۳ سناریوی احتمالی برای اجرای دامنه نوسان

 به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر اقتصاد با اشاره به تغییرات دامنه نوسان معاملات در بازار سرمایه و آرای موافقان و مخالفان عنوان کرد:‌ حرفه‌ای‌های بازار به دنبال این هستند که از دامنه نامتقارن عبور کنیم. دژپسند ادامه داد: با این حال توده سهامداران موافق عبور از دامنه نوسان نیستند. از همین رو باید بحث شود که کدام دامنه را انتخاب کنیم. وی اظهار داشت: عده‌ای که می‌گویند از دامنه نامتقارن عبور کنیم یک دیدگاه شاذ دیگری هم دارند که دامنه نوسان به مثبت و منفی ۱۰ درصد برسد.

او تاکید کرد این آرا باید با توجه به شرایط بازار مورد بررسی قرار گیرد. گفتنی است پیش از این نیز رییس سازمان بورس از بررسی نتایج اجرای دامنه نامتقارن در جلسه روز جاری شورای‌عالی بورس خبر داده و اعلام کرده بود درباره تداوم یا توقف اجرای دامنه نوسان نامتقارن تصمیم‌گیری خواهد شد. دهقان‌دهنوی در خصوص رفع محدودیت‌ها شامل دامنه نوسان نامتقارن به رادیو اقتصاد گفت: همزمان با اعلام دامنه نوسان نامتقارن محدود بودن زمان اجرای این تصمیم را اعلام کردیم. در حال حاضر حفظ آرامش بازار در اولویت است و تلاش می‌کنیم یک راه‌حل جامع آماده کنیم تا بتوانیم در وضعیت باثبات‌تری سیاست‌های جدید را پیگیری کنیم. بنابراین پس از اخذ فیدبک‌های مورد نظر در این خصوص در شورای‌عالی بورس نسبت به تصمیمات جدید، بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه یک تصمیم، یک راه‌حل تمام‌عیار نیست و معایب و مزایایی دارد که باید مزایای آن بیشتر باشد. سخنگوی شورای‌عالی بورس همچنین در خصوص باز گذاشتن دامنه نوسان اظهار کرد: دامنه نوسان ابزار کنترل هیجان بازار است بنابراین در صورتی که به فضای تحلیلی نزدیک‌تر شویم و احساس شود تصمیم‌گیری‌ها بر اساس تحلیل صورت می‌پذیرد، دامنه نوسان می‌تواند بازتر شود. اما هر چقدر احساس کنیم هیجان و نااطمینانی بر بازار قالب است و چشم‌انداز بازار روشن نیست. از ابزارهای کنترلی استفاده خواهد شد.

واریز سود سهام عدالت تا پنجشنبه

روز گذشته فرهاد دژپسند در مورد واریز سود سهام عدالت نیز که با توجه به گفته‌های پیشین مسوولان اقتصادی پرداخت آن به تاخیر افتاده است، توضیح داد. وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از ۱۰ روز قبل در تلاشیم سود را از شرکت‌ها بگیریم و قبل از عید پرداخت کنیم. وزیر اقتصاد تاکید کرد: سعی می‌کنیم چهارشنبه و پنجشنبه سود سهام عدالت به حساب افراد واریز شود. وی بیان داشت:‌ رقم سود عدد خوبی است مثلا برای یک خانواده چهار نفره حدود ۸۰۰ هزار تومان واریز می‌شود. می‌خواهیم آن را کامل به افراد بدهیم. دژپسند افزود: می‌توانیم الان نفری ۱۰۰ هزار تومان بدهیم اما تلاش‌مان این است که تا آخر همین هفته به طور کامل پرداخت شود. در همین باره رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به وضعیت سهام عدالت گفت: پرتفوی سهام عدالت شامل شرکت‌های بزرگ و قدرتمند در بازار سرمایه است. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند. شرکت‌های سرمایه‌پذیر با برگزاری مجامع، سیاست‌های تقسیم سود خود را اعلام کردند و برخی تمامی منابع و برخی دیگر بخشی از منابع خود را به صورت سود تقسیم خواهند کرد.

وی در خصوص تقسیم سود تا پایان سال نیز اعلام کرد: تقسیم سود سهام عدالت از دو بخش در حال بررسی است؛ بخش اول در سمات است که اطلاعات سهامداران پالایش شده است و کسانی که سهام خود را فروختند سودی به آنها تعلق نخواهد گرفت اما آن دسته که این سهم را خریداری کردند شامل سود خواهند شد؛ اطلاعات در سمات در حال آماده‌سازی است و تا پایان سال تعیین‌تکلیف می‌شود. اما بخش دوم بر‌عهده شرکت‌های سرمایه‌پذیر است که باید سود تقسیمی را به شرکت سمات واریز کنند تا بین مردم توزیع شود. این فرآیند در حال بررسی است و تلاش بر این است که در بهترین حالت تمامی ۲۰۰ هزار تومان و در حالت‌های بعدی بخشی از این ۲۰۰ هزار تومان تا قبل از پایان سال به سهامداران اعطا شود. دهقان‌دهنوی تاکید کرد: به تمامی سهامداران سهام عدالت که یک برگه سهام ۵۰۰ هزار تومانی داشته باشند ۲۰۰ هزار تومان سود تعلق می‌گیرد. به این ترتیب هر فردی دارای دو برگ سهام ۵۰۰ هزار تومانی باشد ۴۰۰ هزار تومان سود کسب خواهد کرد.

گفتنی است پس از اظهارات مسوولان اقتصادی و مدیران سازمان بورس درباره واریز سود سهام عدالت تا پایان سال و همزمانی این وعده‌ها با واریز سود برخی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه طی ماه گذشته، هفته گذشته نیز خبری در برخی از رسانه‌ها مبنی بر واریز سود ۵/۷ میلیون نفر از سهامدار خرد سهام عدالت منتشر شده بود که در این زمینه حسین قشمی مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت‌و‌گو با ایرنا تاکید کرده بود: اکنون بسیاری از سهامداران که جزو مشمولان سهام عدالت هستند در انتظار پرداخت سود هستند اما باید اعلام کرد سودی که در چند وقت اخیر به حساب سهامداران پرداخت شده هیچ ارتباطی به سود سهام عدالت ندارد.

به گفته وی، موضوع مطرح‌شده در خصوص توزیع سود شرکت‌ها بوده است که در راستای اختیارات شرکت سپرده‌گذاری انجام و به حساب سهامداران شرکت‌های بورسی و فرابورس پرداخت شده است. در همین حال روز گذشته ارزش سهام عدالت، رشد ۷/۱ درصدی را ثبت کرد. در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز یکشنبه ۱۹۰ هزار تومان افزایش یافت. به گزارش اقتصادآنلاین، بدین ترتیب ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان رسید و سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت هم ۲۱ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان شد. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به شش میلیون و ۹۹۲ هزار تومان رسیده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 177884
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا