موفقیت در دنیای کارگری

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  اکونومیست در جدیدترین جلد خود به بهانه کاهش ۶ درصدی نرخ بیکاری در آمریکا به بازار جهانی کار پرداخته است و تغییر ساختار در این بازار را متاثر از همه‌گیری کووید۱۹ مورد بررسی قرار داده است. بازگشت مجدد مشاغل، تغییر سیاست و فناوری می‌تواند دوره طلایی کار را در کشورهای ثروتمند به وجود آورد.

در تصورات رایج، چهار دهه گذشته برای صاحبان سرمایه شگفت‌انگیز و برای کارگران مایه بدبختی بود. کارگران جهان ثروتمند (جهان اول) رقابت در تجارت، تغییرات بی‌وقفه فناوری، دستمزدهای نابرابر و بازیابی ناچیز از رکود اقتصادی را تحمل کردند. سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها از گسترش بازارهای جهانی، آزادسازی مالی و مالیات پایین شرکت‌ها لذت می‌بردند. حتی قبل از همه‌گیری کووید ۱۹‌، این کاریکاتور از بازارهای ورشکسته کار اشتباه بود. امروز همان طور که اقتصاد از این همه‌گیری خارج می‌شود، برتری سرمایه نسبت به نیروی کار معکوس می‌شود- و این اتفاق زودتر از آنچه شما فکر می‌کنید، رخ خواهد داد.

یک پیش‌بینی شگفت‌انگیز از بازار جهانی کار، ممکن است تنها یک سال پس از فاجعه بازار کار زودهنگام به نظر برسد، اما برآوردها از بازار کار آمریکا نشان می‌دهد که با کاهش ویروس کرونا، مشاغل با چه سرعتی می‌توانند بازگردند. در بهار سال ۲۰۲۰ نرخ بیکاری این کشور نزدیک به ۱۵ درصد بود. اکنون پس از یک سالی که شامل پنج ماه از بهترین ماه‌ها برای استخدام بوده به شش درصد رسیده است. تصورات عمومی از چگونگی آسان یافتن شغل در حال حاضر به سطحی رسیده است که دستیابی به آن پس از بحران مالی جهانی نزدیک به یک دهه طول کشید. و حتی در اروپا که از موج سوم همه‌گیری رنج می‌برد، همزمان بازارهای کار با سازگاری اقتصادها با اقدامات مهار ویروس، پیش‌بینی‌های قبل را شکست می‌دهد.

با بهبود بازار کار، دو تغییر عمیق‌تر در سیاست و فناوری در حال وقوع است. با فضای سیاسی شروع کنید که اکنون نسبت به دهه‌های گذشته برای کارگران دوستانه‌تر شده است. نشانه اولیه تغییر، افزایش حداقل دستمزدها در چرخه اقتصادی پیشین بود. این مقدار نسبت به متوسط دستمزد، بیش از یک‌چهارم در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، یک باشگاه از ثروتمندترین کشورها، نسبت به جمعیت افزایش یافت. اکنون دولت‌ها و موسسات زمان و انرژی زیادی را برای کارگران صرف کرده‌اند. جو بایدن امیدوار است که از زیرساخت‌های برنامه‌ریزی شده خود برای پیشبرد اتحاد و پرداخت دستمزد سخاوتمندانه استفاده کند. بانک‌های مرکزی بیش از هر زمانی نگران مشاغل هستند تا تورم. این یک شوخی نبود وقتی که در اول آوریل، صندوق بین‌المللی پول که سابقا به ریاضت اقتصادی خود مشهور بود، ایده مالیات منسجم بر ثروتمندان و شرکت‌ها به راه انداخت. جیمی دیمون، رییس جی‌پی مورگان، بزرگ‌ترین شرکت وال‌استریت‌، در نامه این هفته خود به سهامداران، خواستار افزایش دستمزد شد – و او در مورد تعلیق صحبت نمی‌کرد.

دومین تغییر بزرگ در بازار کار فناوری است. پیشگویی‌های پیشگویان مشکلات بازار کار در درازمدت، در دوران همه‌گیری به دو برابر کاهش یافته است. روبات‌ها ارتش بیکار ایجاد می‌کنند، مشاغل نامطمئن در حال جابه‌جایی با افراد باثبات هستند و حتی کارگران مرفه که به ایمیل و صفحات کامپیوتر خود زنجیر می‌شوند، می‌دانند که «مشاغل مزخرف» آنها بی‌معنی است. اما همان طور که گزارش ویژه اکونومیست در این هفته توضیح می‌دهد، این ایده‌ها هرگز با شواهد پشتیبانی نمی‌شوند و به نظر نمی‌رسد که اکنون در شرف ارائه باشند. در سال ۲۰۱۹ تقریبا دوسوم آمریکایی‌ها اظهار کردند که از امنیت شغلی خود کاملا راضی هستند در حالی که این میزان در سال ۱۹۹۹ کمتر از نصف بود. سهم کمتری از کارگران آلمانی نسبت به اواسط دهه ۲۰۰۰ احساس ناامنی شغلی کردند. کشورهایی که بیشترین اتوماسیون را دارند، مانند ژاپن، از کمترین نرخ بیکاری برخوردار هستند.

امسال آینده بلندمدت کار بهتر شده زیرا دیجیتالی شده است. دورکاری، مشکل مسکن گران‌قیمت در شهرهای پررونق را کاهش می‌دهد. کارگران خانگی سطح بالاتری از شادی و بهره‌وری را گزارش می‌دهند. در پایان سال ۲۰۲۰ شرکت‌های آمریکایی ۲۵ درصد بیشتر از یک سال قبل برای کامپیوترها هزینه کردند. حتی بدبینان به این موضوع مانند رابرت گوردون، اقتصاددان، انتظار دارند این انفجار سرمایه‌گذاری فناوری، رشد سریع‌تری در بهره‌وری داشته باشد که به معنی دستمزد بالاتر است.

از دوران طلایی کارگران استقبال می‌شود. قضاوت در مورد پیشرفت اقتصادی با توجه به قدرت خرید دستمزدهای متوسط‌، نه سود یا قیمت سهام درست است. رونق مشاغل مانند مشاغل موجود در بیشتر کشورهای ثروتمند در سال ۲۰۱۹، با ایجاد انگیزه در آموزش و رفتار خوب با کارگران و همچنین با کاهش نابرابری‌های نژادی و جنسیتی‌، مزایای زیادی به دنبال دارد. با این وجود دولت‌ها می‌توانند به تعیین میزان این دستاوردها کمک کنند. هدف آنها باید بالا بردن سطح زندگی کارگران از طریق بهره‌وری بالاتر باشد نه تمرکز بر تقسیم غنایم از طریق تنظیم و حمایت.

یک وظیفه، تعریف مجدد حقوق کارگران برای دوره‌ای از انعطاف‌پذیری و کار خدماتی است. اندازه و تازگی اقتصاد گیگ (به کارگیری موقت نیروهای دارای مهارت به جای استخدام تمام‌وقت) اغلب اغراق‌آمیز است. تاکسی‌ها و تحویل غذا قبل از اوبر و DoorDash وجود داشته است. اما اشتغال در بخش خدمات، به ویژه مراقبت، با افزایش سن جمعیت رشد خواهد کرد. هیچ جایی برای این ایده مغرورانه وجود ندارد که چنین مشاغلی تحقق‌پذیر نباشند و نه انگیزه مربوط به اینکه مدل‌های آزمایشی کار باید خارج از قانون تنظیم شوند وجود ندارد. در عوض دولت‌ها باید مرزهای محافظ مقرر در قانون کار را نوسازی کنند، یک شبکه ایمنی جهانی ارائه دهند و از قدرت اقتصادی اطمینان حاصل کنند. اگر این کار را انجام دهند، کارگران اعتماد به نفس و قدرت چانه‌زنی برای آزمایش و مذاکره برای خود را خواهند داشت.

با گسترش دسترسی به فرصت‌ها می‌توان بهره‌وری را نیز از بین برد. بسیاری از بازارهای کار در کشورهای ثروتمند بین افراد با مهارت بالا و پایین تقسیم شده‌اند. تا وقتی کسی بتواند از نردبان بالا برود، این قابل تحمل است. دولت‌ها وظیفه دارند دسترسی شایسته‌سالاری به آموزش و فرصت‌های کافی برای آموزش مجدد را تضمین کنند. آنها باید موانع ورود مانند قوانین بی‌نیاز برای صدور مجوز شغلی را از بین ببرند – به عنوان مثال، مشاغل حقوقی و پزشکی نباید اجازه دهند که این پل متحرک را به خارج از کشور بکشانند. آزمایش مدل‌های جدید دیجیتالی و مرزی جدید باید آسان باشد.

اما کمک به کارگران از طریق افزایش بهره‌وری را نباید با تلاش‌های خودکفا برای محافظت از آنها اشتباه گرفت – همان‌طور که آخرین بار در دهه ۱۹۷۰ آنها برتری داشتند. همان‌طور که بایدن می‌گوید، بازگشت زنجیره‌های تامین از رقابت جلوگیری کرده و استانداردهای زندگی را خرد می‌کند. افزایش بیش از حد مالیات شرکت‌ها انگیزه شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. از دست رفتن اعتبار بانک‌های مرکزی برای مبارزه با تورم، یک فاجعه است. این موضوع را فقط از کارگرانی بپرسید که بیشترین تلاش را برای تعدیل قیمت‌ها در دهه ۱۹۸۰ داشتند.

دنیای شگفت‌انگیز کار

مردم پیش از این  تمایل و اشتیاق زیادی در مورد کار داشتند، در مورد چگونگی آن بدخلق بودند و از اینکه چه خواهد شد ترس داشتند. در حقیقت، زندگی کاری با گذشت زمان بهبود یافته است – و وعده امروز به اندازه همیشه روشن است. اکنون زمان موفقیت در دنیای کارگری است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 181782
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا