مزد تعیین شده ۱۴۰۰ مورد قبول نماینده کارگران است

 به گزارش جهان صنعت نیوز: «علی خدایی» روز سه شنبه با اشاره به موارد طرح شده در جلسات تعیین مزد سال ۱۴۰۰، افزود: به طور کلی موضع گروه کارفرمایی بر چالش‌های مالی فعالیت بنگاه‌ها طی یک سال اخیر و موضع گروه کارگری هم بر جبران قدرت خرید کارگران ، تمرکز داشت و دولت نیز بقای نظام تولیدی بنگاه‌ها  و  در عین حال، حفظ عزت نفس کارگران و زندگی آنان استوار بود.

وی افزود: مزد تعیین شده برای سال آینده حدود ۳۸ درصد از هزینه‌های سبد معیشت را پوشش نمی‌دهد. با این همه برای تامین خواست‌های دو طرف (کارگری و کارفرمایی) و با در نظر گرفتن عقب افتادگی گذشته، به مزد  تعیین شده ۱۴۰۰ رضایت دادیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به تفاوت روند طی شده در سال جاری با سال گذشته گفت: در جلسات سال گذشته در اداره و روند پیش برد خواسته‌ها، مشکلاتی هم از جانب دولت و هم از جانب کارفرمایان وجود داشت اما فضای مذاکرات مزدی امسال جدی و همراه با منطق و احترام متقابل بود.

وی افزود: هرچند در نهایت خواست گروه کارگری محقق نشد، اما به دلایل مختلف حداقل‌ها را پذیرفتیم. دوستان گروه کارفرمایی افزایش ۳۴ درصدی مزد و در سایر سطوح مزدی پنج درصد افزایش را پیشنهاد دادند در نهایت نماینده کارگران خواست خود را تقلیل دادند تا به توافق دست یابیم.  

خدایی اظهارداشت: امیداریم که با این توافق، در سال آینده، دولت از یک طرف مشکلات بنگاه‌های تولیدی و از طرف دیگر، تورم افسارگسیخته را مدیریت کند؛ زیرا مشکل کارگران قدرت خرید آن‌هاست که تنها با کنترل تورم جبران می‌شود. طبق تجربه‌ هر ساله، به محض افزایش دستمزد در پایان سال، از ابتدای سال بعد، تورم افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا،  پرونده دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران سرانجام ۲۳ اسفندماه با رشد ۳۹ درصدی بسته شد و طبق آن حداقل مزد ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ تومان و مجموع دریافتی خانواده ۳.۳ نفری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد.  

حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ تومان (روزانه ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان)، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد.

سایر سطوح درآمدی ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ نیز ۲۶ درصد رشد داشت. برابر این گزارش ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ هزار تومان ثابت اضافه پرداختی ماهیانه، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان و حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ هزار تومان اعلام شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 178073
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا