اختلافات مشکل‌ساز دو وزارتخانه

 به گزارش جهان صنعت نیوز: این اختلاف‌نظر و پاسکاری وظایف حتی به جایی رسیده که این روزها معاون اول رییس‌جمهور و حتی نمایندگان مجلس نیز از آن به عنوان منشأ بسیاری از نابسامانی‌ها در بازار برخی کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی و مرغ یاد می‌کنند و خواهان رسیدگی رییس‌جمهور به این حوزه هستند. در همین راستا صحبت‌هایی برای حل این اختلاف مطرح شده در مورد اینکه در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ وظایف بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت به شکل قبل بازگردد تا بخشی از مشکلات حل شود.

این در حالی است که به گفته برخی از فعالان بخش خصوصی، زیرساخت‌های کافی برای تنظیم‌گری در بازار نهاده‌ها در این وزارت کشاورزی فراهم نیست. بر همین اساس در آخرین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در سال ۹۹، فعالان اقتصادی عضو این کمیسیون پس از بررسی آنچه طی یک سال اخیر در کمیسیون به آن پرداخته شده، نسبت به تفویض مسوولیت تنظیم بازار نهاده‌های کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی که قرار است با شروع سال جدید اتفاق افتد، ابراز نگرانی کردند. به اعتقاد آنان، وزارت جهاد کشاورزی آمادگی برای این جابه‌جایی در مسوولیت را ندارد و زیرساخت‌های کافی برای تنظیم‌گری در بازار نهاده‌ها در این وزارتخانه وجود ندارد که باید در این خصوص بررسی‌های لازم انجام شود. از این رو در شرایط فعلی با وضعیتی روبه‌رو هستیم که مردم تاوان عدم هماهنگی وزارتخانه‌ها در حوزه تنظیم بازار را پس می‌دهند.

تصمیمات غیرکارشناسی

همین چند روز پیش بود که معاون اول رییس‌جمهور در جلسه کارگروه تنظیم بازار اعلام کرد دود اختلاف‌نظرها میان دستگاه‌های مختلف به چشم مردم می‌رود. بر همین اساس رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از رییس‌جمهور خواست اختلاف بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و بانک مرکزی را مدیریت و مرتفع کند.

محمدرضا پورابراهیمی در تذکری در جلسه علنی دو روز پیش مجلس گفت: طی روزهای اخیر شاهد تصمیمات خاص در جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی به بهانه تنظیم بازار هستیم. این اقدامات به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی انجام شده و به جای مدیریت بازار، به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. آقای رییس‌جمهور باید اختلاف بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و بانک مرکزی را در این زمینه مدیریت و مرتفع کند زیرا این اختلافات مشکل‌آفرین خواهد بود. در این خصوص رییس مجلس نیز گفت: امروز وضع تنظیم بازار، کمبود کالاها و افزایش قیمت‌ها فشار مضاعفی به مردم آورده است. محمدباقر قالیباف افزود: کمیسیون اقتصادی نیز هفته گذشته در ارتباط با موضوع تنظیم بازار با وزیر صمت جلسه‌ای را برگزار کرد اما با توجه به اینکه تغییری در بازار حاصل نشده، کمیسیون اقتصادی در هفته جاری و روزهای آتی جلسه دیگری را با وزیر صمت در مورد همین موضوع برگزار می‌کند.

برگشت وظایف وزارتخانه‌ها به حالت سابق

وی با اشاره به مشکلات بین وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی گفت: این موضوع را در شورای‌عالی اقتصادی با حضور سران قوا مطرح کردیم، مجلس در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ به این موضوع خواهد پرداخت تا وظایف بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت به شکل قبل بازگردد و بخشی از مشکلات حل شود. در این خصوص همچنین عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به وضعیت بازار در آستانه سال نو، از رییس‌جمهور خواست در این خصوص تدبیری بیندیشد. رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به رییس‌جمهور گفت: گرانی‌های اخیر و نابسامانی‌ها در قیمت کالاهای اساسی، معیشت مردم را لحظه‌ای دچار مشکل کرده است، آقای رییس‌جمهور دستور دهید در آستانه سال جدید تدبیری برای معیشت مردم کشور داشته باشند، ما شاهد عدم اراده جدی در برخورد با دلالان هستیم. وی در تذکری به وزیر صنعت و وزیر کشاورزی عنوان کرد: استان گلستان تامین‌کننده مرغ تهران است و روزانه ۵۰۰ تن به تهران مرغ ارسال می‌کند اما در هفته گذشته مردم برای تامین مرغ در صف‌های طولانی و با مشکلات مواجه شدند، مردم گلایه دارند که چرا باید در حق مردم استان ظلم شود، از وزارتخانه بیرون بیایید و وضعیت را مدیریت کنید.

در این راستا نایب رییس مجلس نیز از دولت خواست نسبت به این‌گونه موارد احساس مسوولیت و برای رفع مشکل اقدام کند. سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس در تذکر شفاهی گفت: رییس‌جمهور به موضوع جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی و آسیب وارد شده به کشاورزان ورود کند، متاسفانه صدور بخشنامه‌های روزانه وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی موجب سردرگمی شده و این امر موجب مازاد محصولات کشاورزی به خصوص سیب شده است، هزاران تن میوه وارد مرزها شده اما بخشنامه آمده که صادرات میوه محدود شد. از سوی دیگر اعلام شده بخشی از این مازاد میوه سیب به تهران ارسال شود اما میادین میوه و تره‌بار معرفی نشده است.

نیکزاد افزود: تجار، مسوولان اتاق بازرگانی و وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت سردرگم هستند، دولت باید جلوی دلالان و واسطه‌بازی‌ها را بگیرد و کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی مجلس به این موضوع ورود کنند.

درخواست اخذ تدابیر ویژه

بر همین اساس و به دنبال انتقادات نمایندگان مجلس از وضعیت فعلی بازار، نشست ویژه و مشترک اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به منظور بررسی وضعیت بازار و دلایل گرانی کالاهای اساسی دیروز برگزار شد. به این ترتیب روسا و اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی با تاکید بر ضرورت تنظیم مناسبات میان وزرا، خواستار اخذ تدابیر ویژه برای ساماندهی بازار شدند.

در این نشست عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید دغدغه مردم در حوزه معیشت و تامین کالاهای اساسی برطرف شود، گفت: حدود پنج ماه پیش بین وزرای صمت و جهاد کشاورزی توافقی در حوزه تامین و تولید کالاهای اساسی حاصل شد که در صورتی که این توافق اجرایی می‌شد، شرایط کنونی در بازار ایجاد نمی‌شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: رییس‌جمهور بدون دلیل مشخص یا ارائه راهکار با این توافق مخالفت کرد بنابراین باید پاسخگوی شرایط کنونی باشد. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در حال حاضر افزایش قیمت کالاهای اساسی و تشکیل صف برای خرید برخی کالاها مانند مرغ گلایه‌های بسیاری ایجاد کرده که باید با برنامه‌ریزی مناسب، این مشکلات را حل کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری شود.

تداوم مسوولیت ستاد اقتصادی دولت در ساماندهی بازار

محمدرضا پور‌ابراهیمی‌داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه فارغ از اینکه مجلس دهم با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده، مسوولیت ستاد اقتصادی دولت به قوت خود باقی است و هیات دولت باید با تنظیم مناسبات میان وزرا، بازار را ساماندهی کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: موضوعاتی مانند قانون انتزاع که به درخواست وزیر صمت سابق به این وزارتخانه محول شد، رافع وظایف هیات وزیران و رییس‌جمهور در مدیریت بازار نیست و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. وی با بیان اینکه جمع‌بندی این نشست به هیات رییسه مجلس ارائه خواهد شد، ادامه داد: باید با اقدامات کوتاه‌مدت، بازار کالاهای اساسی را تنظیم کرد چراکه مجلس بهانه‌ای از دولت برای ساماندهی بازار نمی‌پذیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با بیان اینکه باید با اقدامات بلندمدت مانند اصلاح ساختار، زمینه کاهش قیمت‌ها را فراهم کرد، یادآور شد: دولت باید بازار را تنظیم کند و مجلس نیز در تحقق این مهم از مسوولان پشتیبانی می‌کند.

واردات مرغ پیام خوبی به تولیدکنندگان نمی‌دهد

در این نشست همچنین سیدجواد ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه عرضه مستقیم مرغ و میوه در استان‌ها به منظور آرامش بازار باید ادامه پیدا کند، ادامه داد: عرضه مرغ منجمد باید تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد. این در حالی است که موافق واردات ۵۰ هزار تنی مرغ نیستیم، اگر ۱۵۰۰ تومان قیمت مصوب افزایش پیدا کند تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند این میزان را تامین کنند. وی با تاکید بر اینکه واردات مرغ پالس خوبی به جامعه و تولیدکنندگان نمی‌دهد، عنوان کرد: برای همه ما افزایش قیمت مرغ اهمیت بسیار زیادی دارد و همه باید در کنار یکدیگر تصمیماتی اتخاذ کنیم تا بازار آرامش لازم را کسب کند.

۵۰ هزار تن مرغ وارد کشور می‌شود

علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت نیز در این نشست گفت: ما به دنبال این نیستیم که قانون انتزاع را بهانه کنیم و مسوولیت خود را نپذیریم، اما باید به این نکته توجه شود که اختیارات ستاد تنظیم بازار مانند تعیین عوارض و اعمال ممنوعیت واردات برخی کالاها و… تمدید نشده است.

وی افزود: با وجود اینکه در حیطه مسوولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست اما به اصرار وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده مرغ را از کشتارگاه تحویل بگیریم و به دست مصرف‌کننده برسانیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به همکاری وزارتخانه تحت امرش با بسیج اصناف اضافه کرد: پرتقال در میادین میوه و تره‌بار حدود ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد اما در مناطقی مانند نیاوران که سرقفلی مغازه‌ها میلیاردی بوده و میوه‌ها دستچین می‌شوند، قیمت این محصول به ۲۵ هزار تومان می‌رسد. رزم‌حسینی با بیان اینکه ما در تلاشیم آثار تورمی ناشی از رشد نقدینگی و افزایش نرخ ارز و سیاست‌های پولی را کاهش دهیم، ادامه داد: برای تنظیم بازار مقرر شده ۵۰ هزار تن مرغ وارد کشور شود.

گرانی مرغ ارتباطی با میزان تولید آن ندارد

در ادامه این نشست سیدکاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه تولید میوه، تخم‌مرغ و گوشت مشکلی وجود ندارد و مسوولیت توزیع میوه در بازار، برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: به روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ شده است تا فضای موردنیاز برای متقاضیان عرضه مستقیم میوه، تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تخم‌مرغ، مازاد تولید داریم و باید این محصول با قیمت مصوب در بازار عرضه شود، ادامه داد: طی سه ماه گذشته هیچ عاملی تولید مرغ را تحت تاثیر قرار نداده و براساس برنامه ستاد تنظیم بازار، مرغ تولید شده است. این در حالی است که اگر عاملی تولید این محصول را تحت تاثیر قرار دهد متوجه آن می‌شویم. عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مرغ با میزان تولید آن ارتباطی ندارد، عنوان کرد: بسیاری از واحدهای بزرگ در حال جمع‌آوری و احتکار مرغ هستند زیرا تصور می‌کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود.

خاوازی با بیان اینکه قیمت‌گذاری مرغ در برخی استان‌ها باعث هجوم بازار به سمت این استان‌ها شده است، گفت: اختلاف‌نظری بین وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه محل تحویل مرغ وجود داشت که مقرر شد گوشت تحویلی در کشتارگاه به وزارت صمت تحویل داده شود.

گفتنی است در این نشست، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به اینکه از امروز به مدت ۱۰ روز در تهران و استان‌ها جلسه ستاد تنظیم بازار با دستور کار مشخص تشکیل می‌شود و نمایندگان نیز در این نشست‌ها حاضر می‌شوند، ادامه داد: مشکل ما در خصوص مرغ در زمینه تامین و توزیع نیست بلکه در زمینه نظارت ضعف داریم.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس نیز با اشاره به اینکه محدودیت در توزیع، مردم را به صف خرید مرغ کشانده است، ادامه داد: باید ابزار شبه‌کوپنی راه‌اندازی شود تا مردم بدون قرارگیری در صف نیاز خود را تامین کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید بازار مرغ اشباع شود، عنوان کرد: قیمت‌های دولتی و آزاد مرغ باید به یکدیگر نزدیک شوند تا صفوف حذف شود و مردم در شرایط بهتری خرید خود را انجام دهند.

رحمت‌الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه میزان جوجه‌ریزی در استان گلستان به عنوان یکی از تامین‌کنندگان مرغ تهران ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: مرغداران درخواست تامین نهاده به منظور جوجه‌ریزی را دارند، متاسفانه در زمینه تامین نهاده‌های دامی کماکان مشکلاتی وجود دارد.

بیم و امیدها از واگذاری مسوولیت تنظیم بازار به وزارت کشاورزی

گفتنی است در آخرین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در سال ۹۹، فعالان اقتصادی عضو این کمیسیون پس از بررسی آنچه طی یک سال اخیر در کمیسیون به آن پرداخته شده، نسبت به تفویض مسوولیت تنظیم بازار نهاده‌های کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی که قرار است با شروع سال جدید اتفاق افتد، ابراز نگرانی کردند. به اعتقاد آنان، وزارت جهاد کشاورزی آمادگی برای این جابه‌جایی در مسوولیت را ندارد و زیرساخت‌های کافی برای تنظیم‌گری در بازار نهاده‌ها در این وزارتخانه فراهم نیست.

در این خصوص احمدرضا فرشچیان رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با انتقاد از لطمه ناهماهنگی‌ها میان وزارت صمت و کشاورزی به موضوع واگذاری تنظیم بازار نهاده‌های محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی با شروع سال جدید اشاره کرد و گفت: این جابه‌جایی در مسوولیت‌ها، در حالی قرار است اتفاق افتد که وزارت جهاد کشاورزی هنوز زیرساخت‌های کافی برای تقبل این مسوولیت را ندارد و بیم آن می‌رود که گرفتاری‌های صنایع غذایی برای آن سال بیشتر شود. همچنین مهدی معصومی‌اصفهانی نایب رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز در سخنانی به ناهماهنگی‌های متعدد میان وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی و آسیب صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور از این نبود هماهنگی اشاره و تصریح کرد که مسوولان دولت، نقاط ضعف در سیاستگذاری‌ها را به دوش تولیدکنندگان انداخته‌اند. او اظهار امیدواری کرد که با تفویض مسوولیت تنظیم بازار نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی طی سال آتی، مشکلات تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی برطرف شود.

حسن فروزان‌فرد دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی، پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی و مشورتی در کنار کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران برای آماده‌سازی موضوعات مطرح شده در جلسات این کمیسیون را مطرح کرد تا به گفته وی، چالش‌هایی که بنگاه‌ها با آن مواجه هستند با دقت بالاتر شناسایی و راهکارهای کارشناسی شده از آن به دست آید و در جلسات کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 177899
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا