روز جوان و مسوولیت جوان

علی شعبانی * الف- یازدهم شعبان، روز ولادت خجسته حضرت علی اکبر ع، به نام روز جوان نامگذاری شده است. سن علی اکبر را در کربلا ۱۸، ۲۰ تا ۲۵ نوشته اند. در سن جوانی و شکوفائی، جدا از اینکه به خاندان وحی و امامت متصل بود، به لحاظ فردی و شخصیتی، از بعد جسمی و روحی و دانش و درک حقایق و مصالح و اقتضای زمان و… بالیده و برکشیده بود. راهی را برگزید که برای همیشه، الگویی فراروی جوانان متعالی و آزاده و سعادت طلب قرار داد. سلام و ثنای بی پایان بر او و تمامی خاندان پاک رسالت باد.

ب- چه روز فرخنده ای! و چه مناسبت زیبایی در تقویم سالیانه، روزی به نام جوان، که یاد و اندیشه به آن، احساس انرژی، قدرت، امید، شکوفایی، توانستن، شور و شوق و حرکت و پویایی را در وجود بر می انگیزد و افقی بلند و ناپیداکران را فرا روی آدمی ترسیم می کند. جوانی دوران تحول، پویندگی و جویندگی، کشش به خلاقیت و نوآوری، تکاپو و جستجوگری، سرکشی نسبت به وضع موجود، نپذیرفتن و تسلیم نشدن به هر آنچه ذهن و دل را اقناع و ارضا نمی کند، و دوره خواستن و برخاستن است. با جوانان است که زمین و زمان همواره جوان است.

ج- جوانی را از ۱۴ تا ۲۹، برخی تا ۳۵ و برخی نیز تا ۵۵ سالگی در نظر گرفته اند. در همه این اعداد، یک نکته نمود یافته است: سنی که احساس می شود هنوز امید و توانایی و زمان برای تغییر و دگرگونی و نیل به اهداف وجود دارد. در حقیقت هر گاه باور « من می توانم» در آدمی بمیرد، خورشید جوانی در آدمی غروب کرده است. جوانی جسمی بسیار مهم است اما آدمی به دو بال جسمی و روحی( دانش، علم، مهارت، ابزار و سرمایه و…) برای ساختن جهان مطابق خواست و انتظار خود نیاز دارد. جوانی جسمی به عنوان فرصت برای کسب تمهیدات بعد دیگر، مهم تر است اگر ارزش آن درک شود.

د- جمعیت جهان به سمت پیری رفته است. میانه سنی اروپا به ۵۰ نزدیک شده است. آسیای شرقی و خاور دور پای به پیری نهاده اند. برخی کشورها با توجه به چشم انداز چند دهه آینده، برای تسلط به جوامع دیگر از طریق نیروی جوان خود، برنامه ریزی کرده اند. میانه سنی ایران جوان است( زیر ۳۵ سال). این فرصت ارزشمندی برای کشور ماست. باید برنامه ریزی و مدیریت کنیم که توازن مناسب سنی حفظ شود. نگرانی این است که تا ۱۰ سال آینده حدود ۱۲ میلیون پیر نیازمند مراقبت داشته باشیم. توجه به بنیان خانواده و مسأله ازدواج و فرزندآوری باید جزو اولویت ها باشد.

ه- هوش، استعداد، اندیشه، خلاقیت، نوآوری و توان جوانان ایرانی در سراسر جهان در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی کارساز و موثر است. جمعیت قابل توجهی از حدود هشت میلیون ایرانی مقیم خارج، جوانان زبده با دانش ها و مهارت های متمایز هستند. نفس سفر برای کسب دانش و تخصص و تعالی و پیشرفت در ابعاد مختلف، ارزشمند است. ایرانیان به فرموده پیامبر ص، قومی بوده و هستند که اگر دانش در ثریا باشد، هرآینه فرا خواهند گرفت. باید تدبیر شود که ایران عزیز و تمدن ایرانی- اسلامی بیش و با اولویت از این مزیت و سرمایه های خود، بهره مند گردد.

و- ایرانشهر جزو جوان ترین شهر های کشور است. این موهبت گرانسنگی برای ایرانشهر است. اما این ظرفیت، در راستای توسعه شهرستان قرار نگرفته است. برای توسعه باید فرهنگ اصلاح شود. به فرهنگ توسعه بیش تر نیازمندیم. از دانشگاه های ایرانشهر انتظار به عهده گرفتن دو ماموریت بزرگ می رود: تربیت جوانان متخصص متناسب با ظرفیت ها و نیاز توسعه شهرستان؛ ترویج فرهنگ توسعه در جامعه شهرستان. جوانان ایرانشهر در این برهه از تاریخ باید مسوولیت توسعه شهرستان را همپای توسعه استان به دوش بگیرند. با به کار گیری استعدادها در جهت تولید، رفاه عمومی، کار عزتمندانه و زندگی مطلوب و افرینش شادی برای مردم. بزرگ ترین تفریح و شادی، کار است. کار سرمایه جاودانی است. مشاغل ناپایدار و بی بنیان نمی تواند منشاء دگرگونی و تحول شود. اندیشه ها و استعداد لایزال جوان ایرانشهر، باید در سرمایه گذاری برای بالندگی و تولید ثروت و کار و معاش عزتمندانه ایرانشهر جوان و ایران کهن، به کار افتد.
روز جوان را به عموم جوانان عزیز و دختران و پسران فرهیخته ایرانی، به ویژه جوانان رشید و پویای ایرانشهر و خانواده های جوانان، تبریک می گویم. برای نسل جوان امروز و آینده، شادمانی و سربلندی آرزو مندم.

 

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 179169
لینک کوتاه :