدی حضور داشته باشد، چه برسد به آن که انتخاب هم بشود.»

دولت کنونی برزیل می‌تواند درباره این حکم فرجام‌خواهی کند گرچه پرونده‌های دیگری علیه لولا داسیلوا در برازیلیا و سائوپائولو جریان دارد اما فرآیند دادرسی آن پرونده‌ها تا صدور رای فاصله زیادی دارند.

انتخابات آینده ریاست‌جمهوری برزیل اکتبر سال آینده برگزار خواهد شد و کارشناسان می‌گویند با وجود نامزدی بولسونارو و حضور احتمالی داسیلوا که هنوز در برزیل محبوبیت دارد، آرا به ‌احتمال بسیار میان این دو قطب تقسیم خواهد شد و نامزدهای دیگر بخت چندانی نخواهند داشت.

به دنبال انتشار خبر تبرئه لولا داسیلوا، شماری از روسای جمهوری و سیاستمداران جهان واکنش نشان دادند. آلبرتو فرناندز رییس‌جمهوری آرژانتین در صفحه توئیترش نوشت: خوشحالم که لولا تمام حقوق سیاسی‌اش را دوباره به دست آورد. همه اتهام‌هایی که با هدف آزار و حذف او از فعالیت سیاسی صادر شده بود، لغو شد. عدالت به اجرا درآمد.

پابلو ایگلسیاس دبیر کل حزب «پودِموس» اسپانیا نیز اعلام کرد: طرح اتهام علیه لولا برای ممانعت از نامزدی او در انتخابات و باز کردن مسیر برای راست‌افراطی، نمونه‌ای از عملکرد جدید قدرت‌های بزرگ است. به امید پیروزی لولا داسیلوا.

اوو مورالس رییس‌جمهوری سابق بولیوی نیز ضمن ابراز مسرت از تبرئه داسیلوا نوشت: دادگاه عالی، احکام علیه او را باطل کرد و بدین ترتیب حقوق سیاسی به داسیلوا بازگردانده شد.  این در حالی است که ژائیر بولسونارو، رییس‌جمهوری راستگرای افراطی برزیل در واکنش به پیروزی داسیلوا در دادگاه عالی گفت، مردم برزیل از نامزدی لولا در انتخابات ۲۰۲۲ استقبال نخواهند کرد.

در صفحه حزب کارگران برزیل در شبکه توئیتر که لولا در سال ۱۹۸۰ آن را تاسیس کرده است، پیام «لولا بی‌گناه است» مشاهده می‌شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 176715
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا