برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی سیستان و بلوچستان، گیلان و تهران تصویب شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «بنفشه زهرایی» افزود: در فاز نخست برنامه سازگاری با کم‌آبی سیستان و بلوچستان در افق ۱۴۰۵، صرفه‌جویی معادل ۴۸۰ میلیون مترمکعبی پیش‌بینی شده که از این مقدار ۳۰۳ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و ۱۷۷ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی بیان‌داشت: طبق این برنامه شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ۲۹۹ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی خواهد کرد که ۶۷ میلیون مترمکعب از این مقدار را با همکاری سازمان جهاد کشاورزی به صورت مشترک انجام خواهد داد.

به گفته این مسوول، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری به ترتیب ۱.۱۵ و ۲.۸ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی خواهند داشت. 

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تصریح کرد: به منظور صرفه‌جویی از منابع آب سطحی، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان محیط زیست به ترتیب ۳۵ و ۱۲۸ میلیون مترمکعب از طریق کاهش تبخیر، صرفه‌جویی خواهند کرد.

وی ادامه‌داد: سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب نیز طبق برنامه‌های اعلام شده به ترتیب صرفه‌جویی‌هایی معادل ۱۲.۳ و ۱.۶ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی انجام خواهند داد.

زهرایی با اشاره به برنامه سازگاری با کم‌آبی استان گیلان، اظهار داشت: مطابق با این برنامه، در پایان برنامه هفتم توسعه نزدیک به ۵۰ میلیون مترمکعب در برداشت آب استان صرفه‌جویی خواهد شد که از این میزان ۱۷ میلیون مترمکعب در اثر اقدام‌های شرکت آب منطقه‌ای، ۱۰ میلیون مترمکعب در اثر اقدام‌های شرکت آب و فاضلاب استان و ۱۲.۶ میلیون متر مکعب حاصل از اجرای برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خواهد بود.

وی افزود: همچنین طبق برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوب شده، سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی متعهد به کاهش برداشت ۱۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی استان شد.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تصریح‌کرد: در برنامه سازگاری با کم‌آبی استان گیلان، توجه خاصی به جلوگیری از آلودگی منابع آب و نفوذ آب شور از دریای خزر شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: مطابق با برنامه‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های وظیفه‌مند در استان تهران نیز در فاز نخست برنامه در افق ۱۴۰۵، صرفه‌جویی معادل ۴۲۰ میلیون مترمکعبی پیش‌بینی شده که از این مقدار ۳۹۵.۴ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و ۲۴.۶ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: در کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی استان، سهم بخش شرب و بهداشت ۲۲.۳ میلیون مترمکعب، بخش صنعت ۲۵ میلیون مترمکعب، بخش فضای سبز ۳۳.۱ میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی ۳۱۵ میلیون مترمکعب است.

زهرایی خاطرنشان‌کرد: همه کاهش برداشت از منابع سطحی به‌میزان ۲۴.۶ میلیون مترمکعب نیز برای بخش شرب و بهداشت برنامه‌ریزی شده است.

برپایه این گزارش، کاهش مصارف مورد انتظار در مصارف بخش کشاورزی در اثر اقدام‌های مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد.

همچنین از طریق جایگزینی بخشی از مصارف کشاورزی، صنعت و فضای سبز با پساب به اصلاح مصرف و بهبود کیفی منابع آب به میزان ۱۵۹.۴ میلیون مترمکعب کمک خواهد شد و از طریق تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب پیش‌بینی شده که ۱۲۶ میلیون مترمکعب از منابع آب استان استحصال شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 176957
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا