حذف تحریم، خوش‌بینی آلمانی‌ها و بدبینی مجلس ایران

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  بنابراین شهروندان ایرانی که در سه سال تازه‌سپری‌شده به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده روزگارشان روز‌به‌روز بدتر و سفره‌شان کوچک‌تر شده است به همراه فعالان اقتصادی و نیز بدنه کارشناسی و دیوان‌سالاری ایران امیدوارند به هر ترتیبی که شده، رژیم تحریم‌ها برطرف شود یا خنثی شود. این خواست اکثریت ایرانیان با روی کار آمدن جو بایدن دموکرات در آمریکا با توجه به سابقه بایدن و نیز وعده‌هایی که در زمان انتخابات داده بود به واقعیت نزدیک شده است. دولتمردان بایدن و از جمله نماینده ویژه وی درباره مسائل ایران نیز به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که نشان می‌دهد با کمی انعطاف از سوی دو طرف شاید به روزهایی بهتر برسیم. این واقعیت اما با دو دیدگاه از سوی ایرانیان و نیز فعالان اقتصادی در ایران و سایر کشورها و نیز سیاستمداران روبه‌رو شده است. 

به گزارش معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران «انتخاب جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهوری ایالات متحده در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) این امید را به وجود آورد که سیاست فشار حداکثری رییس‌‌جمهوری قبلی این کشور در مقابل ایران به پایان می‌رسد. شرکت‌های آلمانی که به طور غیرمستقیم و البته به شدت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بودند، اکنون خود را برای شروع (مجدد) روابط تجاری با آلمان آماده می‌کنند.» به نظر می‌رسد این دیدگاه بازرگانان آلمانی چندان دور از ذهن نیست و رهبر کاخ سفید سرانجام در نقطه تعادلی مورد نظر خودش حذف تحریم‌ها را در دستور کار قرار خواهد داد. این دیدگاه با رفتار و گفتار نهاد ریاست‌جمهوری ایران نیز سازگار است و نشان می‌دهد دولت روحانی با توجه به مستنداتی از قبیل دیدگاه بازرگانان آلمانی اقدام به گنجاندن رقم بالای صادرات نفت در لایحه بودجه کرده بود.

از سوی دیگر اما مرکز پژوهش‌های مجلس ایران که حالا یک سیاسی‌کار حرفه‌ای ریاست آن را برعهده دارد در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده ایرانیان نباید  به زودی انتظار حذف تحریم‌های آمریکا را داشته باشند. در این گزارش می‌خوانیم: «به نظر می‌رسد رویکرد مطلوب نسبت به مقوله تحریم آن است که سیاستگذاران اقتصادی با فرض تداوم وضعیت موجود تصمیم‌‌گیری کنند. بدیهی است که در شرایط فعلی، تاثیرپذیری اقتصاد داخلی از تحولات سیاست خارجی کشور تا حد زیادی غیرقابل اجتناب است اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که برخی مسوولان ارشد کشور، در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود از عبارات و جملاتی خاص (جملاتی نظیر دوران تحریم به سر آمده است، به زودی مردم ایران، ثمره مقاومت خود را خواهند چشید و…) استفاده می‌کنند که بازنشر آنها در فضای عمومی جامعه، منجر به شکل‌گیری این تلقی عمومی می‌شود که هنوز زمان خرید دارایی‌های سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری فرا نرسیده است.» کاش اعضای تهیه‌کننده گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس کمی از خوش‌بینی بازرگانان آلمانی را به جامعه فعالان اقتصادی و نیز شهروندان پمپاژ می‌کردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 180407
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا