بازی با حیثیت یک برند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این ویدئو که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، سه نفر در ماشین حمل بار یک شرکت نامدار لبنی، مشغول اضافه کردن آب به شیشه شیرهای تولیدی این برند هستند در حالی که یک بیننده نیز در فاصله نسبتا کمی در حال گرفتن فیلم از این اتفاق است و از آنچه در حال پخش آن است، با عنوان تخلف این شرکت یاد می‌کند.

اما با وجود اینکه بسیاری از افراد در نگاه اول، شرکت کاله را مقصر و متخلف شناسایی می‌کنند که به این وسیله قصد داشته شیرهای تولیدی خود را با آب بستن به بازار عرضه کند، سناریوهای مختلفی در مورد فیلمی که در فضای مجازی پخش شده وجود دارد. سناریوی اول این است که بعید نیست شرکت‌های رقیب کاله به دلیل تصاحب بیش از حد بازار از سوی این برند، دست به چنین اقدامی زده باشند تا به این ترتیب در سال جاری فضای بیشتری برای عرضه محصولات خود در بازار مهیا کنند. سناریوی دوم به نابسامانی‌های موجود در حوزه توزیع برمی‌گردد و این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید پخش‌کننده‌های محصولات این برند با هدف به دست آوردن سودهای کوچک اقدام به چنین کاری کرده باشند و سناریوی سوم تا حد زیادی مسوولان شرکت کاله را در معرض اتهام قرار می‌دهد. به این معنا که شاید انتشار این فیلم در فضای مجازی حربه‌ای برای پررنگ شدن نام این برند در میان مردم بدون صرف هزینه‌ای برای تبلیغات باشد.

این در حالی است که با توجه به اعتراض قابل توجه مصرف‌کنندگان در مورد آنچه روی داده و همچنین زیر سوال رفتن این برند پرمتقاضی طی روزهای اخیر، بعید به نظر می‌رسد که مدیران تبلیغاتی کاله از چنین روشی برای پررنگ شدن هرچه بیشتر این برند و ماندگاری در بازار استفاده کرده باشند چرا که در حال حاضر می‌توان گفت حقیقت ماجرا هرچه که بوده، کاهش محبوبیت کاله در میان مصرف‌کنندگان محصولات لبنی را در پی داشته است. از این رو در حال حاضر بسیاری از مشتریان این شرکت لبنی، در فضای مجازی اعلام کرده‌اند که از این پس این برند را تحریم کرده و به هیچ عنوان محصولات آن را خریداری نخواهند کرد. در این میان البته برخی از مصرف‌کنندگان نیز به دنبال ارائه توضیحاتی شفاف از سوی مسوولان این شرکت هستند تا به این وسیله اعتماد خدشه‌دار شده و از دست رفته خود را بار دیگر به دست بیاورند.

احتمال تخریب یک برند

در این خصوص البته مدیرعامل کاله در مورد فیلم منتشرشده در فضای مجازی توضیحاتی را به رکنا ارائه داده است. عصر روز نوزدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد چند مرد پشت یک کامیون حمل محصولات کاله در گوشه‌ای از شهر تهران در حال اضافه کردن آب به شیرهای کاله هستند. با انتشار این فیلم سوالات متعددی در ذهن مردم شکل گرفت که یکی از اساسی‌ترین سوالات این بود که اگر کاله به شیر آب اضافه می‌کند چرا باید این افزودن آب شیرها در کنار خیابان انجام شود.

غلامعلی سلیمانی مدیرعامل شرکت کاله در توضیح این فیلم گفت: در خصوص این فیلم بررسی‌ها آغاز شده، اما هنوز تحقیقات تکمیل نیست. این مردان کارگر و کارمند هستند و در حال انجام عمل خلاف که باید رفتار و علت این حرکت آنها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. در واقع از کشورهای مختلف از سوی دوستان و مسوولان این فیلم برای بنده ارسال شده و دستور تحقیق جدی و کامل در این خصوص داده شده است.

غلامعلی سلیمانی در مورد اینکه تا چه میزان امکان دارد این عمل یک رفتار رقابتی و یا تخریبی برای شرکت کاله باشد چنین توضیح داد: احتمال زیادی دارد که این رفتار ، یک عمل تخریبی باشد زیرا رقابت بین شرکت‌ها زیاد است و به تازگی دستگاه‌هایی را وارد کشور کرده‌ایم که شیرهای پاستوریزه‌ای که تا دیروز در ایران پنج روز امکان حفظ و نگهداری سلامت آنها وجود داشت می‌تواند با تکنیک تازه تا ۳۰ روز دوام سلامت داشته باشد.

وی تاکید داشت: البته بررسی ما تنها در این خصوص نیست و امکان دارد یک کارگر به هر دلیلی کاری یا اقتصادی دست به این عمل زده باشد که مورد بررسی است.

بطری‌ها مرجوعی بودند

در این خصوص همچنین رییس پلیس فتای تهران بزرگ توضیحاتی را در این خصوص ارائه و از دستگیری سه تن در رابطه با این موضوع خبر داد. سرهنگ داود معظمی گودرزی در این باره گفت: پس از انتشار ویدئویی از یک خودروی حمل لبنیات در فضای مجازی که در آن افرادی مشغول ترکیب آب با محتویات شیر داخل ظروف بودند، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت و در جریان آن ساعاتی بعد سرنخ‌هایی از این افراد به دست آمد.

وی با بیان اینکه در جریان تحقیقات اولیه مشخص شد هر سه نفر از عوامل توزیع شیر در سطح شهر تهران بودند، گفت: این افراد با حکم قضایی بازداشت و در جریان اظهارات خود مدعی شدند که تمام بطری‌های شیر محصولات مرجوعی و تاریخ گذشته بوده و آنان قصد داشته‌اند با اضافه کردن آب به آنها و افزایش تعداد بطری‌ها از شرکت تولید این محصولات سوءاستفاده کنند و قصدی برای فروش آن به مردم نداشتند.

گودرزی با بیان اینکه در تحقیقات انجام‌شده مشخص شد که هیچ‌کدام از این بطری‌های پرشده در بین شهروندان توزیع نشده بود، گفت: تحقیقات تکمیلی در این خصوص همچنان ادامه دارد.

کالایی که به مغازه‌ها و سیکل فروش وارد نمی‌شود

اما پس از انتشار این اخبار در رسانه‌ها و همین‌طور فضای مجازی، شهروندان زیادی در مورد آنچه در مورد این شرکت لبنی اتفاق افتاده واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که در نهایت اختلال در سیستم توزیع و کمبود نظارت‌ها را مقصر اصلی این واقعه اعلام می‌کند و به یکی از نامدارترین شرکت‌های لبنی در کشور گوشزد می‌کند که بهتر است در حوزه توزیع نظارت بیشتری را اعمال کند.

در این خصوص یکی از کارشناسان بازار اعلام کرد: این محصولات ضایعات بوده و به دلیل اینکه شرکت شیرهای نصفه را به عنوان ضایعات قبول نمی‌کند، این افراد تخلف کرده و در شیشه‌های شیر آب پر می‌کنند تا انبار کارخانه این محصولات را به عنوان ضایعات قبول کند. این در حالی است که این محصولات به هیچ وجه به مغازه‌ها و سیکل فروش وارد نمی‌شوند. به گفته وی، اخذ کالای برگشتی از مشتری نشان قدرت یک برند و مشتری‌مداری او است.
در این خصوص یکی از شهروندان نیز با اشاره به اینکه کاله شرکتی است که حتی در کشورهای اروپایی هم طرفدار دارد، به «جهان‌صنعت» اعلام کرد: اگر

این شرکت قصد داشت به محصولات لبنی خود همچون شیر آب ببندد، در داخل کارخانه و یا منطقه‌ای دورافتاده این کار را انجام می‌داد که جلوی چشم مردم قرار نداشته باشد و به این شکل سر و صدا به پا نکند.
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد شخصی که این فیلم را منتشر کرده و کسانی که در آن نقش داشته‌اند به دنبال خدشه‌دار کردن نام این برند در میان مصرف‌کنندگان بوده‌اند و مشخص نیست که آنها به صورت شخصی این کار را انجام داده‌اند یا از سوی رقبای شرکت کاله اقدام به چنین کاری کرده‌اند.

این شهروند افزود: با انتشار این فیلم در فضای مجازی با اعتبار شرکت کاله بازی شده و این شرکت باید نسبت به اعتماد مردم شفاف‌سازی کند و جوابگوی حیثیت برند خودش باشد.

نیاز به تشدید نظارت در حوزه توزیع

در این میان اما عده زیادی از مردم، بی‌تقصیر بودن این برند لبنی را در آنچه اتفاق افتاده است، رد می‌کنند و معتقدند که باید این برند معروف ایرانی را تحریم کرد. حتی در این راستا شاهد این هستیم که برخی از شهروندان به داستان تخلف چندین سال پیش این شرکت نیز اشاره می‌کنند و معتقدند که این برند لبنی سابقه تخلف در سال ۹۵ را نیز داشته است. ماجرا از این قرار است که سازمان ملی استاندارد سال‌های پیش اعلام کرد که در جریان بازرسی کارشناسان این سازمان از واحد تولیدی کاله تهران، مشاهده شد که این واحد تولیدی آگاهانه اقدام به درج تاریخ غیرواقعی (پنج روز بعد) روی محصول شیر پاستوریزه کرده است.

در این راستا عده زیادی از مشتریان کاله در فضای مجازی اعلام کرده‌اند از این پس تمایلی به استفاده از محصولات این شرکت ندارند. اتفاقی که در صورت درست بودن سناریوی اول، نشان می‌دهد رقیبان کاله موفق شده‌اند نگاه مردم نسبت به این برند لبنی را خدشه‌دار کنند. در این میان البته مردم به نحوه اطلاع‌رسانی در مورد این واقعه نیز اعتراض دارند.

در این خصوص برخی از شهروندان در واکنش به آنچه گفته شده این اقدام برای افزایش تعداد شیشه‌های شیر مرجوعی بوده اعلام کردند تعداد بار هر کامیون مطابق فاکتور و بارنامه و همچنین اعلام ویزیتور مشخص است و مسوولان توزیع نمی‌توانند تغییری در آن ایجاد کنند که در ماشین حمل به دنبال افزایش تعداد شیشه‌های مرجوعی باشند. در این میان برای برخی از مصرف‌کنندگان این سوال پیش آمده است که این افراد بطری‌های خالی شیر با برند کاله را چطور و از کجا تهیه کرده‌اند.

از طرفی برخی از شهروندان معتقدند حتی اگر کاله اقدام به کم‌فروشی هم نمی‌کند، باید در حوزه توزیع نظارت بیشتری را انجام دهد. در این خصوص یکی از مشتریان این برند اعلام کرد: ما نمی‌گوییم که کاله به عمد این کار را انجام می‌دهد اما شرکتی با شهرت کاله باید بر کلیه امور پخش و توزیع و حتی جمع‌آوری نظارت کامل داشته باشد و مسوولیت هویت بصری برند را نیز بپذیرد. در این زمینه همچنین برخی دیگر از مشتریان با اظهار تاسف در مورد سیستم ضعیف نظارت این شرکت اعلام کردند مسوولان شرکت باید بابت عدم نظارت بر پخش مواد لبنی این کارخانه پاسخگو باشند.

گفتنی است شرکت کاله در صفحه رسمی خود در اینستاگرام اعلام کرده است: به دنبال انتشار فیلمی حاوی تخلف اشخاصی طی فرآیند توزیع محصولات به اطلاع می‌رساند مراتب توسط تیم‌های ذی‌ربط در حال پیگیری است و شناسایی متخلفان و ریشه یابی علت وقوع تخلف و برخورد قانونی در اولویت امور جاری تیم‌ها و نفرات مربوطه قرار گرفته است. سایر اطلاعات هم از طریق همین رسانه به اطلاع عموم خواهد رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 182087
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا