حرف آخر را کدام شورا می‌زند؟

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  تاکید او بر تعیین‌کننده بودن شورای ائتلاف در حالی است که منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت نیز دیروز از آغاز گفت‌وگوهای این شورا با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. این یعنی شورای وحدتی‌ها برخلاف سلیمی‌نمین خود را تشکل دست دوم تلقی نکرده و با جدیت مشغول فعالیت‌های انتخاباتی هستند.

اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که به اختلاف نظر دو شورا درباره نامزد نهایی که از هم‌اینک مشهود است نیز توجه داشته باشیم. شورای وحدت بارها تمایل خود را به کاندیداتوری ابراهیم رییسی نشان داده است و متکی در پایان نوزدهمین نشست هیات عالی این شورا که روز گذشته برگزار شد نیز بار دیگر بر این امر تاکید کرد و گفت: «کماکان حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رییسی اولویت اول ما در گزینه‌های این شورا است.»

حساسیت تاکید بر ضرورت کاندیداتوری رییسی از سوی شورای ائتلاف از آن جهت است که گویی برخلاف تصور خیلی از فعالان سیاسی و رسانه‌ها احتمال ورود رییس دستگاه قضا به انتخابات آتی همچنان وجود دارد. شاهد آنکه منصور حقیقت‌پور از چهره‌های نزدیک به لاریجانی به «برنا» گفته بود: «ما شواهد و قرائنی داریم که حس می‌کنیم آقای رییسی می‌آیند و کاندیدا خواهند شد.»

به این ترتیب، تکلیف شورای وحدت و حامیان آن روشن است و هنوز به آمدن رییسی امیدوار هستند. سوال اینجاست که شورای ائتلافی‌ها که برخی مثل سلیمی‌نمین مدعی هستند حرف آخر را خواهد زد از چه کسی حمایت می‌کند. پاسخ به این پرسش نیز سخت نیست اگر در نظر داشته باشیم که همین آقای سلیمی‌نمین یکی دو روز قبل در مصاحبه‌ای با «مثلث‌آنلاین» ضمن اشاره به اینکه «آقای رییسی و قالیباف از بزرگان جریان اصولگرایی هستند که توانایی ایجاد وحدت و اجماع را دارند» گفته بود: «قالیباف حتما توانایی ایجاد اجماع را دارد و با وجود تخریب سنگینی که برخی طیف‌ها علیه او انجام می‌دهند، همه می‌دانند که چه توانایی بالایی در امور اجرایی دارد.»

ناصر ایمانی دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» گفته بود شاید اجماع روی قالیباف روی کاغذ محقق نشود اما در عمل خواهد شد (نقل به مضمون).

بر این اساس به نظر می‌رسد که گزینه شورای ائتلاف، محمدباقر قالیباف است و گزینه شورای وحدت‌، رییسی. دعوای این دو سازوکار اما به این راحتی‌ها پایان نخواهد یافت. قالیباف هم می‌داند که با کاندیداتوری رییسی شانسی ندارد. بنابراین تکلیف این قضیه را فقط یک نفر می‌تواند روشن کند آن هم ابراهیم رییسی است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 180950
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا