همتی: به هدف‌گذاری تورمی نزدیک شدیم

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  فارغ از تفاوت نرخ تورم محاسبه شده از سوی این دو مرکز آماری، فاصله عددی نرخ تورم ۴۴ درصدی با تورم هدف‌گذاری شده ۲۲ درصدی می‌تواند حامل پیام‌های نگران‌کننده‌ای از خطای راهبردی بانک مرکزی در اتخاذ سیاست‌های پولی دارد. با این وجود سیاستگذار پولی به جای پذیرش کج‌کارکردی بانک مرکزی اعلام کرده که به هدف‌گذاری تورمی نزدیک شده‌ایم!

در میانه گرفتاری‌ها و ناملایمات اقتصادی سال گذشته که با پیامدهایی همچون افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ تورم همراه شد، رییس بانک مرکزی از سیاستگذاری جدید خود رونمایی کرد. عبدالناصر همتی اعلام کرد که بانک مرکزی دست به هدف‌گذاری تورمی یک ساله زده و بنابراین انتظار می‌رود که تورم در پایان مدت یک‌ساله پیش‌بینی شده در محدوده نرخ ۲۲ درصد نوسان کند. هرچند انتظار می‌رفت هدف‌گذاری صورت گرفته از سوی بانک مرکزی در کنار ابزارهای پولی به کار گرفته از سوی بانک مرکزی می‌تواند از سیالیت نقدینگی بکاهد و زمینه‌ساز توقف رشد قیمت‌ها شود با این حال نرخ‌تورم توالی رشد خود را تا پایان سال حفظ کرد و از اهداف مورد انتظار بانک مرکزی فاصله گرفت. براساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار نرخ‌تورم سال ۹۹ به رقم ۴/۳۶ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه اما با رشد ۷/۴۸ درصدی به ناحیه ۵۰ درصدی نیز نزدیک شده است.

طی چند سال اخیر برآوردهای مرکز آمار مبنای سنجش عملکرد بانک مرکزی در حوزه سیاستگذاری‌های پولی قرار می‌گیرد چه آنکه بانک مرکزی از انتشار آمارهای مربوط به نرخ تورم خودداری می‌کند. اما گزارشی به تازگی از سوی وزارت اقتصاد منتشر شده نشان می‌دهد که بانک مرکزی برآورد خود از نرخ‌تورم ۱۱ ماهه سال گذشته را ۴۴ درصد اعلام کرده است. این نرخ محاسباتی نشان می‌دهد که ابزارهای سیاستی بانک مرکزی کارآمدی لازم را نداشته و تیر سیاستگذاری بانک مرکزی برای کاهش تورم به هدف نخورده است. بانک مرکزی سال گذشته اعلام کرده بود که دست به هدف‌گذاری تورمی زده و برآن است در فاصله یک سال نرخ تورم را به محدوده ۲۲ درصد نزدیک سازد، با این حال نرخ تورم ۴۴ درصدی ثبت شده موید فاصله ۲۲ درصدی با هدف‌گذاری صورت گرفته است. هرچند برخی امیدوارند که تحولات سیاسی پیش‌رو تغییری در وضعیت شاخص‌های داخلی ایجاد کند اما بدیهی است تا زمانی که رویکرد سیاستگذاری بانک مرکزی در بازار تغییر نکند و پولی‌سازی کسری بودجه تداوم یابد، نقدینگی به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد و تداوم روند رو به رشد نرخ تورم و گرانی کالاهای مصرفی را امکان‌پذیر می‌سازد.

تلاش برای کنترل تورم

در همین حال عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی می‌گوید: من تمام تلاشم را کردم و در اذهان از دلار ۴۵ هزار تا۶۰ هزار تومانی صحبت می‌کردند و همه اینها به انتظارات تورمی دامن زد و هدف‌گذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد؛ هدف‌گذاری تورمی به این معنا نیست که حتما به آن برسیم بلکه باید به آن نزدیک شویم که نزدیک هم شدیم. ما اوراق فروختیم و با آن کسری بودجه و تشدید تورم را کنترل کردیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 181789
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا