تلاش برای ارتقای یک پله‌ای ذخایر مس در سال ۱۴۰۰

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این راستا شاهد این هستیم که در پی عملکرد مثبت شرکت ملی مس ایران و کشف یک میلیارد تن ذخیره جدید، ذخایر مس کشور در سال گذشته از هشت میلیارد تن عبور کرد و بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به ارزش برجای ذخیره اکتشاف شده اضافه شد. این در حالی است که به باور اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل این شرکت، در حال حاضر ما از لحاظ ذخایر مس در دنیا رتبه هفتم را داریم که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید در سال جاری به رتبه ششم برسیم.

به تدریج سهم نفت از تولید رو به کاهش است به نحوی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ سهم این ماده معدنی در تامین انرژی حدود  ۱۳ درصد و سهم  الکتریسیته به ۴۹ درصد برسد. این مهم اهمیت و  نقش مس را با توجه به قیمت تمام‌شده پایین در ایران و قابلیت بالای این ماده معدنی در انتقال جریان الکتریسیته، نشان می‌دهد.  در این میان با توجه به اینکه ‌ در آینده‌ای نزدیک  ۳۵ درصد خودروها در سطح جهان برقی خواهند شد،  به این ترتیب  مصرف چهار تا هفت کیلوگرمی مس در خودروهای امروزی به بیش از ۸۹ کیلوگرم در خودروهای برقی افزایش خواهد یافت. بنابراین بر اساس آنچه کارشناسان می‌گویند، به زودی بازار خوبی برای فلز مس ایجاد خواهد شد که ایران می‌تواند در آن نقش کلیدی داشته باشد.

با توجه به اینکه مس به عنوان یک عنصر استراتژیک سرمایه‌گذاری در دنیا مطرح است، شرکت ملی صنایع مس ایران همسو با این نگرش پیش می‌رود. در همین رابطه اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اینکه عملکرد  این شرکت در سال ۹۹ را مثبت ارزیابی کرد به دلایل این مهم پرداخت و گفت: شرکت ملی صنایع مس در سال ۹۹ توانست ۱۰۱ هزار متر حفاری عمقی را برای شناخت پتانسیل‌های جدید در کشور انجام دهد. نتیجه این اکتشافات حدود یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار نیم درصد بوده است. درنتیجه ذخیره شرکت ملی صنایع مس سال گذشته از هشت میلیارد تن عبور کرده است.

سعدمحمدی با بیان اینکه در سال ۹۸ موفق شدیم ۵۲۳ میلیون تن ذخیره جدید در حوزه مس داشته باشیم، گفت: با در نظر گرفتن ارزش برجای ذخیره اکتشاف شده باید گفت که بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های شرکت مس اضافه شد. در مدت   دو سال اخیر حدود ۵/۷ میلیون تن به ذخیره مس کشور اضافه شده است و امروز ذخایر بیش از ۴۰ میلیون تن مس خالص است. او ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۰ رتبه هفتم ایران از نظر ذخایر مس در دنیا  به یک پله بالاتر ارتقا یابد.

ثبت رکورد در تولید

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به حوزه تولید این شرکت اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شرکت ملی مس رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس را زد که برای اولین بار در تاریخ شرکت مس شاهد این مهم بوده‌ایم.  به این ترتیب  ۱۲ درصد رشد نسبت به رکورد سال ۹۸ اتفاق افتاده است. تولید آند مس نیز با رشد ۸/۱۶ درصدی در مقایسه با سال ۹۸، رکورد ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تنی را ایجاد کرد. او ادامه داد: در سال گذشته در مجموع بیش از ۱۸۴ میلیون تن عملیات معدنی در این شرکت اعمال شده که رقم بی‌نظیری است. در تولید کنسانتره مس نیز رکورد یک  میلیون و ۲۰۰ هزار تنی در سال ۹۹ حاصل شد که این وضعیت در سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن بوده است. علاوه بر آن ۷۹۷ تن لجن آندی حاوی عناصر گرانبها تولید شده است.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: رقم فروش ۷۲۷۰ میلیارد تومانی مس در اسفند به ثبت رسید که بیانگر فروش ۴۱ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومانی این شرکت در سال ۹۹ است. ‌این رقم در مقایسه با سال ۹۸ رشد بیش از ۹۰ درصدی داشته است. بخشی از این رشد مربوط به نرخ تسعیر ارز، اما عمده آن ناشی از بهبود عملکرد شرکت در تولید و ثبت رکوردهای جدید است.

او با اشاره به آمار عرضه ۲۰۲ هزار تنی مس در بورس و در مقابل فروش ۱۵۰ هزار تنی در تابلوی بورس، تاکید کرد: این عرضه سبب شد تا رقابتی در خرید مس برای مشتریان ایجاد نشود و قیمت‌ها افزایش نیابد، اگر هم افزایش قیمتی بود ناشی از افزایش نرخ‌های بین‌المللی بوده است.

برنامه‌های شرکت مس در سال جاری

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه با بیان اینکه امسال محور کار تمرکز بر توسعه است به برنامه‌ریزی برای افتتاح سه طرح در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد که شامل معدن و کارخانه کنسانتره «دره آلو»، معدن و کارخانه کنسانتره «دره زال» و کارخانه فلوتاسیون حال از سرباره‌های سرچشمه است و افزود: با بهره‌برداری از این واحدها بیش از ۴۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره و دست‌کم ۸۰۰ میلیون دلار به درآمدها اضافه خواهد شد.

سعدمحمدی خاطرنشان‌ کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شرکت در قالب ۲۹ پروژه با سرمایه‌گذاری ۴/۲ میلیارد یورو و ۳۰ هزار میلیارد تومان تعریف شده است. بیش از ۴۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره با افتتاح این ۳ طرح اضافه می‌شود که به معنای آن است که حداقل ۸۰۰ میلیون دلار به درآمد شرکت مس اضافه خواهد شد. وی گفت: ظرفیت کنونی کارخانه‌های کنسانتره شرکت ملی مس یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که در سال ۹۹ بیش از ۲/۱ میلیون تن تولید داشتند و با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای طی چهار سال آینده ظرفیت تولید کنسانتره به ۳/۲ میلیون تن خواهد رسید. سعدمحمدی تاکید کرد: اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شرکت موجب خواهد شد که شرکت ملی مس از جمله ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید مس شود.

او ابراز امیدواری کرد که با خرید تجهیزات و فناوری‌های جدید و استفاده از نرم‌افزارهای روز اکتشافات معدنی و همچنین استفاده از سیستم ابرالکترونیکی (برای ارزیابی ذخایر و پتانسیل‌های جدید) استان‌های جدید از جمله آذربایجان غربی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اردبیل در حوزه معدن فعال شوند.

فضایی برای رقابت بیشتر

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه گفت: در فضای بین‌الملل نزدیک به ۳۹ درصد انرژی تولید جهان از نفت و ۱۹ درصد از جریان الکتریسیته تامین می‌شود. مطابق پیش‌بینی‌ها در سه دهه آینده برنامه‌ریزی‌ها به سمتی خواهد بود که تا سال ۲۰۵۰ حدود  ۱۳ درصد تامین انرژی از نفت و ۴۹ درصد از الکتریسیته خواهد بود که مهم‌ترین عنصر در این تغییر رویکرد با توجه به بی‌نظیری در قیمت‌ها و قابلیت بالا در انتقال جریان الکتریسیته، مس است.

سعدمحمدی ادامه‌داد:‌ در ۱۰ سال آینده دست‌کم ۳۵ درصد خودروها در سطح جهان برقی خواهند شد که به این ترتیب، مصرف چهار تا هفت کیلوگرمی مس در خودروهای امروزی به بیش از ۸۹ کیلوگرم در خودروهای برقی افزایش خواهد یافت. به این ترتیب بازار بسیار مناسبی برای فلز مس ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه‌کرد: سرانه فعلی مصرف مس در جهان ۲/۳ کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود طی دو دهه آینده با افزایش ۳/۱ میلیارد نفری جمعیت جهان، تقاضای اضافی پنج میلیون تنی برای آن ایجاد شود. به این ترتیب عنصر مس به عنوان یک عنصر استراتژیک سرمایه‌گذاری در دنیا مطرح است. شرکت مس همسو با این نگرش، تعریف خود را به صورت هدفمند مشخص کرده است. او ابراز امیدواری کرد که با توجه به کیفیت خوب مس ایران بتوانیم شرایط ایجاد یک بنگاه بزرگ را از نظر اقتصادی برای کشور فراهم کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 180683
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا