قطر کوچک و ثروتمند جانشین ایران بزرگ و فقیر

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ایران پیشینه‌ای درخشان دارد که با قطر قابل مقایسه نیست و یکی از کهن‌ترین تمدن‌ها را دارد و در آینده نیز با سپری کردن روزهای دشوار و افتادن در مسیر پیشرفت، آینده‌ای درخشان‌تر را تجربه خواهد کرد. اما در وضعیت امروز درآمد سرانه ایران و قطر و نیز میزان منابع نقدی که دو کشور برای هزینه کردن در امور مثل سوریه دارند که به کمک فوری و نقد نیاز دارد، قابل مقایسه نیست و کفه ترازوی قطر بسیار سنگین‌تر است.

از سوی دیگر روسیه و ترکیه نشان داده‌اند در گرایش‌های جهانی و منطقه‌ای و دوری و دوستی با کشورها به نقد بودن داد‌وستد و سود آنی بیشتر توجه دارند. به همین دلیل است که خبر‌هایی منتشر شده است که این دو همسایه ایران که پرچم دوستی ایران را در هوا تکان می‌دهند بدون توجه به نقش و سهم ایران در وضعیت امروز سوریه، در تازه‌ترین بازی خود بدون اینکه ایران را در مذاکرات مشارکت دهند راه تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) گفت ترکیه، روسیه و قطر در تلاشند برای جنگ ۱۰ ساله سوریه به راه‌حل سیاسی برسند. رییس دستگاه دیپلماسی ترکیه پس از انجام مذاکراتی در دوحه با وزرای خارجه روسیه و قطر گفت: امروز ما یک روند مشاوره‌ای سه‌جانبه جدید را آغاز کردیم. هدف ما بحث درباره چگونگی مشارکت در تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پایدار در سوریه است. اگرچه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته است این سه کشور به دنبال جایگزینی تلاشی نیستند که ترکیه، روسیه و ایران از سال ۲۰۱۷ به طور مشترک برای کاهش درگیری‌ها در سوریه و دستیابی به راه‌حل سیاسی انجام داده‌اند اما به نظر می‌رسد این یک گفتار دیپلماتیک اغواگرانه است.

واقعیت‌ها را باید قبول کرد و در مسیر آنها بهترین تصمیم‌ها را گرفت و از رودر‌رو شدن با واقعیت‌ها هراس نداشت. یکی از این واقعیت‌ها  این است که بدون اقتصاد قوی روزآمد و چشم‌انداز روشن در مسیر پیشرفت واقعی و ثروت‌آفرین  کشورهای جهان با هر پیشینه‌ای شاهد روند کاهنده سهم و نقش جهانی و منطقه‌ای خود خواهند بود.

شوربختانه اقتصاد ایران پس از سه سال تحریم که هنوز ادامه ‌دارد و نیز دو سال تحریم آغاز دهه ۱۳۹۰ و چشم‌انداز کشوری که نمی‌تواند دخل خود را به اندازه خرج خود کند، با همه توانایی‌های دیگر که به درد آینده بلندمدت شاید بخورند در موقعیت پیش‌رونده‌ای قرار ندارد. جانشین کردن قطر به جای ایران از سوی دو همسایه ایران از رخدادهای نامناسب است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 177120
لینک کوتاه :