xtrim

تولید ریل سوزن در ذوب آهن اصفهان از خروج ارز جلوگیری کرد

 به گزارش جهان صنعت نیوز:   فرزاد اکبریان مسئول تیم طراحی ریل زبانه سوزن دفتر طراحی نورد ذوب آهن اصفهان در خصوص تفاوت فرایند تولید ریل سوزن با ریل‌های دیگر اظهار داشت: برای تولید این محصول جدید از تجهیزاتی مانند هادی‌ها و پلانک ها برای کنترل حرکت عرضی غلتک های نورد در خط تولید استفاده می‌کنیم لذا این مساله در بخش طراحی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت تا کمتر به این تجهیزات نیاز داشته باشیم.

وی با اشاره به این که تناژ تولید ریل سوزن مطابق سایر ریل‌ها است با این تفاوت که این محصول جدید به عنوان یک نقطه تکمیل کننده در خطوط ریلی کاربرد دارد، افزود: بالاترین دقت‌ها در کلیه مراحل طراحی ریل سوزن به کار گرفته شده است و به دلیل این که در داخل کارخانه به اطلاعات تخصصی دسترسی نداشتیم، تیم طراحی کارخانه متشکل از کارشناسان، تکنسین‌ها و … با بهره گیری از تجربه، دانش روز (نرم افزارهای کامپیوتری) و… طراحی این محصول استراتژیک را با موفقیت به پایان رساندند.

مسئول تیم طراحی ریل زبانه سوزن دفتر طراحی نورد شرکت ادامه داد: در بخش طراحی برای پروفیل‌های عادی زمان به دو تا سه ماه زمان نیاز دارند اما طراحی ریل سوزن به دلیل حساسیت‌های خاص و شکل پروفیل نامتقارن حدود هفت ماه زمان برد و در اولین مرحله نیز به تولید نرمال محصول دست یافتیم. برای طراحی این محصول در مجموع حدود ۱۲۰ شیت نقشه آماده شد.

opal

وی عنوان کرد: تنها تعداد معدودی از کشورهای دنیا تکنولوژی تولید این محصول ارزشمند را دارا هستند و بسیار خوشحال هستیم و افتخار می‌کنیم که ایران به عنوان پنجمین کشور، این دستاورد مهم را با تلاش شبانه روزی کارگران ذوب آهن اصفهان بومی سازی کرد و به تولید انبوه رساند.

اکبریان با اشاره به این که تولید ریل سوزن سالانه از خروج ۵۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری می‌کند، خاطر نشان کرد: ریل سوزن در گذشته جز لیست محصولات وارداتی ایران بود اما ذوب آهنی‌ها همانند تولید سایر محصولات بر واردات این محصول جدید نیز خط بطلان کشیدند تا تولید ایران روانه بازار کشور شود و در آینده نیز با صادرات ریل سوزن، این محصول را در لیست واردات سایر کشورها قرار دهند.

این تلاشگر ذوب آهنی از ریل سوزن به عنوان کلید توسعه حمل و نقل ریلی کشور نام برد و گفت: زمانی که ریل گذاری خطوط انجام می‌گیرد این محصول خاص برای تغییر مسیر قطار باید در محل نصب شود. می‌توانم بگویم اگر ریل گذاری را انجام دهیم اما این قطعه موجود نباشد، مانند این است که تمام جاده را احداث کردیم ولی در انتها پل نصب نشده است.

وی گفت: هر انسانی از این که در رشته و تخصص خودش به موفقیت دست یابد، قطعاً خوشحال می‌شود و انگیزه‌ای برای تلاش‌های بیشتر در آینده می‌شود. در اینجا باید بگویم مساله مهمتر غرور ملی است که بار دیگر با تولید محصول ریل سوزن در وجود تلاشگران ذوب آهن نهادینه و به ایران اسلامی تقدیم شد. برخی از مشتریان عنوان می‌کنند زمانی که با شرکت‌های تأمین کننده خارجی برای خرید ریل سوزن تماس می‌گرفتیم به سختی این محصول را در اختیار ما می‌گذاشتند ولی با غرور به آن‌ها اعلام کردیم که دیگر نیازی به محصولات شأن نداریم به نوعی جایگاه کشور با تولید این محصول، یک رتبه ارتقا یافت.

اکبریان خاطر نشان کرد: تلاش داریم با تولید محصولات جدید، نیازهای گوناگون بازار را تحت پوشش قرار دهیم؛ به عنوان مثال برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور هر آنچه را نیاز است در ذوب آهن اصفهان تولید کنیم تا روز به روز مسیر توسعه کشور در افقی گسترده‌تر، هموار شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 180320
لینک کوتاه :