لازم نیست نمایندگان مجلس جلسات غیررسمی ما را اطلاع‌رسانی کنند

به گزارش جهان صنعت نیوز: عباسعلی کدخدایی در ابتدای نشست از آخرین وضعیت مصوبات مجلس و دولت به خبرنگاران گزارش داد. این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه نشست هم پاسخگوی سوال خبرنگاران بود.

وی با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایرادات قبلا گفته شده و مغایرت در اصول ۹۹ و ۱۱۵ و ۱۱۰ داشت و برخی از موارد برای اولین بار ذکر شد و با ایرادات شورای نگهبان مواجه و جهت اصلاح به مجلس اعاده شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار‌کرد: هنوز پاسخ رسمی به مجلس ارسال نکرده‌ایم و دوستان ما در مجلس عجله کردند و نظرات غیررسمی را به عنوان نظر رسمی شورای نگهبان اعلام کردند. لازم نیست نمایندگان مجلس جلسات غیررسمی ما را اطلاع‌رسانی کنند. اگر لازم باشد، خود ما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

او در خصوص تعریف رجل سیاسی و کاندیداتوری نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: اگر رویه شورای نگهبان را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افراد نظامی وجود نداشته و در ادوار مختلف نیز نظامیان حضور داشته‌اند. آنچه قانون لحاظ کرده، عدم منع این افراد در انتخابات است. البته دخالت نظامیان که سوگیری و جهت‌گیری داشته باشند، منع شده است اما صرف نامزد شدن برای انتخابات منع قانونی نداشته و در گذشته نیز رویه بوده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره نظارت بر انتخابات نیز اظهار کرد: هیات‌های نظارت ما در همه استان‌ها تشکیل شده و ۳۵۰۰ حکم برای اعضای هیات‌های نظارت صادر شده است. هماهنگی لازم با دوستان در وزارت کشور را داشتیم و پیش‌بینی‌هایی برای شرایط کرونایی در نظر گرفته شده است.

او درباره آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات با شرایط کرونایی بیان کرد: ما تابع قانون هستیم. جلسات هماهنگی برای آنچه در اختیار ما و وزارت کشور ‌است، برگزار شده است. صندوق‌‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت. آنچه تاکنون ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده، خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است بنابراین ما در تجمعات محدودیت داریم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدگاه بنیانگذار انقلاب درباره فعالیت سیاسی نظامیان، تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی دارد گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی در انتخابات حضور داشتند و آنچه قانون لحاظ کرده، عدم منع ورود این‌گونه افراد است.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات اخیر حدادعادل درباره رد صلاحیت نیز گفت: حتی بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی‌دانم که شورای نگهبان نسبت به افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، چه نظری خواهد داشت. نظر جمعی شورا ملاک خواهد بود و نسبت به افراد نیز قانون حکم کرده که برای همه افراد بررسی صلاحیت انجام خواهد شد بنابراین تا زمانی که کسی ثبت‌نام نکند، نمی‌توانیم در خصوص صلاحیت آنها اظهارنظر کنیم.

کدخدایی درباره منع حضور سران سه قوه در انتخابات نیز گفت: تا وقتی قانون منع نکرده، ما نیز نمی‌توانیم شخصی را برای حضور در انتخابات منع کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 177398
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا