شکایت از مسببان موج چهارم کرونا به دستگاه قضا

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  با وجودی که تنها چند روز از پایان تعطیلات نوروزی می‌گذرد، وضعیت همه‌گیری کرونا در کشور بسیار وخیم شده است. ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ۱۸ فروردین در برنامه خبری تلویزیونی ضمن هشدار در مورد افزایش مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، برخی از اعضای ستاد ملی کرونا را در اوج‌گیری دوباره همه‌گیری مقصر دانست.

حریرچی در این برنامه تلویزیونی گفت که برخی از اعضای ستاد کرونا «مانع از آن شده‌اند» که این وزارتخانه از تعطیلات نوروز برای پایین آوردن آمار کرونا بهره بگیرد. او همچنین گفت: «تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همان گونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود.» اما برخی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا که نمی‌تواند نامشان را ببرد، «مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا» استفاده شود.

روحانی: تمام تلاش ما این بود که وارد موج چهارم کرونا نشویم

سخنان حریرچی اما واکنش حسن روحانی را به دنبال داشت. رییس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که ریاست آن ستاد را برعهده دارد، با برشمردن دلایل ورود کشور به موج چهارم کرونا، طبق معمول هیچ مسوولیتی را قبول نکرد و اولین علت آن را شیوع ویروس انگلیسی از طریق مرزهای عراق دانست. همچنین دلایل دیگر این شیوع دوباره را «تجمع و ترددهای فراوان مردم پیش از عید در محل کسب‌وکارها» دانست و مقصر سوم را «مراسم عید نوروز» معرفی کرد و گفت: «هرچند کار خوبی از جهت ملی و دینی است اما این دید و بازدیدهای فراوانی که افراد در منزل یکدیگر به خاطر صرف پذیرایی ماسک را کنار می‌زدند، عامل ابتلا می‌شد.»

روحانی همچنین در بخش دیگر سخنان خود به اظهارات حریرچی واکنش نشان داد و گفت: «روزها و هفته‌های سختی در پیش‌رو داریم بنابراین نباید چندصدایی در این زمینه باشد. اینکه ما برای ستاد ملی مقابله با کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای جلوگیری از چندصدایی است. اگر بنا باشد هر کسی در تلویزیون مصاحبه کند و هر حرف و بیانی به کار بگیرد که نمی‌شود.»

رییس‌جمهوری تاکید کرد: «ما یک ستاد هستیم و وقتی تصمیم می‌گیریم همه با هم مسوولیم و همه باید از آن تصمیم حمایت کنیم. چندصدایی جز اینکه به دست ضدانقلاب و ایران بهانه می‌دهیم هیچ کار دیگری نیست و در کنار آن باعث خسته شدن کادر درمان می‌شویم…»

نامه شهریاری به رییسی برای برخورد با متخلفان شیوع پیک چهارم کرونا

اگرچه روحانی در سخنانش کوشید صورت‌مساله را پاک کند و مسوولیت شروع پیک چهارم کرونا و تصاعد ابتلا به کرونا و مرگ و میر هموطنان را برعهده نگرفت، حتی در سخنان اخیر خود دلیل خرید نکردن واکسن را صرفا تحریم‌ها دانست و باز هم مسوولیت این امر را متوجه کاخ سفید دانست، اما روز گذشته محمدحسین شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به سید ابراهیم رییسی رییس دستگاه قضا درباره کوتاهی‌های صورت‌گرفته برای مهار کرونا نامه نوشت. او در این نامه خواستار برخورد با متخلفان و مشخصا برخورد قضایی با شخص روحانی شد.

شهریاری در بخشی از این نامه با انتقاد از ممنوع نکردن سفرهای نوروزی خطاب به رییس قوه قضاییه نوشته است: «… راهکار شناخته‌شده فاصله‌گذاری اجتماعی و از شاخص‌ترین مصادیق آن محدودیت‌های سفر در ایام نوروز ۱۴۰۰ نادیده گرفته شد به گونه‌ای که می‌توان این حادثه خطرناک را به نبود اراده در کسانی دانست که وظیفه جلوگیری یا به حداقل رسانیدن مسافرت‌های نوروزی را داشتند اما آن را اعمال نکردند. این در حالی است که وزارت بهداشت و جامعه علمی پیش از تعطیلات به کرات هشدارهای لازم را دادند و انتظار این بود که با توجه به موج‌های قبلی و سفرهای برون‌شهری نوروز ۱۴۰۰، که با یک سال آگاهی‌بخشی در ذهن مردم به عنوان یک امر ناشایست و ضدسلامت نقش بسته بود، به یکباره به امری مباح مبدل نشود تا تجربه‌ها تکرار نشود و شاهد فاجعه‌ای که امروز با آن در مراکز درمانی مواجهیم نباشیم اما این سوال در ذهن مردم ایجاد شده که چرا چنین شد و در این میان مقصر کیست؟ مرجع و صاحب صلاحیت در این خصوص «ستاد ملی مقابله با کرونا» است که ریاست آن با رییس‌جمهور محترم است. سونامی نوروز، کاملا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود. قانون مسوولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی بخش دیات در این خصوص روشن است و به نظر می‌رسد قصور یا تقصیر را متوجه ریاست ستاد می‌داند.»

او در بخش دیگر این نامه آورده است: «از جنابعالی به عنوان حافظ عمومی مصرانه استدعا دارد در قبال این عملکرد ناصواب ریاست قوه مجریه که می‌توانستند با تدبیر خود و از موضع اقتدار ناشی از ریاست ستاد اوضاع رو به بهبود کرونا را تداوم بخشند ولی نبخشیدند و کشور را با موج سهمگین دیگری از این بیماری مواجه کردند، اقدام بایسته قضایی را معمول فرمایید.»

بنابراین با توجه به پیش‌بینی حریرچی، باید در روزها و هفته‌های آینده منتظر فوت روزانه دست‌کم ۶۰۰ تن از هموطنان و عزیزان خود باشیم که در شرایط نبود واکسن کرونا و عدم اتخاذ تصمیم درست در زمان مناسب جان خود را از دست می‌دهند. با این اوصاف باید منتظر بود و دید که چه عواقبی با ادامه این نوع مدیریت و آزمون مصونیت گله‌ای در انتظار مردم است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 182061
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا